Theoretical and Methodological Basis of the Scientific Substantiation of the All-Russian Physical and Sport Complex "Ready to Work and Defense" (GTO)

Authors

  • V. A. Uvarov M. V. Lomonosov Moscow State University
  • V. V. Novokreshchenov Kalashnikov ISTU

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2017-3-142-147

Keywords:

population, physical fitness tests, standards, GTO complex, database

Abstract

The paper presents the main theoretical and methodological approaches to the scientific substantiation of the all-Russian sports complex "Ready to work and defense" (GTO), introduced in the Russian Federation by the decree of the President of the Russian Federation in March 2014. The changed social and economic conditions in the country resulted in a change of physical development and physical preparedness of the population, requiring, in turn, the need for in-depth scientific research on justification of structure, content and regulations of the new complex. Given that the GTO has not been applied in practice of physical culture movement for more than 20 years, the basis for the development of the project was the contents of the previous, the most scientifically based complexes, which operated in the USSR in 1972 and 1985. However, it was obvious that the physical fitness of a modern man differs for the worse from that which previously existed and, consequently, the ratios of these complexes cannot be applied at present, since a long period of time passed since the latest research. To take account all the changes, the study was conducted that consisted of two phases: the first phase (2014) - a study of physical fitness of pupils and students referred to I-VI the steps of the complex aged 6 to 24 years. The study involved 113 thousand people from 11 regions of the Russian Federation. The second phase (2015) is a study of physical fitness of the adult population, attributed to the VI-XI stages (25-70 years). About 81 thousand people from 24 regions of the Russian Federation participated in the testing. The total number of subjects for 2 years was 195 011. The testing program consisted of 53 trials, the results of which, the treatment was subjected to 1.2 million results and set standards for three levels of difficulty: gold, silver and bronze badges. To comply with the principle of equal difficulty standards for all age and sex groups and types of tests used a method based on percentiles (20, 40, 10 and 30%). The results of the study generated a data bank of physical fitness of the population and acceptance of the relevant orders of the Ministry of sport of the Russian Federation, which established the state requirements of the GTO to the physical fitness of the population.

Author Biographies

V. A. Uvarov, M. V. Lomonosov Moscow State University

PhD in Education, Professor

V. V. Novokreshchenov, Kalashnikov ISTU

DSc in Education, Professor

References

Указ Президента Российской Федерации «О Всероссийском физкультурно-спортивном комплексе «Готов к труду и обороне» (ГТО)» от 24 марта 2014 г. № 172. - URL: http://www.minsport.gov.ru/documents/orders/29073/ [Электронный ресурс] (Загл. с экрана).

Концепция Всероссийского физкультурно-спортивного комплекса / Одобрена решением совместного заседания межведомственной комиссии по развитию физической культуры, массового спорта и традиционных видов физической активности Совета при Президенте Российской Федерации по развитию физической культуры и спорта и коллегии Министерства спорта Российской Федерации от 26.06.2013 г. № 18.

Актуальные проблемы разработки Государственного физкультурно-спортивного комплекса Российской Федерации: (результаты апробации в Республике Мордовия) / Министерство спорта, физкультуры и туризма РМ [отв. ред. Н. А. Смолькин; редкол.: В. А. Уваров и др.]. - Саранск, 2005. - 124 с.

Новокрещенов В. В., Малиц В. Н., Бабкин В. В. Методическое пособие по подготовке граждан, в том числе по самостоятельной подготовке граждан и по подготовке лиц, подлежащих призыву на военную службу, к выполнению нормативов и требований Всероссийского физкультурно-спортивного комплекса «Готов к труду и обороне» (ГТО)» для физкультурно-спортивных работников и организаторов тестовых мероприятий : метод. пособие / Минспорта России. - М., 2016. - 210 с.

Зациорский В. М. Кибернетика, математика, спорт. - М. : Физкультура и спорт, 1969. - С. 16.

Приказ «О внесении изменений в приказ Министерства спорта Российской Федерации от 08.07.2014 № 575 «Об утверждении государственных требований к уровню физической подготовленности населения при выполнении нормативов Всероссийского физкультурно-спортивного комплекса «Готов к труду и обороне» (ГТО)» от 15 декабря 2016 г. № 1283 / зарегистрировано в Минюсте России; рег. № 44988 от 27 декабря 2016 г. [Электронный ресурс]. - URL: http://www.minsport.gov.ru/sport/physical-culture/41/ 23355/ - Загл. с экрана (дата обращения: 15.05.2017).

Проект новой редакции государственных требований Всероссийского физкультурно-спортивного комплекса «Готов к труду и обороне» (ГТО)» [Электронный ресурс]. - URL: http://www.minsport.gov.ru/sport/physical-culture/ 41/698/ - Загл. с экрана (дата обращения: 15.05.2017).

Распоряжение Правительства РФ от 30.06.2014 г. № 1165-р «Об утверждении плана мероприятий по поэтапному внедрению Всероссийского физкультурно-спортивного комплекса «Готов к труду и обороне» (ГТО)» от 30.06.2014 № 1165-р [Электронный ресурс]. - URL: http://gto.ru/files/uploads/documents/56ea7be82678d.pdf - Загл. с экрана (дата обращения: 15.05.2017).

Постановление Правительства Российской Федерации «О внесении изменений в Положение о Всероссийском физкультурно-спортивном комплексе «Готов к труду и обороне» (ГТО)» от 26 января 2017 г. № 79 [Электронный ресурс]. - URL: http://www.minsport.gov.ru/ documents/orders/30041/ - Загл. с экрана (дата обращения: 15.05.2017).

Published

06.10.2017

How to Cite

Uvarov В. А., & Novokreshchenov В. В. (2017). Theoretical and Methodological Basis of the Scientific Substantiation of the All-Russian Physical and Sport Complex "Ready to Work and Defense" (GTO). Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 20(3), 142–147. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2017-3-142-147

Issue

Section

Educational sciences (only archive)