Use of Cybernetics and Informatics Methods in Theory and Practice of Pedagogical Systems Management

Mironova M.V., Kravchenko N.A.

Abstract


The article considers opinions of modern scientists on application of cybernetic and mathematical approaches in pedagogics methodology. Basic directions of research are introduced, both in Russia and abroad. Actuality is stated for the task of creating the high-efficiency system of controlling the educational processes and higher educational institutions as a whole on the basis of information technologies.

Keywords


pedagogical cybernetics; informatization of education; optimal management of pedagogical systems

References References

Уваров О. В., Метешкин К. А. Этапы развития кибернетической педагогики // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. Збірник наукових праць. - 2003. - № 4. -С. 7-13.

Талызина Н. Ф. Управление процессом усвоения знаний. - М. : Изд-во МГУ, 1975.

Заявка РФ на изобретение № 2000100133/12, Мкл G 09 B 19/00, RU БИПМ № 32.20.11.2001. Способ управления процессом обучения, осуществляемого с использованием программных средств обучения / Т. В. Ежова, Э. В. Власов, А. Н. Чурилов. - С. 122-123.

Миронова М. В. К вопросу о становлении педагогической кибернетики // Материалы регион. науч.-метод. конф. «Инновации в профессиональном и технологическом образовании: квалиметрия, деонтология, тестология» (Ижевск, 25-27 апреля). - Ижевск : Изд-во ИжГТУ, 2007. - С. 35-36.

Черепанов В. С. Основы педагогической экспертизы : учеб. пособие. - Ижевск : Изд-во ИжГТУ, 2006. - 124 с.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Copyright (c) 2014 Bulletin of Kalashnikov ISTU

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


ISSN 1813-7903 (Print)
ISSN 2413-1172 (Online)