Оn the Question of Classification of Competences in Vocational Education

Lyubimova O.V.

Abstract


We consider a new version of the classification of competences, their arrangement in the form of trees on concrete examples. Also, two approaches - integral and differential - in the classification can be used for substantiation of requirements to students in the course of professional education.

Keywords


classifier of knowledge and abilities; “trees-competences”; universal competences; integral and differential approaches

References References

Снигирева Т. А. Структура знаний обучаемых: концептуально-программный подход / под науч. ред. В. С. Черепанова. - Ижевск : Экспертиза, 2004. − 84 с.

Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий. − М. : Центр тестирования МОН РФ, 2002. − 240 с.

Байденко В. И. Образовательный стандарт. Опыт системного исследования : монография. − Новгород : НовГУ им. Ярослава Мудрого, 1999. - 440 с.

Гурье Л. И. Моделирование системы педагогических компетенций научно-педагогических кадров высшей профессиональной школы : монография. - Казань : РИЦ «Школа», 2009. - 168 с.

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода. Авторская версия. - М. : Иссл. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. - 38 с.

Субетто А. И. Универсальные компетенции: проблемы идентификации и квалиметрии (в контексте новой парадигмы универсализма в XXI веке). - СПб. ; М. ; Кострома : Иссл. центр проблем качества подготовки специалистов, 2007. - 150 с.

Субетто А. И. Теория фундаментализации образования и универсальные компетенции. - СПб. : Астерион, 2010. - 556 с.

Любимова О. В. Нормативные компетенции: проблемы содержания и диагностики : монография. - Saarbrucken, Germany : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2001. - 248 с.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Copyright (c) 2014 Bulletin of Kalashnikov ISTU

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


ISSN 1813-7903 (Print)
ISSN 2413-1172 (Online)