Taxonomic Model of Mathematical Competences of Future Researcher Teachers

Authors

  • A. B. Iskanderova Kalashnikov ISTU
  • E. G. Bulatova Kalashnikov ISTU

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-4-266-273

Keywords:

competence, mathematical competences, research teachers, taxonomic model

Abstract

The paper discusses that one of the types of professional activity of the graduate of the bachelor’s degree in training 44.03.04 Professional training (by industry) is the research activity, which is regulated by the Federal State Educational Standard (GEF). In the framework of this activity, the graduate should be ready to participate in various studies on the problems of training workers, employees and middle-level specialists. To improve the quality of scientific and pedagogical research, methods of probability theory and mathematical statistics are extensively used there. The results of training undergraduate students in GEF are presented in terms of a competence approach, and therefore they can not be measured. The lack of measuring instruments for the results of students' training in the discipline “Mathematical Methods in Pedagogical Studies” does not allow to establish the conformity of preparation of the future teacher of the researcher to the requirements of the GEF. The paper presents the taxonomic model of mathematical competences of undergraduate students of future teachers of researchers, the list of which was developed by the method of group expert assessments. The model provides for the formation of three groups of mathematical competencies: basic, methodological, creative. Each group of mathematical competences is represented by activity and cognitive components. The hierarchical structure of mathematical competencies corresponds to the model of their formation. The proposed list of mathematical competencies is generalized. To realize the purposes of diagnosing the degree of competence formation, it is necessary to specify them in the context of a particular topic of the discipline. The considered model of mathematical competencies allows to specify the goals of training, formulate recommendations for the optimal formation of the system of competences, optimize the process of teaching students.

Author Biographies

A. B. Iskanderova, Kalashnikov ISTU

PhD in Education, Associate Professor

E. G. Bulatova, Kalashnikov ISTU

PhD (Physics and Mathematics), Associate Professor

References

Планы по ФГОС. Бакалавриат. URL: http://www.istu.ru/uchebnyj-protsess/normbase (дата обращения: 24.01.2018).

Новиков А. М. Докторская диссертация? : пособие для докторантов и соискателей ученой степени доктора наук. М. : Эгвес, 2003. 120 с.

Фельдштейн Д. И. О состоянии и путях повышения качества диссертационных исследований по педагогике и психологии // Образование и наука. 2008. № 2 (50). С. 3-19.

Ситаров В. А. Миссия научного руководителя в повышении качества диссертационных работ // Сибирский педагогический журнал. 2007. № 8. С. 28-33.

Субетто А. И. Универсальные компетенции: проблем интенсификации и квалиметрии (в контексте новой парадигмы универсализма в ХХI веке). М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2007. 150 с.

Субетто А. И. Онтология и эпистемология компетентностного подхода, классификация и квалиметрия компетенций. URL: http://www.trinitas.ru/ rus/doc/0012/001b/00121542-subetto.pdf (дата обращения: 05.08.2018)

Байденко В. И. Компетентностный подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы). М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. 114 с.

Зеер Э. Ф. Научно-методологическое обеспечение содержания профессионального образования на основе компетентностного подхода // Материалы науч.-практ. конф. «Инновационные процессы в сфере образования и проблемы готовности выпускника ссуза к профессиональной деятельности». Ижевск : Проект, 2006. С. 3-8.

Зимняя И. А. Ключевые компетенции - новая парадигма результатов образования // Вопросы образования сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.

Зимняя И. А. Компетентностный подход в образовании (методолого-теоретический аспект) // Материалы XIV Всерос. конф. «Проблемы качества образования». Кн. 2. М., 2004. С. 6-12.

Хуторской А. В. 12 ошибок ФГОС // Вестник Института образования человека. 2016. № 1. С. 1-14.

Искандерова А. Б. Проектирование адаптивных контрольно-обучающих тестов для студентов бакалавриата в техническом вузе : автореф. дис. … канд. пед. наук. Ижевск : ИжГТУ, 2013. 128 с.

Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии. СПб. : Речь, 2002. 350 с.

Искандерова А. Б. Указ. соч.

Published

25.02.2019

How to Cite

Iskanderova А. Б., & Bulatova Е. Г. (2019). Taxonomic Model of Mathematical Competences of Future Researcher Teachers. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 21(4), 266–273. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2018-4-266-273

Issue

Section

Articles