Psychological State of Hearing-Impaired and Deaf First-Year Technical University Students. Results of the Lucher Color Test

Shishkina А.А.

Abstract


The paper deals with the problem of inclusive education which is relevant to the entire national education. It manifests itself most sharply in higher educational institutions which previously had no experience with inclusion, but according to the legislation they are obliged to ensure the right of people with disabilities to receive education. The problem is covered with respect to studying the psychological state of hearing-impaired and deaf first-year students of a technical university. Specific features of training students with hearing impairment are given. The results of the Luscher color test obtained during the first semester - in the beginning, the middle and the end of it - are analyzed. The test results obtained in different periods show that all students perceive the current situation as a stress and they need constant support. At the end of the first semester they have a desire to maintain their position which they start perceiving as prestigious. It is concluded that there is a slight positive dynamics of the students’ psychological state during the learning process. The author points out the necessity of using this technique due to the students’ limited social mobility and small vocabulary.

Keywords


higher education; inclusive education; hearing-impaired students; psychological state; Luscher color test

Full Text

References References

Серебрякова Ю. В., Шишкина А. А. Особенности инклюзивного обучения в вузе (на материале методики преподавания курсов «Философия» и «Русский язык и культура речи») // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. - 2016. - № 6. - С. 107-111.

Шишкина А. А. Эссе как форма самостоятельной работы для слабослышащих и глухих студентов (на примере философии) // Педагогический опыт: теория, методика, практика : материалы IX Междунар. науч.-прак. конф. - 2016. - С. 119-121.

Люшер М. Цвет вашего характера // М. Люшер. Цвет вашего характера. Д. Сара. Тайны вашего почерка / пер. с англ. и предисл. В. Ю. Емельянова. - М. : Вече ; Персей ; АСТ, 1996. - С. 5-245.

Там же. - С. 24.

Шишкина А. А. Цвет как инструмент повышения восприятия слабослышащих студентов в процессе обучения // Современные проблемы социально-гуманитарных наук. - 2016. - № 3(5). - С. 18-20.

Шишкина А. А. Ценностные ориентиры системы вузовского образования // Инновации в образовании : электронное научное издание : сборник материалов науч.-метод. конф. преподавателей и сотрудников ИжГТУ имени М. Т. Калашникова (Ижевск, 13-15 апреля 2016 г.) / ИжГТУ имени М. Т. Калашникова. - Ижевск : ИННОВА, 2016. - С. 247-249. - URL: http://elibrary.ru/download/elibrary_26544939_81928536.pdf (дата обращения: 07.04.2017).




DOI: http://dx.doi.org/10.22213/2413-1172-2017-2-170-172

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Copyright (c) 2017 Bulletin of Kalashnikov ISTU

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


ISSN 1813-7903 (Print)
ISSN 2413-1172 (Online)