Concept of Natural Science Education with Inclusion of Fundamentals of Nanotechnology in High-Tech Region
DOI:
https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-4-245-253Keywords:
nanotechnology, school nano-education, consortium, modernization of education, regionalization of education, additional educational programs, learning through researchAbstract
The paper presents the concept of natural science education with the inclusion of the fundamentals of nanotechnology in a high-tech region. An analysis is given of the current state of school nano-education abroad, in Russia, including in the Udmurt Republic. The concept gives an idea of how in the regional education system to organize a purposeful work on teaching the fundamentals of nanotechnology at the school level. The goal, the tasks of the concept, its basic principles are formulated, taking into account which, according to the author, there should be school nano-education in a high-tech region. A set of organizational, educational, methodical and technological measures aimed at forming a unified educational space in the field of natural sciences and nanotechnologies for providing the region with highly qualified personnel is proposed. Experience of implementing the concept in the Udmurt Republic is described. Evaluation of results of the developed concept implementation allows us to conclude that the formation of school nano-education as a subsystem of regional continuous education in the field of nanotechnologies is possible only in a single organizational cycle that is provided within the consortium, including general educational institutions, higher educational institutions, academic institutes of the RAS, enterprises and public organizations of the region.References
The National Nanotechnology Initiative. Strategic Plan. National Science and Technology Council, Committee of Technology, Subcommittee on Nanoscale Science, Engineering, and Technology. Washington, 2007.
О европейской стратегии в сфере нанотехнологий (Communication from the Commission «Towards a European strategy for nanotechnology», 12.5.2004 COM (2004) 338 final). URL: http://ec.europa.eu/ nanotechnology/pdf/nano_com_en.pdf (дата обращения: 11.03.2015).
Семакина Н. В., Кодолов В. И., Плетнев М. А. Проблемы подготовки высококвалифицированных кадров для наноиндустрии в Удмуртской Республике // Вестник Удмуртского университета. Серия: Физика. Химия. 2012. Вып. 2. С. 3-9.
Рынок нано: от нанотехнологий - к нанопродуктам / Г. Л. Азоев [и др.] ; под ред. Г. Л. Азоева. М. : Бином. Лаборатория знаний, 2011. 319 с.
Школьная лига РОСНАНО. URL: http://www.schoolnano.ru (дата обращения: 18.04.2018).
Нанотехнологическое сообщество «Нанометр». URL: http://www.nanometer.ru (дата обращения: 18.024.2018).
Семакина Н. В., Семакина К. Э. Оценка потенциала развития нанообразования в Удмуртской Республике // От наноструктур, наноматериалов и нанотехнологий к наноиндустрии : тезисы докл. Четвертой междунар. конф. Ижевск, 2013. С. 89.
Semakina N. V., Kodolov V. I. Development of nanoeducation through consortium «Scientific Educational Center - University - Enterprise». Polymers Research Journal, 2011, vol. 5, no. 2, pp. 215-223.
Семакина Н. В. Состояние и перспективы развития нанообразования в Удмуртской Республике // Материалы респ. семинара «От школьной скамьи к нанотехнологиям: проблемы и перспективы развития естественно-научного образования на примере МБОУ «Лицей № 41». Ижевск, 2012. С. 30-38.
Семакина Н. В., Кодолов В. И. Формирование кадрового потенциала наноиндустрии в Удмуртской Республике // Materiály IX mezinárodní vědecko - praktická conference «Vědecký průmysl evropského kontinentu-2013». Praha, 2013, рр. 24-30.
Семакина Н. В., Кодолов В. И., Плетнев М. А. Нанообразование в рамках консорциума «НОЦ химической физики и мезоскопии УрО РАН - Ижевский технический университет - НИЦ ОАО «Ижевский электромеханический завод КУПОЛ» под эгидой АНО РЦН Удмуртской Республики // Вестник ИжГТУ. 2011. № 4 (52). С. 200-204.
Семакина Н. В. Опыт преподавания нанохимии в лицее // ХХ Менделеевский съезд по общей и прикладной химии : тез. докл. Екатеринбург : 2016. Т. 5. С. 52.
Semakina N. V. Nanotechnology-oriented system of natural science education in secondary schools. Nanotechnol., 2017, vol. 14, no. 7/8, pp. 680-689. DOI: 10.1504/IJNT.2017.083442.