Interactive Teaching in the International Classroom at Technical Universities

Authors

  • Y. V. Krasavina Kalashnikov ISTU
  • E. P. Ponomarenko Kalashnikov ISTU

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-1-146-150

Keywords:

interactive teaching, intercultural communication, competency in foreign language, foreign students, technical university

Abstract

The paper contributes to the problem of interactive teaching in the international classroom at technical universities. The objective of the paper is to justify the need for international classroom when teaching foreign language by presenting the results of an experiment conducted at Kalashnikov Izhevsk State Technical University. To evaluate the efficacy of interactive teaching in the international classroom, we used quantitative and qualitative assessment. A set of quantitative pre- and post-surveys were administered for students in order to evaluate their learning outcomes and competencies development. Students’ motivation and attitudes were evaluated through questionnaires, interviews and discussions. The experiment results demonstrate progressive development of students’ vital professional competencies, and that allows us to conclude that proposed methods are effective for preparing them for the future career. Students’ feedback on participating in the international classroom was positive: in their opinion, interactive learning together with foreign students contributes to overcoming the language barrier, and facilitates the development of spontaneous speech and intercultural communication skills. Besides, improvements in specified skills in English are also supported by students’ self-assessment results and teachers’ observation. Based on the results of the experiment, the paper provides some recommendations for organizing interactive classroom activities with the participation of foreign students.

Author Biographies

Y. V. Krasavina, Kalashnikov ISTU

PhD in Education

E. P. Ponomarenko, Kalashnikov ISTU

References

Красавина Ю. В. Формирование профессионально важных иноязычных компетенций у студентов неязыковых направлений подготовки // Вестник ИжГТУ. 2014. № 3(63). С. 186-188.

Старшинова Т. А., Ларионова О. А. Формирование глобальной профессиональной иноязычной компетентности как фактор адаптации к глобализации промышленности // Образование. Наука. Научные кадры. 2017. № 3. С. 190-191.

Красавина Ю. В., Шихова О. Ф. Метод электронных междисциплинарных проектов как эффективная форма организации самостоятельной работы студентов вуза // Образование и наука. 2017. № 1. С. 160-176.

Соломатина С. Ю., Пономаренко Е. П. Опыт использования инновационных интерактивных технологий обучения английскому языку в техническом вузе // Инновации в образовании : сборник материалов науч.-метод. конф. преподавателей и сотрудников ИжГТУ имени М. Т. Калашникова (Ижевск, 13-31 марта 2017 г.). Ижевск : ИННОВА, 2017. C. 117-120.

Галимуллина Э. З., Крайнова А. И. Интеграция интерактивных технологий как средство усиления практической направленности подготовки бакалавров педагогического образования // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3. URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=18936 (дата обращения: 09.02.2018).

Котельникова Е. Ю., Шпортько И. А. Исследование языковых барьеров у студентов технических специальностей при изучении иностранных языков // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 1(67) : в 2 ч. Ч. 1. C. 200-203.

Цыбенко Э. О. Психологический барьер, препятствующий усвоению иностранного языка на этапе обучения в техническом вузе // Вестник МГУКИ. 2014. № 5(61). C. 191-194.

Каскевич А. А. О результатах исследования языкового барьера среди студентов технического вуза // Вестник КрасГАУ. 2012. № 11. С. 256-259.

Котельникова Е. Ю., Шпортько И. А. Указ. соч.

Рахимов Т. Р. Особенности организации обучения иностранных студентов в российском вузе и направление его развития // Язык и культура. 2010. № 4(12). С. 123-136.

Published

02.04.2018

How to Cite

Krasavina Ю. В., & Ponomarenko Е. П. (2018). Interactive Teaching in the International Classroom at Technical Universities. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 21(1), 146–150. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-1-146-150

Issue

Section

Articles