Regional System of Providing the Psychological Health f Participants of Educational Relations: Qualimetry Aspect
DOI:
https://doi.org/10.22213/2413-1172-2017-2-172-176Keywords:
psychological health, participants of educational relations, pedagogical system, education system, qualimetry, group expert assessmentAbstract
The paper presents the problem of assessing the psychological health of participants in educational relations. The process of preserving and strengthening the psychological health of participants in educational relations is inseparable from the educational process. Education, as an integrated process, is focused on the intellectual, spiritual, moral, creative, physical and (or) professional development of a person. Based on the analysis of theories of psychological health, the main criteria (components) of the given phenomenon are determined. The algorithm of group expert evaluation of components of psychological health is presented. The system of ensuring psychological health of participants in educational relations and its levels are considered: the level of the student, his social environment (teachers and parents), the educational organization, the municipality and the region is considered. Methods of recording the state of psychological health at each level are indicated. At the level of the trainee they are the fixing indicators of the psychological health of schoolchildren with tracking the dynamics of these criteria. At the level of the system “the parent - the trainee - the teacher” it is the identification of the specificity of the state of psychological health, taking into account age characteristics, individual and personal characteristics, as well as the characteristics of the social roles. At the level of the educational organization it is the monitoring of the psychological health of participants in educational relations, taking into account organizational risk factors. Expertise of the state of psychological health at the municipal level should be transferred to public associations of teachers on a profile basis, and at the regional level it should be comprehensive and interdepartmental.References
Платонов К. К. Структура и развитие личности. - М. : Наука, 1986. - 254 с.
Психологический институт Российской академии образования. - URL: http://pirao.ru, свободный (дата обращения: 14.04.2017).
Интересы и потребности современных детей и подростков / Б. З. Вульфов, Ю. В. Синягин, Н. Ю. Синягина, Е. В. Селезнева. - СПб. : Каро, 2007. - 144 с.
Мерзлякова Д. Р. Профессиональное «выгорание» педагогов в условиях введения ФГОС // Стратегия 2015: образование через всю жизнь. Традиции и новации : сборник статей науч.-практ. конф. - Ижевск, 2016. - С. 65-68.
Азгальдов Г. Г., Костин А. В., Садовов В. В. Квалиметрия для всех : учеб. пособие. - М. : ИнформЗнание, 2012. - 165 с.
Семин Ю. Н. Проектирование инновационных педагогических технологий на основе квалиметрического подхода // Образование и наука. - 2009. - № 1. - С. 30-37.
Шихов Ю. А., Шихова О. Ф. Экспертные методы в педагогических исследованиях // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании : материалы 20 Всерос. науч.-практ. конф. - Екатеринбург, 2015. - С. 164-166.
Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 02.03.2016) «Об образовании в Российской Федерации» - URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_ 140174/, свободный (дата обращения: 14.04.2017).
Маслоу А. Мотивация и личность. - СПб. : Питер, 2008. - 448 с.
Практическая психология образования / под ред. И. В. Дубровиной. - М., 2008. - 170 с.
Там же. - С. 48.
Плугина М. И. Критерии и показатели психологического здоровья личности // Психологическое здоровье личности: теория и практика : сборник научных трудов по материалам III Всерос. науч.-практ. конф. - Ставрополь, 2016. - С. 112-114.
Соколовская Л. Б. Критерии психологического здоровья человека // Психологическое здоровье человека: жизненный ресурс и жизненный потенциал : материалы Всерос. науч.-практ. конф. - Красноярск, 2012. - С. 50-59.
Хухлаева О. В. Классификация нарушений психологического здоровья дошкольников и младших школьников // Психологическая наука и образование. - 2013. - № 5. - С. 81-90. - www.psyedu.ru.
Шерешкова Е. А. Проблема психологического здоровья в современных психолого-педагогических исследованиях // Наука в современном обществе: закономерности и тенденции развития : сборник статей междунар. науч.-практ. конф. - Уфа, 2016. - С. 201-205.
Черепанов В. С. Метод групповых экспертных оценок // Педагогика. - 1987. -№ 5. - С. 57-59.
Мирошниченко А. А. Измерение динамики развития обучающегося как основа управления качеством образования в регионе // Современный взгляд на будущее науки : сборник статей междунар. науч.-практ. конф. - Пермь, 2016. - С. 158-160.
Там же.
Там же.
Там же.
Там же.
Мирошниченко А. А., Зотова С. С. Рынок образовательных услуг моногорода : Трасформация роли государственного вуза // Вестник ИжГТУ. - 2010. - № 1. - С. 167-170.