Implementation of Principles of Effective Perception of Material in Establishment of Electronic Means of Training
DOI:
https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-2-248-253Keywords:
psychological principles, electronic educational resources, efficiency of perceptionAbstract
The paper is aimed at analyzing the principles for students’ effective perception of educational information, describing their implementation when developing electronic educational resources, and publishing preliminary survey results on using e-courses for managing students’ independent work in the framework of implementing these principles. In order to assess the influence of the form of presenting information in electronic educational resources, it is necessary to conduct large-scale research and pedagogical experiments with experimental groups. In this paper we publish the preliminary results of a survey at Kalashnikov Izhevsk State Technical University, based on the opinion of students whose self-study was managed in the electronic environment. The presented results were based on analyzing questionnaires, pedagogical supervision and interviews with students. Preliminary results of the study on the implementation of the principles for effective perception of material while creating e-learning tools, obtained as a result of students’ work on the electronic course, are ambiguous. Students are positive about working with electronic educational resources, but their positive assessment is largely based on their lifestyle, rather than on the effectiveness of information perception. According to the survey, most students relate the difficulties in e-learning to the problem of remembering the information presented in e-course (93 %). However, 77 % of students would prefer managing their self-study by e-resources rather than conventional form of self-study.References
Krasavina Yu. V. Instructional design: creating an electronic course for learning English // Технические университеты: интеграция с европейскими и мировыми системами образования : материалы VI Междунар. конф. Ижевск : Изд-во ИжГТУ имени М. Т. Калашникова, 2014. С. 184-186.
Красавина Ю. В., Шихова О. Ф. Метод электронных междисциплинарных проектов как эффективная форма организации самостоятельной работы студентов вуза // Образование и наука. 2017. № 1. С. 160-176.
Столяренко Л. Д. Основы психологии. Изд. 3-е, перераб. и доп. Ростов на/Д : Феникс, 2000.
Там же.
Там же.
Гальперин П. Я. Введение в психологию. М. : Университет, 1999. 332 с.
Красавина Ю. В. Модель организации самостоятельной работы будущих педагогов на основе информационно-коммуникационных технологий // Знание. Понимание. Умение. 2015. № 2. С. 344-350.
Erlauer L. The brain-compatible classroom: using what we know about learning to improve teaching. ASCD, Alexandria, USA. 2003.
Шихова О. Ф., Бернатова Н. М. Формирование общекультурных и профессиональных компетенций будущего бакалавра технологического образования на основе проектного метода // Вестник ИжГТУ. 2013. № 4 (60). С. 166-170.
Соломатина С. Ю., Пономаренко Е. П. Опыт использования инновационных интерактивных технологий обучения английскому языку в техническом вузе // Инновации в образовании : сборник материалов науч.-метод. конф. преподавателей и сотрудников ИжГТУ имени М. Т. Калашникова. Ижевск : Изд-во ИжГТУ имени М. Т. Калашникова, 2017. С. 117-120.
Серебрякова Ю. В. Социально-педагогические условия формирования коммуникативной компетенции студента вуза // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2012. № 8. С. 146-155.
Гареев А. А. Квалиметрический подход к оценке учебных блогов студентов // Гуманитарное образование и наука в техническом вузе : сборник докладов Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. 2017. С. 678-683.
Зимняя И. А. Педагогическая психология. Ростов на/Д : Феникс, 1997. 480 с.
Шихов Ю. А., Шихова О. Ф. Качество высшего образования как системная категория // Вестник ИжГТУ. 2014. № 2(62). С. 191-194.