Linguistic Forms of Dialogue as a Fundamental Property of the Communicative Process in Teaching Foreign Languages

Authors

  • E. S. Oshanova Kalashnikov ISTU

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-2-216-221

Keywords:

dialogueness, communication process, addressing, authorization, linguistic potential

Abstract

The urgency of this work is due to the unceasing interest of linguists to the study of speech creative activity and the need for further study of the dialogic potential of any text. The aim of the study is to identify and describe the forms of expression of dialogicity in the direction of humane pedagogy, which involves the presence of dialogicity on both sides, as the necessary quality of the personality of the teacher and the student as a future specialist. Note that the dialogue as a functional component of the learning process at the University, on the one hand, and the developed qualities of the actors involved in this process, on the other hand, are extremely important for the introduction of the individual to the norms of social culture in modern society. This paper is devoted to the consideration of linguistic forms of expression dialogueness on the example of foreign languages in the journalistic text. The language contains great opportunities for the development and education of the individual, so one of the ways in modern cultural education is the importance of understanding dialogue speech. As a result, from the point of view of linguistics, dialogic speech was found to be a very interesting object for research, the linguistic potential of publicistic text is realized by multi-level language units.

Author Biography

E. S. Oshanova, Kalashnikov ISTU

PhD in Philology

References

Бахтин М. М. Проблема речевых жанров // Литературно-критические статьи. М. : Художественная литература, 1986. С. 428-473.

Кудряшев И. А., Клеменева Е. И. Диалогическое движение в современной лингвистике: прагматическое исследование личности в информационном обществе : тр. междунар. науч.-теор. конф. СПб. : Из-во Политех. ун-та, 2015. С. 281-289.

Дускаева Л. Р. Диалогическая природа газетных речевых жанров / под ред. М. Н. Кожиной. СПбГУ : Филол. факультет, 2012. 274 c.

Мурзаева В. В., Тумакова Н. А. К вопросу о лингвистических особенностях диалогической речи // Молодой ученый. 2015. № 10. С. 1233-1235.

Загоруйко И. Н. Особенности взаимодействия преподавателей и студентов в условиях современного образовательного процесса, обусловленного привлечением системы электронного обучения // Вестник ИжГТУ имени М. Т. Калашникова. 2016. № 1(69). С. 101-102.

Перфильева Н. П. Диалог со словом как коммуникативная стратегия (на материале газетных текстов спортивной тематики) // Вестник НГУ. Т. 10, № 6. 2011. С. 99-106.

Ошанова Е. С. Научно-исследовательская деятельность с применением коммуникативно-прагматического подхода // Инновации в образовании : сборник материалов науч.-метод. конф. Ижевск : ИННОВА, 2017. С. 107-111.

Прохватилова О. А. Православная проповедь и молитва как феномен современной звучащей речи. Волгоград, 1999. 364 c.

Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык : учебник для вузов. М. : Флинта ; Наука, 2002.

Ремизова С. А. Вопросительность в диалоге. Специфика речевых реализаций (на материале английского, немецкого и русского языков) : автореф. дис. … д-ра филол. наук. Краснодар, 2001.

Published

02.07.2018

How to Cite

Oshanova Е. С. (2018). Linguistic Forms of Dialogue as a Fundamental Property of the Communicative Process in Teaching Foreign Languages. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 21(2), 216–221. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-2-216-221

Issue

Section

Articles