On the Question of Professional Training of Medical (Clinical) Psychologists with the Use of Remote Educational Technologies
DOI:
https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-2-242-247Keywords:
clinical (medical) psychologist, professional standard, work functions, additional professional education, professional retraining, modular approach, e-learning, distance learning technologiesAbstract
The problem of determining the professional status of medical (clinical) psychologist in Russia is currently quite relevant. It is expressed in the dual name of the specialty, and in what universities should train these specialists: humanitarian or medical, and in the absence of harmonization of regulations governing the activities and requirements for the education of medical (clinical) psychologists. This problem is reinforced by the absence of an appropriate professional standard on the basis of which to develop an educational standard and to train professionals responsible for the maintenance and restoration of mental health of the population. The paper offers the author’s version of the list of labor functions, on the basis of which it would be possible to design a professional standard of clinical (medical) psychologist. Professional training of medical (clinical) psychologists can be organized on the basis of adaptive modular training, where each training module corresponds to a certain work function and is divided into a number of micro-modules, each of which is based on one of the work procedure described in the professional standard. The paper provides an example of such a modular organization of the educational process, and suggests its organization using distance learning technologies. E-learning can be used not only in the process of self-education of students, but also to organize an effective dialogue between students and the teacher (tutor) course. Blended learning with elements of internal studies and internal final certification would, in the opinion of the authors, be the most effective.References
Алёхин А. Н. Актуальные проблемы клинической психологии в условиях инновационных преобразований общества и задачи профессиональной подготовки специалистов // Universum: Вестник Герценовского университета. 2011. № 9. С. 45-52.
Беребин М. А. О статусе медицинского психолога в системе здравоохранения, недостатках системы подготовки клинических психологов и связанных с ними проблемами и перспективах // Медицинская психология в России. 2012. № 2. URL: http:// medpsy.ru (дата обращения: 02.05.2018).
Золотова Н. В., Мазилов В. А., Базиков М. В. Отечественная медицинская (клиническая) психология: проблемы истории становления и развития // Медицинская психология в России. 2014. № 6(29). URL: http://mprj.ru (дата обращения: 02.05.2018).
Организационно-правовые основания профессиональной деятельности медицинского психолога в системе здравоохранения : методическое пособие. СПб, 2015. 25 с.
Русина Н. А. Проблемы профессиональной деятельности психолога в здравоохранении // Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие. 2015. № 1(8). С. 20-30.
Деларю В. В. Клиническая психология и медицинская психология: соотнесение понятий. URL: http://medpsy.ru/library/library004.php (дата обращения: 02.05.2018).
American Psychological Association, Society of Clinical Psychology (Division 12). URL: http://www.div12. org/sections (дата обращения 02.05.2018).
The British Psychological Society. URL: https://www.bps.org.uk (дата обращения: 02.05.2018).
Перечень разрабатываемых профессиональных стандартов / Совет по профессиональным квалификациям в здравоохранении ; Национальная медицинская палата. URL: http://www.nacmedpalata.ru/? action=show&id=22236 (дата обращения: 02.05.2018).
Медицинская психология в системе здравоохранения региона : материалы Первой региональной науч.-практ. конф. медицинских (клинических) психологов учреждений здравоохранения Санкт-Петербурга (8-9 октября 2015 г.) / под ред. А. Н. Алёхина. СПб. : Трактат, 2015. 57 с.