Metaphysics Spirituality in Russian Religious Philosophy

Authors

  • A. A. Gulyaev Glazov Engineering and Economic Institute (branch) of Kalashnikov ISTU

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-1-136-139

Keywords:

spirituality, Russian religious philosophy, anthropocentrism, cosmocentrism, sacrifice, beauty, spiritual corporeality

Abstract

Russian religious philosophy is considered to be the national philosophy of Russia, which has a pronounced ideological character. Orthodox religious worldview, the idea of unity, humanism and anthropocentrism - all these important features of Russian religious philosophy are reflected in the complex and metaphysical problem of spirituality. This paper analyzes the problem of spirituality in Russian religious philosophy with the use of reconstruction using the method of system analysis. The main structural units of the problem of spirituality in Russian religious philosophy were such concepts as “man”, “nature”, “immortality”, “infinity”, “freedom”, “love”, “creativity”, “spiritual corporeality”. The principal and complex character of the problem of spirituality in Russian religious philosophy is revealed, which reveals both anthropocentric and cosmocentric aspects of this problem in this tradition. The most important and key issue for all Russian religious philosophers is the understanding of the essence of spirituality and spiritual not as a contrast to the material, but as its ethical and aesthetic change, transformation, and transfiguration. The key importance of sacrifice and beauty as the relationship of anthropological and cosmological in the problem of spirituality is shown. This research is a contribution to the further study of fundamental problems in Russian religious philosophy.

Author Biography

A. A. Gulyaev, Glazov Engineering and Economic Institute (branch) of Kalashnikov ISTU

PhD in Philosophy, Associate Professor

References

Соловьев В. С. Смысл любви // Сочинения. В 2 т. М., 1990. Т. 2. С. 493-547.

Франк С. Л. Непостижимое. Онтологическое введение в философию религии // Сочинения. М., 1990. С. 183-555.

Соловьев В. С. Оправдание Добра // Сочинения. В 2 т. М., 1990. Т. 1. С. 47-580.

Булгаков С. Н. Свет невечерний: Созерцания и умозрения. М., 1994. 415 с.

Соловьев В. С. Оправдание Добра…

Флоренский П. А. Столп и утверждение Истины: опыт православной теодицеи в 12 письмах. Т. 1. Кн. 1-2. М., 1990. 890 с.

Франк С. Л. Непостижимое. Онтологическое введение в философию религии…

Лосский Н. О. Ценность и Бытие. Бог и Царство Божие как основа ценностей // Бог и мировое зло. М., 1994. С. 250-315.

Бердяев Н. А. Я и мир объектов. Опыт философского одиночества и общения // Философия свободного духа. М., 1994. С. 230-317.

Вышеславцев Б. П. Вечное в русской философии // Этика преображенного Эроса. М., 1994. С. 154-324.

Гуляев А. А. Проблема духовности в русской религиозной философии : дис. … канд. филос. наук:09.00.03. Защищена 19.06.1997 : утв. 19.09.1997. Пермь, 1997. 148 с.

Франк С. Л. Свет во тьме. Опыт христианской этики и социальной философии // Духовные основы общества. М., 1992. С. 405-470.

Гуляев А. А. Указ. соч.

Франк С. Л. С нами Бог. Три размышления // Духовные основы общества. М., 1992. С. 217-404.

Соловьев В. С. Смысл любви…

Published

02.04.2018

How to Cite

Gulyaev А. А. (2018). Metaphysics Spirituality in Russian Religious Philosophy. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 21(1), 136–139. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-1-136-139

Issue

Section

Articles