Foreign Language Communication Competence as an Integral Component of Nonlinguistic Master Degree Programmes

Authors

  • E. I. Arhipovа
  • E. V. Tarabaeva

Keywords:

foreign language communication competence, system, communicative and cognitive, student-centered, activity-based, competency-based approaches, integrative teaching a foreign language and major subjects

Abstract

The paper is dedicated to foreign language communication competence as an integral component of vocational and common cultural competences. It highlights the basic subcompetences of foreign language communication competence, describes vocationally relevant approaches towards developing foreign language communication competence. It attaches the highest importance to interactive forms and methods of training and information communication technologies use. The focus is made on the need of integrating a foreign language with major subjects by means of team teaching at all levels - content-based, (speech) activity-based, organizational and methodological.

References

ФГОС ВПО по направлению подготовки 080100 «Экономика (квалификация (степень) «магистр»)». - URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgos/36/20110321083200.pdf (дата обращения: 25.09.2015).

Архипова Е. И. К проблеме формирования языковой личности магистра как фактора повышения качества профессиональной межкультурной подготовки // Технические университеты: интеграция с европейскими и мировыми системами образования : Материалы VI Междунар. конф. - Ижевск : Изд-во ИжГТУ, 2014. - С. 175-178.

Там же.

Архипова Е. И., Мартемьянова М. А., Пирожкова Л. Н. О реализации программы «Оксфордское качество в высшей школе» в ИжГТУ имени М. Т. Калашникова // Вестник ИжГТУ. - 2013. - № 1(57). - С. 161-167.

Березина М. Д. Технология реализации коммуникативного подхода в обучении иностранным языкам студентов технических вузов в контексте Болонского соглашения // Вестник ИжГТУ. - 2009. - № 1. - С. 166-167.

Тарабаева Е. В. Формирование познавательно-практической самостоятельности в профессиональной языковой подготовке студентов технических специальностей : дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / науч. рук. Утехина А. Н., УдГУ. - Ижевск, 2005. - 239 с.

Архипова Е. И. Указ. соч.

Архипова Е. И. Дидактическая организация англо-русского лексикона-тезауруса как условие успешного развития иноязычной лексической компетенции будущих специалистов // Вестник ИжГТУ. - 2014. - № 4(64). - С. 188-190.

Архипова Е. И. Создание учебного лексикона-тезауруса как способ реализации содержательного аспекта в интегративном обучении иностранному языку и профильной дисциплине в неязыковом вузе // Письма в Эмиссия. Оффлайн. - 2007.- № 5. - С. 1173.

Серова Т. С., Чайникова Г. Р. Функции учебного терминологического словаря как средства формирования иноязычной речевой лексичеcкой компетенции // Язык и культура. - 2015. - № 1(29). - С. 139-145.

Архипова Е. И., Мощанская Т. В. Технология формирования двуязычного лексикона будущего специалиста в интегративном обучении иностранному языку и общепрофессиональной дисциплине // Образование и наука. - 2007. - № 5. - С. 100-110.

Published

23.12.2015

How to Cite

Arhipovа Е. И., & Tarabaeva Е. В. (2015). Foreign Language Communication Competence as an Integral Component of Nonlinguistic Master Degree Programmes. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 18(4), 103–105. Retrieved from https://izdat.istu.ru/index.php/vestnik/article/view/3144

Issue

Section

Educational sciences (only archive)