Mechanical Deformations of the Vehicle Casing as a Criterion of Falsification of Road Transport Accident

Authors

  • I. V. Grakovich “Multinet” group company (of Africa), Moscow, Russia
  • N. P. Kuznetsov Kalashnikov ISTU, Izhevsk, Russia
  • V. V. Kulagin Kalashnikov ISTU, Izhevsk, Russia

DOI:

https://doi.org/10.22213/2410-9304-2018-2-4-18

Keywords:

road traffic safety, road traffic accident, falsification of road accidents, car body deformation, criterion of reliability of mechanical damages for the fixed circumstances of road accidents

Abstract

The paper deals with the mechanisms for revealing the facts of fraud in the registration of road accidents which are caused by the falsification of its circumstances because of technical reasons, in particular, by falsifying the circumstances of obtaining mechanical damages by a car body. The paper analyzes the signs of this kind of fraud. The problems of identifying such types of fraud and fraud detection mechanisms are considered. It is proposed to consider the mismatch of the geometry of the surfaces of the damages recorded in the inspection report to the circumstances of the accident to be the main recognizing criterion for this type of fraud. In view of the complexity of the geometry of the deformation surface, even determining the degree of damage is a difficult task. To solve this problem, the method of testing deformation can be used, when their displacements are determined after the application of characteristic forces to the reference points. However, this method is technically complex and very inaccurate. There is also a method for making a mathematical model of a complex geometric surface using the so-called spline function of the second kind, which, however, has very great mathematical difficulties. The paper discusses the method for mathematical modeling of complex surfaces based on the use of matrix algebra. Three-dimensional models of complex surfaces are specified in the form of second-order polynomial models, for which the coefficients before the arguments are determined by mathematical processing of the coordinates of the array of reference points, which exceed by 3-4 times the number of coefficients in the model. In this case, the surface of the deformed body must completely mate with the surface of the proposed body in the area of contact with the colliding body. That is, there must be an area of arguments for the first and second surface for which the difference of the equations of these surfaces along the same coordinate, for example, Z-coordinate, will be minimal. The larger the scope of change in coordinates X and Y is, the more reliably the reported circumstances of the accident correspond to actual events. The paper gives an example of an assessment of the possibility of falsification of a real road accident.

Author Biographies

I. V. Grakovich, “Multinet” group company (of Africa), Moscow, Russia

Region director

N. P. Kuznetsov, Kalashnikov ISTU, Izhevsk, Russia

DSc in Engineering, Professor

V. V. Kulagin, Kalashnikov ISTU, Izhevsk, Russia

PhD in Engineering, Associate Professor

References

Паспортизация места ДТП: инженерные аспекты : монография / Д. Н. Буравов и др. ; под общ. ред. Н. П. Кузнецова. Ижевск : Изд-во ИжГТУ имени М. Т. Калашникова, 2013. 640 с.

Патент РФ на изобретение № 2276404. МПК G 06 F 19/00. Способ определения размеров дефектов автотранспортных средств при дорожно-транспортных происшествиях / К. А. Мельников. Заявл. 2004. 08. 19; опубл. 2006. 05.10.

Патент РФ на изобретение № 2114391. МПК G 01 C 7/04. Способ определения кривизны и уклонов профиля поверхности дорожного покрытия в двух различных направлениях, преимущественно в направлении движения автомобиля и в поперечном ему направлении / Н. А. Лушников, Е. К. Власов, П. А. Лушников, В. В. Тимофеев, С. Н. Горшков, Л. И. Наумова, Г. Г. Тычинин. Заявл. 23.09.1996. Опубл. 27.06.1996.

Патент РФ на изобретение № 2121166. МПК G 09 В 23,04. Устройство для решения двухмерного уравнения Лапласа / И. Х. Мифтахутдинов. Заявл. 13.12.1995. Опубл. 27.10.1998.

Патент РФ на изобретение № 2374697. МПК G 09 B 23/04. Экспериментальный способ параметризации минимальных поверхностей со сложным контуром / Н. М. Якутов, Р. Г. Нуруллин, С. Н. Якулов, И. Х. Мифтахутдинов, Х. Г. Киямов. Заявл. 22.08.2007. Опубл. 27.02.2009.

Черепов В. И., Кузнецов Н. П., Гребенкин В. И. Идентификация силовых характеристик объектов машиностроения. М. : Ижевск : Регулярная и хаотическая динамика, 2002. 200 с.

Патент РФ на изобретение № 2460056. МПК B 62 Д 101/00. Способ выявления мошенничества при инсценировке ДТП и устройство для его реализации / Н. П. Кузнецов, М. А. Тарасова, Р. А. Юртиков, П. Н. Кузнецов. Заявл. 31.05.2011. Опубл. 27.08.2012.

Кузнецов Н. П., Тарасова М. А. Страховое мошенничество и методы борьбы с ним // Интеллектуальные системы в производстве. 2009. № 2. С. 138-142.

Кузнецов Н. П., Тарасова М. А. Методика оценки факта мошенничества при инсценировке повреждений кузова // Вестник ИжГТУ. 2012. № 1 (53). С. 25-29.

Published

02.07.2018

How to Cite

Grakovich И. В., Kuznetsov Н. П., & Kulagin В. В. (2018). Mechanical Deformations of the Vehicle Casing as a Criterion of Falsification of Road Transport Accident. Intellekt. Sist. Proizv., 16(2), 4–18. https://doi.org/10.22213/2410-9304-2018-2-4-18

Issue

Section

Articles