Promotion of Innovations through the Creation of Joint Ventures "University - Business"

Authors

  • M. I. Faizulin Kalashnikov ISTU

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-2-96-100

Keywords:

innovations, spin-out, innovation promotion, university-business enterprises, enterprises of the defense-industrial complex

Abstract

In the paper approaches of creation of joint enterprises of spin-outs on the basis of universities are considered. They take into account that the creation of joint ventures “university-business” can become one of the most effective forms of commercialization of innovations of defense enterprises, universities and research institutes. This is due to the fact that the characteristics of innovation that are created within the scientific institutions, such as high specificity, low specification and protection of property rights, as well as the need for consulting services for developers, require the application of more “hierarchical” forms of institutional arrangements, such as the agreement on joint venture. In addition, combining the potentials of a scientific organization and a large industrial enterprise creates a powerful synergetic effect, which contributes to increasing the competitiveness of enterprises of the defense-industrial complex. It is worth noting that, within the framework of the joint venture “university - business”, the enterprise not only provides financing, but also provides back-out management personnel, production facilities, sales channels, trade mark and other key assets. The paper also discusses the main problems that create obstacles for the creation of joint ventures “university - business”, the specifics of the specification of property rights for assets belonging to autonomous and budgetary institutions. There is a contradiction between the provisions of intellectual property rights and limited property rights - the right of operational control. The paper draws conclusions and suggests recommendations for improving the institutional environment for the development of spin-outs of universities and research institutes in the format of a joint venture.

Author Biography

M. I. Faizulin, Kalashnikov ISTU

References

Новикова Е. Н. Коммерциализация вузовских инноваций в современных рыночных условиях // Устойчивое развитие российских регионов: Россия и ВТО : материалы X Междунар. науч. конф. Екатеринбург : УрФУ, 2013. С. 134-136.

Кобрин Ю. И. Инновации - условие конкурентоспособности. М. : Экономист, 2009. 234 с.

Бездудная А. Г., Юдин Д. С. Особенности финансирование малых инновационных предприятий, создаваемых на базе высших учебных заведений // Российский экономический интернет-журнал. 2012. № 3. С. 78-81.

Экономический словарь. URL: http://abc. informbureau.com (дата обращения: 23.10.2017).

Мамутов В. К. Правовое обеспечение инновационной деятельности // Экономика региона. 2009. № 4. С. 51-56.

Король Н. Г. Совместные предприятия как форма коммерциализации интеллектуальной собственности вузов и НИИ // Интеллектуальная собственность. Промышленная собственность. 2013. № 3. С. 66-74.

Евстфьев Д. С., Молчанов Н. Н. Маркетинг в информационном обществе. СПб. : СПбГУ, 2009. 274 с.

Рыкова И. Н. Оценка научно-исследовательской и инновационной деятельности высших учебных заведений Российской Федерации : научный доклад. М. : Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации, 2012. С. 76.

Баранчугова И. Г. Необходимость развития инновационной деятельности для экономики страны // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2013. № 5. С. 141-143.

Монастырный Е. А., Грик Я. Н. Ресурсный подход к построению бизнес-процессов и коммерциализации разработок // Инновации. 2004. № 7. С. 85-87.

Бездудный Ф. Ф., Смирнова Г. А., Нечаева О. Д. Сущность понятия «инновация» и его классификация. М. : Инновации, 2008. 56 с.

Комков Н. И. Роль инноваций и технологий в развитии экономики и общества. М. :Экономист, 2010.

Данилов И. Л. Инновации как универсальный инструмент повышения конкурентоспособности предприятия. М. : Стандарт и качество, 2011. 241 с.

Гребенюк И. И., Чехов К. О. Анализ инновационной деятельности вузов России // Успехи современного естествознания. 2012. № 7. С. 137-139.

Published

02.07.2018

How to Cite

Faizulin М. И. (2018). Promotion of Innovations through the Creation of Joint Ventures "University - Business". Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 21(2), 96–100. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-2-96-100

Issue

Section

Articles