The Method of Process of Formation of the Tactical and Technical Requirements for Armored Armament and Technology at the Organization of Production

Authors

  • A. L. Akhtulov Omsk Armored Engineering Institute
  • K. A. Chutkov Novosibirsk Higher Military Command School
  • D. S. Agafonov Novosibirsk Higher Military Command School

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2023-2-69-75

Keywords:

average speed, Mobility indicators, mobility, high-speed tracked vehicle

Abstract

The experience of conducting a Special military operation confirms the need to improve the characteristics of domestic weapons and military equipment in order to effectively counter Western weapons. Effective counteraction can be provided by improving the basic properties of the combat effectiveness of weapons and military equipment. Taking into account the high level of effectiveness of the intelligence means used by the enemy, which make it possible to quickly determine the location of weapons and military equipment complexes used by the Armed Forces of the Russian Federation, as well as the use of high-precision weapons with satellite guidance systems on the target, a special role is played by such a property of combat effectiveness as mobility. Military tracked vehicles, which are the main means of ensuring the mobility of troops, are represented by a large variety, which is associated with their functional purpose. Regardless of the functional purpose, the main evaluation indicator of military tracked vehicles is their combat effectiveness, one of the most important properties of which is mobility. The improvement of the main mobility indicators should begin with a revision of the tactical and technical requirements for weapons and military equipment complexes, after which it is necessary to search for ways to achieve the newly formed tactical and technical requirements. At this stage, methods of assessing the impact of the use of a particular technical solution on the characteristics of weapons and military equipment in general are of particular importance. For a comparative assessment of tracked vehicles of various designs, as well as to assess the impact of the use of new technical solutions on the main indicators of mobility characteristics, a methodology is needed to assess the impact of diesel engine characteristics on the mobility indicators of a military tracked vehicle. The article presents a methodology for assessing the influence of diesel engine characteristics on the mobility indicators of military tracked vehicles, which allows calculating the average speed of a military tracked vehicle depending on the obtained characteristics of a diesel engine based on the probabilistic operating modes of the engine. The developed technique is implemented in a software package for electronic computers.

Author Biographies

A. L. Akhtulov, Omsk Armored Engineering Institute

DSc in Engineering, Professor

K. A. Chutkov, Novosibirsk Higher Military Command School

DSc in Engineering

D. S. Agafonov, Novosibirsk Higher Military Command School

PhD in Engineering

References

Павлов В. В. Тяговый расчет транспортных средств специального назначения. М.: МАДИ, 2017. 76 с.

К вопросу оценки управляемости гусеничных поездов на этапе проектирования с использованием комплекса натурноматематического моделирования / К. Б. Евсеев, Б. Б. Косицын, Г. О. Котиев, А. А. Стадухин // Труды НАМИ. 2022. № 1. С. 35-51.

Алешечкин Н. Д. Методика определения средней скорости движения гусеничной машины при обучении вождению // Образование и наука в России и за рубежом. 2022. Т. 89, № 1.

Савочкин В. А., Дмитриев А. Л. Статистическая динамика транспортных и тяговых гусеничных машин. М.: Машиностроение, 1993. 320 с.

Расчетные исследования динамических качеств дизельного двигателя и гусеничной машины / В. А. Марков, Ф. Б. Барченко, В. А. Неверов, А. А. Савастенко, Ш. Р. Лотфуллин // Известия высших учебных заведений. Машиностроение. 2022. № 3 (744). С. 3152. DOI: 10.18698/0536-1044-2022-3-31-52

Лепешинский И. Ю., Погодаев Д. В., Крюков К. С. Устройство базовых машин бронетанковой техники: в 2 ч. Омск: Изд-во ОмГТУ, 2021. 334 с. ISBN 978-5-8149-3285-3; 978-5-8149-3286-0

Шабалин Д. В. Исследование проблем создания и путей совершенствования танковых силовых установок. Омск: ОАБИИ, 2020. 336 с. ISBN 978-5-6041595-2-1

Шелпаков С. Ю., Ахтулов А. Л., Агафонов Д. С. Математическое моделирование динамических характеристик дизельных двигателей военных гусеничных машин с устройством регулирования наддува // Вопросы оборонной техники. Серия 16: Технические средства противодействия терроризму. 2021. № 11-12 (61-62). С. 46-53.

Формирование требований к силовым установкам с дизельными двигателями образцов БТВТ / Д. С. Агафонов, А. Л. Ахтулов, В. Р. Эдигаров, Н. И. Прокопенко // Наука и военная безопасность. 2019. № 4 (19). С. 5-9.

Павлов В. В. Проектировочные расчеты транспортных средств специального назначения (ТССН). М.: МАДИ, 2014. 116 с.

Исследование путей увеличения уровня подвижности образцов БТВТ / М. Г. Гранкин, Р. В. Якимушкин, И. И. Малахов, И. В. Бояркина // Наука и военная безопасность. 2018. № 2 (13). С. 16-21.

Подберезкин А. И. Состояние и долгосрочные военно-политические перспективы развития России в XXI веке. М.: Международные отношения, 2018. 1596 с.

Головачёв Г. И., Соколенко В. Н., Родин А. А. Направления развития зарубежных машин огневой поддержки танковых и пехотных подразделений // Военная мысль. 2020. № 7. С. 142-156.

Жилина И. Ю. Мировой рынок вооружений и военной техники // Социальные и гуманитарные науки: Отечественная и зарубежная литература. Сер. 2: Экономика. 2018. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mirovoy-rynok-vooruzheniy-i-voennoy-tehniki (дата обращения: 19.05.2023).

Рогозин Д. О., Рогозин О. К., Рогозин А. Д. Война и мир в терминах и определениях: военно-политический словарь. М.: АТС, 2023. 304 с.

Akhtulov A.L. The algorithm of numerical calculation of constraints reactions in a dynamic system of transport machine. AMSD, IOP Publishing, Journal of Physics: Conference Series, 944, 2018, 012002, pp. 1-12. DOI: 10/1088/1742-6596/944/1/012002; EID: 2-s2.0-85042282003

Шабалин Д. В., Иванов В. В. Теоретические аспекты проблемы экономичности танковых силовых установок. Омск: Омский автобронетанковый инженерный институт. 2022. 212 с. ISBN 978-5-6048085-5-9

Усов О. А. Расчетная оценка оперативной подвижности военных гусеничных машин // Наука и образование. 2016. № 11. С. 1-14. DOI: 10.7463/116/0850365; EID: 185878236

Малаховецкий А. А., Ивахненко Т. А., Солодов М. А. Улучшение подвижности военной гусеничной машины легкой категории по массе // Наука и военная безопасность. 2021. № 3 (26). 14-18.

Анипко О. Б., Борисюк М. Д., Бусяк Ю. М. Концептуальное проектирование объектов бронетанковой техники: монография. Харьков: ХПИ, 2008. 196 с.

Published

19.07.2023

How to Cite

Akhtulov А. Л., Chutkov К. А., & Agafonov Д. С. (2023). The Method of Process of Formation of the Tactical and Technical Requirements for Armored Armament and Technology at the Organization of Production. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 26(2), 69–75. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2023-2-69-75

Issue

Section

Articles