Taxonomic Model of Mathematical Competences of Undergraduate Students in a Technical University

Authors

  • A. B. Iskanderova Kalashnikov ISTU
  • E. G. Bulatova Kalashnikov ISTU

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-1-123-127

Keywords:

competence, mathematical competences, types of mathematical competences, model of forming mathematical competences of a bachelor student at a technical university

Abstract

The paper discusses that the results of training in the Federal State Educational Standard (FSES) are presented in terms of a competence approach, and therefore they can not be measured. The lack of measuring instruments for the results of student training in the mathematics discipline does not make it possible to establish the conformity of the preparation of the future bachelor to the specified requirements of the FSES. The paper presents the taxonomic model of mathematical competences of undergraduate students in a technical university, the list of which was developed by the method of group expert assessments. The model provides for the formation of three groups of mathematical competencies: basic, methodological, creative. Each group of mathematical competences is represented by activity and cognitive components. The hierarchical structure of mathematical competencies corresponds to the model of their formation. The proposed list of mathematical competencies is generalized. To realize the purposes of diagnosing the degree of competence formation, it is necessary to specify them in the context of a particular topic of the discipline. The considered model of mathematical competencies allows for specifying the goals of training formulate recommendations for the optimal formation of the system of competences, optimize the process of teaching students.

Author Biographies

A. B. Iskanderova, Kalashnikov ISTU

PhD in Education, Associate Professor

E. G. Bulatova, Kalashnikov ISTU

PhD (Physics and Mathematics), Associate Professor

References

Субетто А. И. Универсальные компетенции: проблемы интенсификации и квалиметрии (в контексте новой парадигмы универсализма в ХХI века). СПб. ; М. ; Кострома : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов ; КГУ им. Н. А. Некрасова ; Смольный университет РАО, 2007. 150 с.

Онтология и эпистемология компетентностного подхода, классификация и квалиметрия компетенций. URL: http://www.trinitas.ru/rus/doc/0012/001b/ 00121542-subetto.pdf (дата обращения: 24.01.2018).

Хуторской А. В. Модель компетентностного образования // Высшее образования сегодня. 2017. № 1. С. 9-16.

Байденко В. И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы). М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. 114 с.

Зеер Э. Ф. Научно-методологическое обеспечение содержания профессионального образования на основе компетентностного подхода // Материалы науч.-практ. конф. «Инновационные процессы в сфере образования и проблемы готовности выпускника ссуза к профессиональной деятельности». Ижевск : Проект, 2006. С. 3-8.

Зимняя И. А. Ключевые компетенции - новая парадигма результатов образования // Вопросы образования сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.

Зимняя И. А. Компетентностный подход в образовании (методолого-теоретический аспект) // Проблемы качества образования : материалы XIV Всерос. конф., кн. 2. М., 2004. С. 6-12.

Хуторской А. В. 12 ошибок ФГОС // Вестник Института образования человека. 2016. № 1. С. 1-14.

Планы по ФГОС. Бакалавриат. URL: http://www.istu.ru/uchebnyj-protsess/normbase (дата обращения; 24.01.2018).

Published

02.04.2018

How to Cite

Iskanderova А. Б., & Bulatova Е. Г. (2018). Taxonomic Model of Mathematical Competences of Undergraduate Students in a Technical University. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 21(1), 123–127. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-1-123-127

Issue

Section

Articles