Problems of Ensuring Safe Operation of Freight Wagon Trolleys at Low Temperatures

Authors

  • A. A. Khlybov
  • Y. G. Kabaldin
  • M. S. Anosov
  • D. A. Ryabov
  • V. I. Sentyureva

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2019-4-18-26

Keywords:

low temperatures, cold brittleness, steel, toughness, safe operation

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the cold resistance of 20GL steel, which is widely used for the manufacture of critical structures (in particular, freight carriage trolleys) operating at low temperatures.

To achieve this goal, tests were carried out on the shock bending of the studied metals in the temperature range of climatic cold (-80 ... -20 °С), followed by study of metal fractures, an assessment of the structural state of steel, which was subjected to heat treatment according to the manufacturer’s mode and thermocyclic processing (TCP).

The studies were carried out using the MK-300 pendulum specially designed for cooling camera samples, as well as optical methods (KEYENCE VHX-1000) and electron microscopy (JSM-3U), fractographic studies. During the study, data were obtained on the change in toughness, metal fracture mechanisms for a wide range of low temperatures, as well as the temperature of the viscous-brittle transition. An operation was performed for a 20GL alloy to evaluate the effect of grain refinement on working capacity at low temperatures.

As a result of the work, an assessment of the cold resistance of 20GL steel is given. It was found that the heat treatment of the manufacturer, consisting of normalization and high tempering, makes it possible to ensure reliable operation of products from the studied steel up to -20 °С, which corresponds to the temperature of the viscous-brittle transition (T50). It was established that grain refinement during TCP does not improve the cold resistance of 20GL steel, but, on the contrary, the temperature of the viscous-brittle transition shifts toward higher temperatures (Т50 = -13 °С). However, the results of microhardness measurements (up to TCP 1591 MPa, after 1911 MPa) show an improvement in the strength characteristics of the steel under study after TCP.

References

Огневой В. Я. Работоспособность боковых рам тележек вагонов // Ползуновский альманах. 2008. № 5. С. 39–42.

Шульте Ю. А. Хладностойкие стали. М. : Металлургия, 1970. 300 c.

Корнев В. М. Охрупчивание материала стальных конструкций при низких температурах и катастрофическое разрушение // Физическая мезомеханика. 2018. Т. 21, № 2. С. 45–55. DOI: 10.24411/1683-805X-2018-12005.

Анализ хладостойкости металлов с различным типом кристаллического строения / Ю. Г. Кабалдин, А. А. Хлыбов, М. С. Аносов, Д. А. Шатагин, Д. А. Ря-бов // Вестник ИжГТУ имени М. Т. Калашникова. 2019. Т. 22, № 3. С. 48–55. DOI: 10.22213/2413-1172-2019-3-48-55.

Liu Zhu. Brittle Analysis of Steel Structure in Ex-tremely Cold Environment. Revista de la Facultad de Ingeniería U.C.V., 2017, vol. 32, no. 7, pp. 90-95.

Benac D.J., Shaffer D., Wood D. Managing Cold Temperature and Brittle Fracture Hazards in the Ammo-nia-Related Industries. AlChE 60th Annual Safety in the Ammonia Plants & Related Facilities Symposium (Au-gust 30 - September 3, 2015).

Горицкий В. М. Диагностика металлов. М. : Металлургиздат, 2004. 408 с.

Ларионов В. П., Семенов Я. С. Физические основы вязкохрупкого перехода низколегированных сталей и сплавов железа. Новосибирск : Наука, 1992. 171 с.

Огневой В. Я., Гурьев А. М., Огневая Г. Л. Термоциклическая обработка литых сталей для автосцепных устройств грузовых вагонов // Ползуновский альманах. 2008. № 3. С. 33–34.

Большаков А. М., Бурнашов А. В., Ефимов В. М. Мониторинг ударной вязкости материала магистрального газопровода, длительно эксплуатирующегося в условиях Севера // Заводская лаборатория. Диагностика материалов. 2019. № 6. С. 64–68.

О природе низкотемпературной хрупкости сталей с ОЦК-структурой / В. Е. Панин, Л. С. Деревягина, Н. М. Лемешев, А. В. Корзников, А. В. Панин, М. С. Казаченок // Физическая мезомеханика. 2013. Т. 16, № 6. С. 5–12.

Чернов В. М., Кардашев Б. К., Мороз К. А. Хладноломкость и разрушение металлов с разными кристаллическими решетками – дислокационные механизмы // Журнал технической физики. 2016. № 7. С. 57–64.

Финкель В. М. Физика разрушения. М. : Металлургия, 1970. 367 с.

Попова Л. Б., Ярцев В. П. Механика материалов при сложном напряженном состоянии. М. : Машиностроение-1, 2005. 244 с.

Конрад Х. Модель деформационного упрочнения для объяснения влияния величины зерна на напряжение течения материалов. Сверхмелкое зерно в металлах. М. : Металлургия, 1973. С. 206–219.

Физическое металловедение. Т.1. Атомное строение металлов и сплавов : пер. с англ. / под ред. Р. У. Кана и П. У. Хаазена. М. : Металлургия, 1987. 640 с.

Published

30.12.2019

How to Cite

Khlybov А. А., Kabaldin Ю. Г., Anosov М. С., Ryabov Д. А., & Sentyureva В. И. (2019). Problems of Ensuring Safe Operation of Freight Wagon Trolleys at Low Temperatures. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 22(4), 18–26. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2019-4-18-26

Issue

Section

Articles