Professional Education in Area of Social Work in the Aspect of National Safety
DOI:
https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-2-226-231Keywords:
national security, educational potential, globalization, vocational training of workers, vocational education, social work, educational and professional mobility of students, professional cultureAbstract
The issue of formation of professional mobility of future graduates of higher educational institutions is considered, which is regarded as a serious pedagogical problem. Its relevance is due to modern trends in the development of world science, technology, production, the development of the social sphere of society, the expansion of integration processes in the international educational, economic and scientific space. The paper is devoted to problems of professional education in training social workers in the aspect of strengthening national security and developing integrated national capacity. Attention is paid to the poorly understood problem of combining professional education and national security, but important for the development of science and the practice of professional training of workers in the field of social work. The role and content of higher education in the context of globalization and the integration of social work is described. In addition, the authors disclose the concept and essence of the educational and professional mobility of students as one of the components of professional culture. The authors rely on the data obtained as a result of their own experience, studying the practice of the department “Social Work” of the Udmurt State University. Analyzing these data, the authors believe that the issue of professional education of students in the field of social work as a condition for the sustainable development of society and its national security needs further study.References
Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года / утв. Распоряжением Правительства РФ от 17.11.2008 г. № 1662-р.
Малыгина О. А. Формирование основ профессиональной мобильности в процессе обучения высшей математике. М. : URSS, 2010. 368 c.
Ярошенко Г. В. Государственная образовательная программа и национальная безопасность России (федеральный и региональный аспекты) : дис. … канд. полит. наук : 23.00.02. Ростов, 2004. 172 с.
Жуков В. И. Российское образование: источники, традиции, проблемы. М., 2001. 848 с.
Фельдман О. А. Образовательный потенциал системы национальной безопасности России : дис. … д-ра, полит. наук: 23.00.02. М. : РГСУ, 2011. 299 с.
Солодянкина О. В. Теоретические основы социального образования в вузе (педагогические аспекты) : монография. Ижевск : Удмуртский государственный университет, 2012. 204 с.
Солодянкина О. В. Влияние процесса глобализации на социальную работу и профессиональное образование в области социальной работы // Социальная работа и образование в условиях глобализации : материалы междунар. науч.-практ. конф. (Ижевск, 25-26 апреля 2013 г.). Ижевск : Удмуртский государственный университет, 2013. С. 3-12.
Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Social Work / M. V. Firsov [et al.]. Bilbao : University of Deusto, 2013. 109 р.
Приказ Минобрнауки России от 05.02.2018 № 76 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 39.03.02 «Социальная работа» : URL : http://www.pravo.gov.ru (дата обращения: 01.03.2018).
Фирсов М. В. Введение в профессию «социальная работа». М. : КНОРУС, 2016. 344 с.