Investigating the dynamic load of powertrain of a hybrid car

Authors

  • A. R. Imangulov Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • N. M. Filkin Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Keywords:

hybrid car, powertrain, dynamics, model, Simulink, dynamic factor

Abstract

The structural scheme and mathematical model for calculation of dynamic loads that occur in powertrain of the car equipped with hybrid energy-power plant are examined in the article. The structural scheme reflects inertial, elastic and dissipative properties of the powertrain. The mathematical model is based on Lagrange equation and includes seven generalized coordinates. In the course of computer simulation in the environment of Simulink Matlab the statement is proved that dynamic loads in hybrid car powertrain can be several times greater than the maximum engine torque when transient processes take place. Dynamic loading of the powertrain of test hybrid car was evaluated by means of dynamic factor.

Author Biographies

A. R. Imangulov, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Post-graduate

N. M. Filkin, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DSc in Engineering, Professor

References

Маслов Г. С. Расчеты колебаний валов. Справочное пособие. – М. : Машиностроение, 1968. – С. 11.

Цитович И. С., Альгин В. Б. Динамика автомобиля. – Минск : Наука и техника, 1981. – 191 с. : ил.

Малашков И. И., Зельцер Е. А., Стефанович Ю. Г. Зависимость динамических нагрузок в трансмиссии автомобиля от процессов, происходящих при его быстром включении // Автомобильная промышленность. – 1974. – № 12. – С. 13–17.

Малашков И. И., Зельцер Е. А. Исследование зависимости динамических нагрузок трансмиссии автомобиля от схем приведения ее масс и податливостей // Конструкции автомобилей. Экспресс-информация. – 1977. – № 8. – С. 29–37.

Зельцер Е. А., Малашков И. И., Стефанович Ю. Г. Аналитическое исследование максимальных динамических нагрузок трансмиссии // Автомобильная промышленность. 1975. – № 12. – С. 9–10.

Гришкевич А. И. Проектирование трансмиссий автомобилей: Справочник / под общ. ред. А. И. Гришкевича. – М. : Машиностроение, 1984. – 272 с. : ил.

Имангулов А. Р., Филькин Н. М. Математическое моделирование динамики трансмиссии гибридного автомобиля параллельной компоновочной схемы // Интеллектуальные системы в производстве. – 2013. – № 1 (21). С. 73–75.

Имангулов А. Р., Филькин Н. М. Об упрощении динамической модели трансмиссии гибридного легкового автомобиля // Интеллектуальные системы в производстве. – 2013. – № 2 (22). – С. 55–57.

Молибошко Л. А. Компьютерные модели автомобилей : учебник. – Минск : Новое знание ; М. : ИНФРА-М, 2012. – 295 с. : ил. – (Высшее образование).

Автомобили: Конструкция, конструирование и расчет. Трансмиссия : [Учеб. пособие для спец. «Автомобили и тракторы» / А. И. Гришкевич, В. А. Вавуло, А. В. Карпов [и др.] ; под. ред. А. И. Гришкевича. – Минск : Выш. шк., 1985. – 240 с. : ил.

Published

25.12.2014

How to Cite

Imangulov А. Р., & Filkin Н. М. (2014). Investigating the dynamic load of powertrain of a hybrid car. Intellekt. Sist. Proizv., 2(2), 39–42. Retrieved from https://izdat.istu.ru/index.php/ISM/article/view/1861

Issue

Section

Energy, metallurgical and chemical engineering