Professional and Technological Culture and Student Competence in the System of Pre-University Vocational Educational: Practice of Forming and Evaluation

Morozova Z.V.

Abstract


The competence approach and its constituents are considered. The competence subject-specialist training model is substantiated. The author makes a conclusion that the efficient formation of students professional and technological culture and their competence influences positively on a professional level of experts-to-be, their creative self-realization and perfection of their activity.

Keywords


professional competence; educational environment; competences; professional and technological culture; method of defining the professional levels; criteria; indicators

References References

Байденко В. И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы) : метод. пособие. - М., 2006.

Модульно-компетентностный подход и его реализация в среднем профессиональном образовании / под общ. ред. А. А. Скамницкого. - М., 2006.

Болотов В. А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи - к образовательной программе // Педагогика. - 2003. - № 10.

Зеер Э. Ф. Психолого-дидактические конструкторы качества профессионального образования // Образование и наука. - 2002. - № 2.

Морозова Ж. В. Технология оценивания уровня воспитанности обучающихся на основе квалиметрического подхода : науч.-метод. пособие. - Ижевск : Изд-во ИПК и ПРО УР, 2010. - 156 с.

Морозова Ж. В. Формирование и оценивание социальных компетенций учащихся в профессиональном лицее : науч.-метод. пособие. - Ижевск : Изд-во ИПК и ПРО УР, 2010. - 100 с.

Профессиональное воспитание / под ред. Н. К. Сергеева и др. - Волгоград, 2004.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Copyright (c) 2011 Bulletin of Kalashnikov ISTU

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


ISSN 1813-7903 (Print)
ISSN 2413-1172 (Online)