Development of a Telegram Bot for Automation of Reporting of Contractors in Construction
DOI:
https://doi.org/10.22213/2410-9304-2025-3-88-95Keywords:
communication, messenger, contractor, construction, system, automation, reporting, telegram, chatbotAbstract
This article discusses the relevance of using chatbots as key and modern elements of digital transformation in the global market, including in the construction industry. The features of using a Telegram bot to automate reporting systems for contractors in a construction organization are explored.This article examines how Telegram bots are becoming an indispensable tool in the face of rapid changes in technology and consumer preferences of potential clients. This article also pays special attention to the opportunities that the Telegram bot presents in various industries, including construction.Such opportunities within the scope of this article are customer service, marketing, construction and other activities. The presented article pays great attention to the issues of automation of various processes that allow construction and contracting organizations to reduce their costs and increase the efficiency of the entire organization.This article is also devoted to considering the main advantages of using a Telegram bot. Such advantages include the integration of existing accounting systems, increased transparency of generated reporting, as well as increased communication between different users of the Telegram bot.This article discusses issues of functionality and the need to implement a Telegram bot in the process of automating reporting systems for contractors. The article touches on the basics of describing the created Telegram bot for the purpose of automating the reporting systems of contractor organizations. The chatbot developed for the construction industry reduces waiting time from 10 to 2 hours, increases successful requests by 45%, speeds up communication processes by 60% and reduces technical support costs by up to 30%.References
Влияние роботизации на управление жизненным циклом зданий и сооружений / В. П. Грахов, С. А. Мохначев, С. Г. Белослудцева, М. А. Кисляков, А. Д. Лазария, Р. А. Якимов // Научное обозрение: теория и практика. 2024. Т. 14, № 1 (101). С. 68-76.
Тестирование Telegram-бота, предназначенного для оценки субъективного благополучия и качества жизни граждан, включенных в систему долговременного ухода / Д. Н. Оськин, М. О. Ларина, Н. В. Строилова, А. Н. Варнавский // Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие. 2024. Т. 12, № 3 (46). С. 239-258.
Широбокова С. Н., Гафаров В. В. Об интеграции Telegram-бота в информационную систему обработки результатов спортивных соревнований // Инженерный вестник Дона. 2024. № 6. С. 10-19.
Рудченко А. С. Чат-боты: возможности и применение // Международный школьный научный вестник. 2020. № 1. С. 12-15.
Гамлетова, М. И. К., Абзалова Н. А. Разработка Price-Telegram-бота медицинских услуг частных и государственных клиник // Eurasian Journal of Medical and Natural Sciences. 2024. № 2. С. 163-168.
Фадеева Е. А., Волков О. И., Лютов М. А. Цифровые инновации: использование чат-ботов в экономике // Экономика и бизнес: теория и практика. 2024. № 5-2 (111). С. 172-175.
Симаков Н. К., Грахов В. П. Адаптирование методики разработки информационных систем на примере государственной информационной системы обеспечения градостроительной деятельности в Удмуртской Республике // Интеллектуальные системы в производстве. 2022. Т. 20, № 2. С. 86-95.
Михайлов А. Н. Автоматизация лидогенерации с использованием чат-ботов и CRM // Вестник науки. 2024. Т. 4, № 10 (79). С. 772-777.
Внедрение новых цифровых технологий на стадии эксплуатации объекта недвижимости / В. П. Грахов [и др.] // Материалы форума «Перспективы евразийской экономической интеграции», посвященного 10-летию Евразийской экономической комиссии в рамках 18-го Международного научного семинара «Мировая экономика и бизнес-администрирование» : XX Международная научно-техническая конференция «Наука - образованию, производству, экономике», Республика Беларусь, Минск, 16-17 марта 2022 г. / Белорусский национальный технический университет. - Минск : Четыре четверти, 2022. - С. 247-250.
Суздалева Г. Р., Соснина П. О. Чат-бот инструмент цифровизации в высшем образовании // Вестник Академии знаний. 2024. № 5 (64). С. 689-675.
Сафина Г. Ф., Коняев Ю. С. Разработка и запуск тelegram-бота - агрегатора сообщений // Бюллетень науки и практики. 2024. Т. 10. № 12. С. 151-155.
Филатова З. М., Закирова Н. Р. Создание Telegram-бота для автоматизации административной деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2023. С. 263-267.
Mageira K., Pittou D., Papasalouros A. et al. Educational AI Chatbots for Content and Language Integrated Learning // Appl. Sci. 2022. 12. Р.3239.
Bibauw S., Fran3ois T., Desmet P. Dialogue Systems for Language Learning: Chatbots and Beyond // The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Technology. Routledge: Abingdon, UK, 2022. Р. 121-135.
Allouch M., Azaria A., Azoulay R. Conversational Agents: Goals, Technologies, Vision and Challenges // Sensors. 2021. 21. Р. 8448.
Актуальность использования чат-ботов для автоматизации работы приемной комиссии /Г. П. Бордовский, М. Д. Сгибнев, Н. С. Разживин, М. Ф. Соломатова // Интеллектуальные технологии на транспорте. 2023. № 1. С. 31-36.
Чернов В. А., Фатихов Д. Р., Рамазанов А. Д. Автоматизация процесса информирования участников учебного процесса на основе Telegram // International Journal of Advanced Studies. 2023. Т. 13, № 4. С. 22-37.
Нигматуллин К. Р., Забродин А. В. Исследование и разработка чат-бота для оптимизации поддержки технологов системы «График исполнительного движения» в РЖД: выбор и обоснование платформы // Интеллектуальные технологии на транспорте. 2024. № 1. С. 61-76.
Фролов Ю. В., Шепелева Е. В. Использование ботов для повышения эффективности коммуникаций в бизнес-процессах IT-компании // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Экономика. 2024. С. 100-111.
Валинурова А. А., Балабанова Н. В., Маценков И. А. Алгоритм разработки Telegram-бота - продуктивного помощника современного бизнеса // Современные наукоемкие технологии. Региональное приложение. 2023. № 2 (74). С. 60-68.
Какаулин Н. Р., Кашутина И. А. Применение чат-ботов для оптимизации бизнес-процессов // Вестник науки. 2024. Т. 2, № 6 (75). С. 1541-1549.
Бобоев Б. Р., Асалханов П. Г. Применение Telegram чат-бота в образовательной деятельности вуза // Научные исследования студентов в решении актуальных проблем АПК. 2023. С. 247-251.
Разработка Telegram-бота «определение уровня готовности технологии» / Д. И. Сунцов, В. А. Павлов, З. В. Макаренко, П. П. Бахолдин, А. С. Полицинский, А. С. Кремлев, А. А. Маргун // Экономика науки. 2022. Т. 8. №1. С. 22-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 А Р Набиуллин, А А Кисляков

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.