On the Calculation of Massive Object Securing on a Ship Deck

Authors

  • I. A. Blinov JSC “IEMZ “Kupol”

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2025-2-50-59

Keywords:

anti-aircraft missile system, Triangular base, mooring, mooring connections, transportation by ship

Abstract

The increasing of global trade intensity and the growth of marine cargo transportation in the civilian sector, as well as the development of new naval combat assets in the military sector stipulate the increasing demands on productivity and quality of design work to ensure the reliability of deck mounts. Despite new developments aimed at ensuring the reliability of cargo securing on ships that appear systematically, there are problems with the lack of convenient, fast and computation tolerant methods to take load distribution over support links into account, especially if the supports have an atypical configuration. Within the design of the marine version of the anti-aircraft missile system “Tor” combat module in order to ensure the reliability of the module’s mounting to the deck, the author proposed a modification of the well-known analysis method for the flexible mooring system. The modification of the analysis presented in this paper allows taking into account the effect of tipping relative to the edge of the triangular support base on the load distribution over individual links. The paper provides formulae for the tensile force component calculation of the tipping moments occurring at ship pitching. Based on the modification, a computing complex has been developed to calculate the triangular based object’s mounting system. The results of the work were applied in the production of the combat module of anti-aircraft missile system “Tor” and may be useful for calculating the reliability of similar massive objects securing to the deck.

Author Biography

I. A. Blinov, JSC “IEMZ “Kupol”

PhD in Engineering

References

Овчинникова Е. А., Скороходов Д. А. Особенности маневрирования судна в штормовых условиях // Автоматика на транспорте. 2016. № 2. С. 180-197.

Чепок А. О. Аналитическое определение сил инерции, действующих на груз при качке судна // Вестник АГТУ. Серия: Морская техника и технология. 2014. № 1. С. 43-47.

Благовещенский С. Н., Холодилин А. Н. Справочник по статике и динамике корабля. В 2 т. Изд. 2-е, перераб. и доп. Л.: Судостроение, 1976. Т. 2. Динамика (качка) корабля. 176 с.

Ремез Ю. В. Качка корабля. Л.: Судостроение, 1983. 328 с.

Константинов А. С. Методика выбора схем транспортирования моногрузов по допускаемым нагрузкам на грузовой пол самолета // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2013. Т. 15, № 4 (4). С. 840-845.

Скрябин Р. Ю., Груздев А. С. Проектирование и прочностной анализ конструкции крепления габаритно-массового груза для транспортировки в грузовой кабине самолета Ил-76МД // Постулат. 2018. № 4 [Электронный ресурс]. URL: https://e-postulat.ru/index.php/postulat/article/view/1402 (дата обращения: 17.04.2025).

Маликова Т. Е., Москаленко М. А. Повышение эффективности морской перевозки труб большого диаметра на палубе судна // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. 2014. № 2 (24). С. 100-105.

Пелехов Г. А. Анализ российских и международных требований к расчетам крепления палубного груза пакетированных пиломатериалов // Морской вестник. 2020. № 1 (73). С. 116-117.

Пелехов Г. А. Расчетные модели крепления пакетированных пиломатериалов при перевозке на открытой палубе судов // Морской вестник. 2021. № 4 (80). С. 110-112.

Маликова Т. Е., Аносов Н. М., Стрелков А. Ю. Совершенствование способа погрузки пакетированных грузов на палубу судна // Вестник государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. 2017. Т. 9, № 3. С. 499-505. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-3-499-505

Anosov N.M., Malikova T.E., Strelkov A.Yu. (2018) Method of unitized goods' stack formation and securing on deck. Asia-Pacific Journal of Marine Science & Education, vol. 8, no. 2, pp. 25-32.

Ситников С. А. Определение устойчивости колесной техники, перевозимой на платформе при наличии гибких элементов крепления // Бюллетень науки и практики. 2021. Т. 7. № 8. С. 253-263.

Гегедеш М. Г., Петрачков С. А., Потылкин Е. Н. Влияние деформируемости элементов крепления грузов на их динамическое поведение в процессе транспортировки // Проблемы перспективного развития железнодорожных станций и узлов. 2023. № 1 (5). С. 77-84.

Туранов Х. Т., Псеровская Е. Д., Гордиенко А. А. Пример расчета по новой методике гибких элементов крепления колесной техники при воздействии продольных сил // Транспорт: наука, техника, управление: научный информационный сборник. 2014. № 4. С. 50-57.

Болотин В. А., Янковская Н. Г. Совершенствование обеспечения сохранности и безопасности перевозки грузов на открытом подвижном составе на основе информационных технологий // Бюллетень результатов научных исследований // Научные труды SWorld. 2018. Т. 1, вып. 53. С. 68-77 [Электронный ресурс]. URL: https://www.sworld.com.ua (дата обращения: 17.04.2025).

Совершенствование методики расчета крепления колесной техники на открытом железнодорожном подвижном составе / В. А. Болотин, К. Е. Ковалев, А. В. Новичихин, Н. Г. Янковская, А. Д. Иванова // Бюллетень результатов научных исследований. 2023. Вып. 1. С. 183-196. DOI: 10.20295/2223-9987-2023-1-183-196

Туранов Х. Т., Рузметов Я. О. Основные недостатки методики расчета крепления грузов на вагоне по ТУ // Транспорт шелкового пути. 2019. № 1-2. С. 59-64.

Рузметов Я. О. О новой методике расчета крепления груза на вагоне // Транспорт шелкового пути. 2019. № 1-2. С. 56-58.

Туранов Х. Т., Рузметов Я. О., Якушев А. В. О деформируемом состоянии механической системы "груз - вагон - крепление" // Известия Петербургского университета путей сообщения. 2019. Т. 16, вып. 3. С. 455-468. DOI: 10.20295/1815-588Х-2019-3-455-468.

Пархотько А. В. Автоматизация расчета крепления нестандартных грузов на морских судах // Вiсник Приазовського державного технiчного унiверситету. 2015. Т. 2, вып. 30. С. 72-80.

Published

06.07.2025

How to Cite

Blinov И. А. (2025). On the Calculation of Massive Object Securing on a Ship Deck. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 28(2), 50–59. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2025-2-50-59

Issue

Section

Articles