Load Capacity of Rational Layouts of Planetary Gears
Keywords:
planetary gear, internal engagement, rational layouts, load capacityAbstract
Planetary gears with internal engagement possess high load capacity and big gear ratio in one stage. However, the mechanism of motion transmission from satellites within existing layouts is either complex, or inefficient in terms of capacity losses for friction. The paper presents new design layouts for this type of gears, method of determining their load capacity, based on solving equations of transmission conformity with account of meshing geometry and gearwheel tooth strains. The dependence of gear load capacity on gearwheel tooth number is established. Recommendations are developed, allowing to design an effective high-loaded planetary gear with high efficiency and big gear ratio in one stage.References
Кудрявцев В. Н., Кирдяшев Ю. Н. Планетарные передачи : справочник. - М. : Машиностроение, 1977. - 535 с.
Тимофеев Г. А., Самойлова М. В. Геометро-кинематическое исследование комбинированного планетарно-волнового механизма // Вестник МГТУ им. Н. Э. Баумана. Машиностроение. - 2012. - № 1. - С. 70-80.
Лопатин Б. А., Полуэктов Е. А., Хаустов С. А. Формирование внутреннего приближенного зацепления цилиндро-конических передач // Вестник ЮУрГУ. Серия «Машиностроение». - 2011. - № 17. - С. 39-48.
Конструктивные исполнения планетарно-цевочных редукторов для высокоточных следящих приводов / А. С. Иванов, М. М. Ермолаев, Д. Э. Крикунов, А. А. Мирошник, С. К. Руднев, А. В. Чиркин // Вестник машиностроения. - 2013. - № 3. - С. 9-11.
Пат. 2492376 РФ, МПК F16Н 1/32. Планетарная передача / Ф. И. Плеханов. - № 2012122942/11 ; заявл. 04.06.2012. - Опубл. 10.09.2013. - Бюл. № 25.
Пат. 2475662 РФ, МПК F16Н 1/32. Планетарная передача / Ф. И. Плеханов, Л. П. Перминов. - № 2011143316/11 ; заявл. 26.10.2011. - Опубл. 20.02.2013. - Бюл. № 5.
Плеханов Ф. И. Влияние геометрии зацепления колес планетарной передачи типа K-H-V на показатели ее прочности // Вестник машиностроения. - 2013. - № 3(59). - С. 16-20.