Considering Key Teachers Competencies for Information Technologies Development in Education

Authors

  • Y. V. Krasavina Kalashnikov ISTU

Keywords:

information technologies in education, teachers’ training, teachers’ ICT-competency

Abstract

The article considers the basic statements in strategic Russian educational policy documents and the dynamics of key indicators concerning recent development of information technology infrastructure in educational institutions. It also analyzes the degree of compliance of Russian educational and professional standards with international educational policy papers regarding teachers’ ICT-competency.

Author Biography

Y. V. Krasavina, Kalashnikov ISTU

References

Национальная доктрина образования в Российской Федерации. - URL: http://www.rg.ru/2000/10/11/doktrina-dok.html (дата обращения: 29.12.2014).

Федеральная целевая программа развития образования на 2011-2015 годы. - URL: http://www.rg.ru/2011/03/09/ obrazovanie-site-dok.html (дата обращения: 29.12.2014).

Федеральный закон Российской Федерации от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации». - URL: http://www.rg.ru/2012/12/30/ obrazovanie-dok.html (дата обращения: 29.12.2014).

Штрик А. Компьютеризация средней школы России. - URL: http://www.pcweek.ru/themes/detail.php?ID=72273& THEME_ID= (дата обращения: 29.12.2014).

Информатизация системы образования Удмуртии. - URL: http://e-learning.ciur.ru/информатизация-системы-образования (дата обращения: 29.12.2014).

Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 051000 «Профессиональное обучение (по отраслям)». - URL: http://www.edu.ru/db-mon/mo/ Data/d_09/prm781-1.pdf (дата обращения: 29.12.2014).

Профессиональный стандарт «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)». - URL: http://www.rosmintrud.ru/docs/ mintrud/orders/129/ (дата обращения: 29.12.2014).

Шихова О. Ф., Шихов Ю. А. Квалиметрический подход к диагностике компетенций выпускников высшей школы // Образование и наука. - № 4. - С. 40-57.

Красавина Ю. В. Формирование профессионально важных иноязычных компетенций у студентов неязыковых направлений подготовки // Вестник ИжГТУ. - 2014. - № 3(63). - С. 186-188.

Teacher Education in Europe - An ETUCE Policy Paper // European Trade Union Committee for Education, 2008. - URL:http://etuce.homestead.com/Publications2008/ETUCE_ Policypaper_en_web.pdf (дата обращения: 29.12.2014).

Model Core Teaching Standards: A resource for State Dialogue// College of Education, University of South Florida, 2001: сайт. - URL: http://www.coedu.usf.edu/main/ qualityassurance/documents/InTASC_Model_Core_Teaching_ Standards_2011.pdf (дата обращения: 29.12.2014).

Key competences for adult learning professionals: Contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals // Grundtvig International Network of Course Organisers, 2010. - URL: http://www.ginconet.eu/sites/default/files/Key_Competences_ For_Adult_Educators.pdf (дата обращения: 29.12.2014).

Supporting teacher competence development for better learning outcomes // The European Commission, 2013. - URL: http://ec.europa.eu/education/policy/school/doc/teachercomp_ en.pdf (дата обращения: 29.12.2014).

Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО. - URL: http://ru.iite.unesco.org/publications/ 3214694/ (дата обращения: 29.12.2014).

Published

15.06.2015

How to Cite

Krasavina Ю. В. (2015). Considering Key Teachers Competencies for Information Technologies Development in Education. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 18(2), 140–142. Retrieved from https://izdat.istu.ru/index.php/vestnik/article/view/2052

Issue

Section

Articles