Professional and Technological Culture and Student Competence in the System of Pre-University Vocational Educational: Practice of Forming and Evaluation
Keywords:
professional competence, educational environment, competences, professional and technological culture, method of defining the professional levels, criteria, indicatorsAbstract
The competence approach and its constituents are considered. The competence subject-specialist training model is substantiated. The author makes a conclusion that the efficient formation of students professional and technological culture and their competence influences positively on a professional level of experts-to-be, their creative self-realization and perfection of their activity.References
Байденко В. И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы) : метод. пособие. - М., 2006.
Модульно-компетентностный подход и его реализация в среднем профессиональном образовании / под общ. ред. А. А. Скамницкого. - М., 2006.
Болотов В. А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи - к образовательной программе // Педагогика. - 2003. - № 10.
Зеер Э. Ф. Психолого-дидактические конструкторы качества профессионального образования // Образование и наука. - 2002. - № 2.
Морозова Ж. В. Технология оценивания уровня воспитанности обучающихся на основе квалиметрического подхода : науч.-метод. пособие. - Ижевск : Изд-во ИПК и ПРО УР, 2010. - 156 с.
Морозова Ж. В. Формирование и оценивание социальных компетенций учащихся в профессиональном лицее : науч.-метод. пособие. - Ижевск : Изд-во ИПК и ПРО УР, 2010. - 100 с.
Профессиональное воспитание / под ред. Н. К. Сергеева и др. - Волгоград, 2004.