Professional Development of the Beginner Teacher of Professional Education

Authors

  • E. A. Emelyanova AOU DPO UR “Institute for the Development of Education”

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-3-220-223

Keywords:

professional educational organization, beginner teacher, professional development, internal system training

Abstract

In the paper the problems of formation of pedagogical staff of the professional educational organization realizing the programs of secondary vocational education are revealed. Special attention is paid to the problems of professional development of beginner teachers, including those who do not have basic pedagogical education. There are suggestions of possible ways to solve these problems, in particular, the conditions for the organization of a system of in-service training within an educational organization aimed at the professional development of beginner teachers are considered. The revealed organizational, pedagogical, psychological, pedagogical and didactic conditions necessary for the effective functioning of such a system should ensure: the possibility of constructing an individual plan of professional development that takes into account the educational needs and professional difficulties of the beginner teacher and aimed at his professional development; designing an individual trajectory of professional development of a beginner teacher and the corresponding methodical complex, including electronic educational resources; motivated diagnostic and prognostic activity of the beginner teacher, which allows to reveal the level of his professional development and track the progress along an individual trajectory; creation of positive motivation for all participants in the process of professional development; providing psychological and emotional comfort of the professional environment of a beginner teacher through the development of a system of assistance and support in the design and implementation of an individual training program.

Author Biography

E. A. Emelyanova, AOU DPO UR “Institute for the Development of Education”

Post-graduate

References

Теория и практика профессионально-педагогического образования : монография / Г. М. Романцев, Э. Ф. Зеер, В. А. Федоров, Н. Е. Эрганова, Н. К. Чапаев, О. Ф. Шихова, Ю. А. Шихов [и др.]. Екатеринбург : Изд-во РГППУ, 2013. Т. 3.

Новиков А. М. Постиндустриальное образование. М. : Эгвес, 2008. 136 с.

Никифорова М. А. Профессиональное становление начинающего учителя: сущность понятия в контексте развития // Управление образованием : сб. статей магистрантов. 2012. Вып. 1. С. 45-51.

Николаев А. Л., Поленин О. В. Особенности внутренней системы повышения квалификации педагогов учреждений начального профессионального образования // Мир науки, культуры, образования. 2010. № 5. С. 87-90.

Шихова О. Ф., Жуйкова О. В. Индивидуальные образовательные траектории самостоятельной инженерно-графической подготовки студентов в техническом вузе // Образование и наука. 2013. № 9(108). С. 56-70.

Шихова О. Ф., Шихов Ю. А. Критерии качества компетентностно-ориентированных педагогических контрольных материалов // Современные фундаментальные и прикладные исследования. 2014. № 1(12). С. 48-52.

Концепция индивидуализации повышения квалификации работников образования на основе индивидуальной образовательной программы / утв. приказом ректора АОУ ДПО ИПК и ПРО УР № 33/01-03 от 11 февраля 2014 г.

Карелина М. Ю., Черепнина Т. Ю. О некоторых особенностях совершенствования профессиональной деятельности преподавателей учреждений среднего профессионального образования // Среднее профессиональное образование. 2014. № 5. С. 46-49.

Published

16.10.2018

How to Cite

Emelyanova Е. А. (2018). Professional Development of the Beginner Teacher of Professional Education. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 21(3), 220–223. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-3-220-223

Issue

Section

Articles