System Analysis of the Process of Creating Industrial Intellectual Property
DOI:
https://doi.org/10.22213/2410-9304-2020-1-50-56Keywords:
system analysis, methodology of invention, activation of technical creativity, results of intellectual activityAbstract
The object of research in the paper is the system for creating and protecting intellectual industrial property. Attention is drawn to the process of identifying technical problems, to the possibility of accelerating the search for optimal effective solutions, the possibilities of activating the creative activity of individuals and creative groups are revealed, the positive processes of improving the system of creating and protecting results of intellectual activity (RID) are highlighted.
A systematic analysis of the creation of industrial intellectual property objects reveals the low level of patent culture of employees of enterprises, the absence of patent services or specialists in the field of intellectual property protection. Specialists who are able to quickly identify technical problems and find solutions to them are becoming an increasingly popular category in the labor market. The task of the higher education system is to quickly prepare the necessary production specialists. Objective results of a system analysis of the inventive methodology will allow more efficient use of the intellectual resources of a university, region and country.
The perception of a technical problem, the motivation for creative activity, the intensification of the search for effective solutions depend on the emotional state of the inventor or creative group, emotions become faithful guides and reflection of social information in the world of consciousness, where this information is comprehended and processed. An integrated approach to the search system for effective solutions to production problems includes, as one of the most important, a training system for the methodology of technical creativity.References
Альтшуллер Г. С. Найти идею. Введение в теорию решения изобретательских задач. 2-е изд., доп. Новосибирск : Наука, 1991. 224 с.
Половинкин А. И. Основы инженерного творчества : учеб. пособие для студентов вузов. М. : Машиностроение, 1988.
Тигер П., Бэррон-Тигер Б. Делай то, для чего ты рожден. Путь к успешной карьере через самопознание / пер. с англ. Н. Б. Демченко. М. : АРМАДА, 1996. 491 с.
Карманчиков А. И. Педагогическое прогнозирование творческой активности личности. Ижевск : Изд. ИПК и ПРО УР, 2005. 56 с.
Собчик Л. Н. Диагностика индивидуально-типологических свойств и межличностных отношений. СПб. : Речь, 2002. 96 с.
Майер Дж. Д., Саловей П., Карузо Д. Что такое эмоциональный интеллект? // Эмоциональное развитие и эмоциональный интеллект: значение для образования. URL: https://www.sites.google.com/site/ emocionalnyjintellekt5555/home/model-bar-ona.
Майер Дж., Саловей П., Карузо Д. Майер-Саловей-Карузо. Тест эмоционального интеллекта MSCEIT. Руководство пользователя. Торонто, Кана-да: мультисистемы здравоохранения. 2002.
Эмоциональный интеллект как стандартный интеллект / Дж. Д. Майер, П. Саловей, Д. Р. Карузо, Г. Ситарениос // Эмоции. 2001. Т. 1. С. 232–242.
Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект: непонимание, приводящее к “исчезновению”? // Психологический журнал. 2006. № 1. С. 28–32.
Сергиенко Е. А., Ветрова И. И. Тест Дж. Мэйера, П. Сэловея, Д. Карузо «Эмоциональный интеллект» (MSCEIT v. 2.0): Руководство. М. Институт психологии РАН, 2010. 176 с. (Методы психологии) ISBN 978-5-9270-0192-7.
Мерфи, Кевин Р. Критика эмоционального интеллекта, какие проблемы и как их можно исправить? // Психология прессы. 2014.
Ди Фабио, А. & Палаццески, Л. Эмоциональный интеллект, личностные качества и трудности в карьерном решении // Международный журнал по образовательному и профессиональному руководству. 2009. № 9 (2). С. 135–146.
Петров В. ТРИЗ. Теория решения изобретательских задач. Уровень 4. М : СОЛОН-Пресс, 2018. 272 с.
Шустов М. А. Методические основы инженерно-технического творчества. М. : ИНФРА-М, 2016. 128 c.
Шустов М. А. Методические основы инженерно-технического творчества : монография. М. : ИНФРА-М, 2017. 276 c.
Эпштейн М. Н. От знания к творчеству. Как гуманитарные науки могут изменять мир. СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2018. 480 с.