Collection of Information for On-Board Diagnosis Systems on the Technical Condition of the Engine when Operating a Truck

Authors

  • N. M. Filkin
  • R. M. Galiev
  • F. L. Nazarov
  • R. A. Nafizov

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2019-2-58-64

Keywords:

on-board system, diagnostics, residual resource, truck, engine

Abstract

The paper considers the controlled parameters of the engine in order to fully monitor its technical condition in operation – crankshaft speed, crankshaft torque, oil pressure in the lubrication system, fuel pressure in the power system. There is a review of the importance of trucks, the technical condition of parts, components of a car in general for motor transport companies. The experimental data of a truck was studied: the distribution of causes of engine repairs and the limiting dimensions of the technical condition of parts. Investigating the changes in monitored parameters, we can determine the condition of parts. Depending on the intensity of wear of parts, the monitored parameters of the engine and the properties of the engine oil are changing, which makes it possible to diagnose the car at any time, as well as more efficiently adjust the frequency of maintenance and repair of the car. At any time we can determine the residual life of the engine. After repair and maintenance, on-board diagnostic systems also provide an opportunity to control the quality of performed work and the quality of used tools. A block diagram of the on-board diagnostic system was developed. The information obtained during a truck testing, the relationship between the degree of deterioration of the unit’s coupling with the residual resource is presented. On-board diagnostics systems continuously collect, record, process, and analyze the information on the state of the unit (engine) and provide it to the operator.

References

Kostrzewski M. Analysis of selected acceleration signals measurements obtained during supervised service conditions – study of hitherto approach. Journal of Vi-broengineering, 2018, vol. 20, no. 4, pp. 1850-1866.

Tanevitskiy I.V., Belyaev A.I. Method of running diagnostics of the motor vehicle brake system. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 2017, vol. 12, no. 15, pp. 4546-4553.

Николаев Е. В. Совершенствование технологии диагностирования цилиндропоршневой группы дизельного двигателя по параметрам картерных газов : дис. … канд. техн. наук. М., 2013. 150 с.

Диагностирование и оперативный контроль остаточного ресурса узлов и агрегатов автомобиля / И. В. Макарова, А. Т. Кулаков, Э. М. Мухаметдинов, Л. М. Габсалихова, А. В. Васильев // Транспорт: наука, техника, управление. 2018. № 2. С. 54–60.

Разработка встроенной системы диагностирования сцепления для повышения надежности автомобилей / А. Т. Кулаков, Э. М. Мухаметдинов, Р. И. Гарипов, Л. М. Габсалихова // Транспорт: наука, техника, управление. 2018. № 4. С. 54–59.

Захаров В. П. Совершенствование структуры эксплуатационно-ремонтного цикла двигателей «КамАЗ-ЕВРО» с учетом изменения технического состояния: дис. … канд. техн. наук. Саратов, 2011. 182 с.

Баженов Ю. В., Баженов М. Ю. Исследование работоспособности двигателей в условиях эксплуатации // Материалы XVIII Междунар. науч.-практ. конф. «Актуальные проблемы эксплуатации автотранспортных средств» (Владимир, 24–25 ноября 2016 г.). Владимир : Аркаим, 2016. C. 18–23.

Калимуллин Р. Ф. Разработка диагностического обеспечения подшипников коленчатых валов автомобильных двигателей // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2012. № 5 (64). С. 101–108.

Кулаков А. Т., Денисов А. С. Нестабильность зазоров в шатунных подшипниках из-за образования прогиба вкладышей // Вестник Саратовского государственного технического университета. 2006. Т. 3, № 1. С. 83–91.

Бажинов А. В. Прогнозирование остаточного ресурса автомобильного двигателя. Харьков : ХГАД-ТУ, 2001. 95 с.

Aastha Yadav. Security, Vulnerability and Protection of Vehicular On-board Diagnostics. International Journal of Security and Its Applications, 2016, vol. 10, no. 4, pp. 405-422.

Fong B. A prognostics framework for reliability optimization of mass-produced vehicle onboard diagnostics system. 4th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE). IEEE, 2015, pp. 408-409.

Bakhtadze N.N., Dmitrenko L.G., Vorobyev G.G., Lototsky V.A. The intelligent pre-emergency driving onboard system. IFAC-PapersOnLine, 2016, vol. 49, no. 12, pp. 1301-1305.

Kamimoto T. A Review of soot sensors considered for onboard diagnostics application. International Journal of Engine Research, 2017, vol. 18, no. 5-6, pp. 631-641.

Баженов Ю. В., Баженов М. Ю. Оценка технического состояния двигателей с прогнозированием остаточного ресурса // Материалы XVIII Междунар. науч.-практ. конф. «Актуальные проблемы эксплуатации автотранспортных средств» (Владимир, 24–25 ноября 2016 г.). Владимир : Аркаим, 2016. C. 24–30.

Published

03.07.2019

How to Cite

Filkin Н. М., Galiev Р. М., Nazarov Ф. Л., & Nafizov Р. А. (2019). Collection of Information for On-Board Diagnosis Systems on the Technical Condition of the Engine when Operating a Truck. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 22(2), 58–64. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2019-2-58-64

Issue

Section

Articles