The Method of the Base Price Indexing: Incentive Model of Pricing for Products Supplied under the State Defense Order

Authors

  • I. R. Validov Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • A. L. Kuznetsov Udmurt Branch of the Institute of Economics of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.22213/2410-9304-2022-1-49-55

Keywords:

state defense order, state regulation of pricing, method of the base price indexing, incentive pricing model

Abstract

The article is devoted to the method of the base price indexing a rather new pricing method for products supplied under the state defense order. The main features of this method are legal conditions of use and indexing the whole price according to the name. The method of the base price indexing is considered as an alternative to the costly method, which is mainly used for contracting by the only supplier. The method of the base price indexing is considered as an incentive, it causes the supplier to reduce costs. According to the costly method of pricing, the profit is calculated as 1 percent of cost of materials, components and services and 20 percent of other costs. So, it is supposed that the supplier is not interested in cost reduction as the sum of profit depends on sum of costs. The method of the base price indexing assumes no decomposition by cost items and in the same time the method guarantees the right to maintain additional profits, earned by costs reduction. The paper simulates pricing by the method of the base price indexing and by the costly method. The purpose of the study is identifying additional profit opportunities as the main motivator for suppliers when concluding contracts with pricing by the method of the base price indexing. The conclusion is the suppliers using the method of the base price indexing are interested in costs reduction rather because of the need to maintain the profitability available by the costly method than to earn any additional profit.

Author Biographies

I. R. Validov, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Postgraduate

A. L. Kuznetsov, Udmurt Branch of the Institute of Economics of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences

DSc in Economics, Professor, Chief Researcher of Udmurt Branch of Ural Branch of the Russian Academy of Sciences

References

Балашова Е. С., Мачин И. И. Проблемы затратного метода в государственном оборонном заказе // Современные проблемы инновационной экономики. 2020. № 7. С. 10-15. DOI 10.52899/ 9785883036186_10.

Левчук К. С., Абрамова Л. С. Проблематика ценообразования на продукцию государственного оборонного заказа в судостроении // Вектор экономики. 2021. № 3 (57).

Мешков А. Н. Проблемы ценообразования в сфере государственного оборонного заказа и пути их решения // Военный академический журнал. 2020. № 2(26). С. 143-151.

Чепеленко О. А., Чарупа В. М. Правовое регулирование ценообразования на продукцию, поставляемую по государственному оборонному заказу. Проблемы формирования и согласования цен // Судостроение. 2019. № 1(842). С. 53-60.

Бакулина А. А., Топчий П. П. Построение модели ценообразования на продукцию ОПК с применением математических методов // Имущественные отношения в Российской Федерации. 2017. № 9 (192). С. 74-79.

Гузикова Л. А., Колесников А. М., Шагун В. И. Совершенствование моделей ценообразования в сфере государственного оборонного заказа // Актуальные проблемы экономики и управления. 2019. № 4(24). С. 75-81.

Рогожина Н. В. Проблемы ценообразования на продукцию «гражданского» и «оборонного» значения в оборонно-промышленных комплексах // Экономика предприятий, регионов, стран: актуальные вопросы и современные аспекты: сборник статей II Международной научно-практической конференции, Пенза, 30 ноября 2020 года. Пенза : Наука и Просвещение, 2020. - С. 242-245.

Шамхалов Ф. И., Канкулов М. Х. Совершенствование ценообразования на продукцию предприятий оборонно-промышленного комплекса // Научный вестник оборонно-промышленного комплекса России. 2018. № 2. С. 34-40.

Гункин Е. М. Гармонизация экономических интересов государственного заказчика и предприятий оборонно-промышленного комплекса // Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. 2019. № 1-1. С. 10-16.

Ельшин В. А., Ельшина Т. А. Пути развития системы ценообразования на оборонную продукцию // Радиопромышленность. 2019. № 4. С. 73-78. DOI 10.21778/2413-9599-2019-29-4-73-78.

Глебовской В. А. Нормативно-правовое обеспечение государственного регулирования ценообразования на товары, обеспечивающие исполнение гособоронзаказа // Высокие технологии, наука и образование: актуальные вопросы, достижения и инновации: сборник статей XII Всероссийской научно-практической конференции, Пенза, 07 сентября 2021 года. Пенза: Наука и Просвещение, 2021. С. 59-62.

Кангур Ю. В., Палкина Е. С. Новации в системе государственного регулирования цен на продукцию судостроения // Современные проблемы инновационной экономики. 2020. № 7. С. 78-90. DOI 10.52899/9785883036186_78.

Сидлецкая В. В. Проблемы ценообразования при формировании государственного оборонного заказа // Устойчивое развитие науки и образования. 2019. № 9. С. 13-17.

Ростовцев С. А. Влияние показателей прогноза социально-экономического развития на эффективность финансово-хозяйственной деятельности предприятий ОПК // Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. 2018. № 2-1. С. 43-48.

Интервью с заместителем руководителя ФАС России Максимом Овчинниковым по вопросу внедрения мотивационной модели ценообразования в сфере государственного оборонного заказа. URL: https://fas.gov.ru/content/interviews/2099.

Бурцева Т. А., Казарьян К. А. Современные подходы к государственному регулированию ценообразования по ГОЗ // Экономическая безопасность: современные вызовы и поиск эффективных решений: материалы всероссийской научно-практической конференции, Москва, 19 ноября 2020 года. Москва: Московский университет им. С.Ю. Витте, 2020. С. 923-930.

Бочкарев О. И., Тюлин А. Е., Асанова Е. А. Жизненный цикл деятельности организаций ОПК: от фискальной экономики к мотивационной // Экономические стратегии. 2019. Т. 21, № 7 (165). С. 6-25. DOI 10.33917/es-7.165.2019.6-25.

Published

15.06.2022

How to Cite

Validov И. Р., & Kuznetsov А. Л. (2022). The Method of the Base Price Indexing: Incentive Model of Pricing for Products Supplied under the State Defense Order. Intellekt. Sist. Proizv., 20(1), 49–55. https://doi.org/10.22213/2410-9304-2022-1-49-55

Issue

Section

Articles