Rationale for the Establishment of Mobile Experts Service
DOI:
https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-2-191-198Keywords:
road traffic safety, accident scene, mobile experts, emergency commissioners, insurance companiesAbstract
The paper reveals the main shortcomings of the modern road safety system, including Federal Programs for Road Safety. Features of the functioning of the OSAGO system (Russian analog of the Third-party Only Vehicle Insurance) in the Russian Federation (RF) are noted, for the successful implementation of which a special institute of emergency commissioners was established. However, due to the fact that emergency commissioners were created by certain insurance companies, they acted mainly in the interests of these companies: the involvement of emergency commissioners was the main reason for disavowing this institution. Unsatisfactory professionalism of emergency commissioners, lack of the necessary tools did not allow to objectively investigate the circumstances of road accidents. It is proposed to create an alternative to the institution of emergency commissioners - an independent institution on mobile experts. Within the framework of the institution of mobile experts, services are provided for the dispute resolutions arising between drivers and employees of the State Traffic Safety Inspectorate and insurance companies. Equipment of mobile experts with special device for in-field determining the coefficient of adhesion of the car wheels with a roadway on the spot of the accident, devices and methods for determining the speed of a car at the time of collision with a barrier, devices and techniques for detecting fraud in the field of OSAGO will increase the effectiveness of identifying the causes of accidents, and also objectively investigate the circumstances of identifying the causes of accidents, and also objectively investigate the circumstances of an accident. The paper suggest a structure of the service of mobile experts, noted the positive experience of approbation of the use of mobile experts in the city of Izhevsk. The functional responsibilities of the mobile experts service are described both during the examination of the place of an accident and in the investigation of the circumstances of an accident. Prospects for further elaboration of the mechanism for the functioning of the mobile expert service were noted.References
О федеральной целевой программе «Повышение безопасности дорожного движения в 2013-2020 годах» : Постановление Правительства РФ от 3 октября 2013 г. № 864 (ред. от 06.11.2014) // Справочно-правовая система «Консультант-плюс».
Кузнецов Н. П., Кулагин В. В., Бойков А. В. Интегральная оценка эффективности комплекса мероприятий, направленных на повышение безопасности дорожного движения // Вестник ИжГТУ. 2007. № 1(33). С. 72-83.
Моделирование при реконструкции механизма столкновения автомобиля с преградой // М. Н. Березуев [и др]. М. ; Ижевск : НИЦ «Регулярная и хаотическая динамика», 2005. 206 с.
Новые подходы при реконструкции механизма дорожно-транспортного происшествия / Н. П. Кузнецов, П. Н. Кузнецов, В. В. Пенкин, С. А. Рассохин // Вестник ИжГТУ. 2009. № 4(44). 2009. С. 12-15.
О некоторых механизмах совершенствования системы безопасности дорожного движения в Российской Федерации / Н. П. Кузнецов, В. В. Кулагин, Д. Н. Буравов, И. В. Гракович // Вестник Московского автомобильно-дорожного университета (МАДИ). 2013. Вып. 3(34). С. 85-91.
Кузнецов Н. П., Тарасова М. А. Страховое мошенничество и методы борьбы с ним // Интеллектуальные системы в производстве. 2009. № 2(14). С. 138-142.
Паспортизация места ДТП: инженерные аспекты : монография / Д. Н. Буравов [и др.] ; под общ. ред. Н. П. Кузнецова. Ижевск : Изд-во ИжГТУ, 2013. 640 с.
Об обязательном страховании гражданской ответственности владельцев транспортных средств : Федеральный закон от 25.04.2002 № 40-ФЗ (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.04.2015) // Справочно-правовая система «Консультант-плюс».
Кузнецов Н. П., Тарасова М. А. Указ. соч.
Паспортизация места ДТП: инженерные аспекты…
Кузнецов Н. П., Рассохин С. А. Определение коэффициента сцепления шины автомобиля с полотном дороги на месте ДТП // Интеллектуальные системы в производстве. 2009. № 2(14). Ижевск : Из-во ИжГТУ, 2009. С. 34-41.
Патент РФ на изобретение № 2566178. МПК G 01 M 17/02; G 01 № 19/02; B 66 F 7/24. Способ определения коэффициента сцепления колеса с дорожным покрытием и устройство для его осуществления / Н. П. Кузнецов, Д. Н. Буравов, П. Г. Голденков. Опубл. 20.10.2015. Бюл. № 29.