Development of the Market of Engineering Services As a Factor of Intensification of the Processes of Diversification of Enterprises of the Defense Industrial Complex of the Udmurt Republic
DOI:
https://doi.org/10.22213/2413-1172-2017-3-91-95Keywords:
enterprise of defense industrial complex, diversification, military and civil integration, market of engineering services, technological capacity of the enterpriseAbstract
The paper considers the urgency of development of the processes of diversification of enterprises of the defense industrial complex of Russia in conditions of civil and military integration. The results are given for the analysis of definitions of diversification, the author's definition is presented for diversification of enterprises of the defense industrial complex, in accordance with the objectives of the companies in the group: ensuring the defense of the state, innovative economic development and social stability. The paper justifies the development of the market of engineering services in terms of formation of technological potential of industrial enterprises, it considers the factors and assumptions contributing to the development of diversification enterprises of the military-industrial complex of the Udmurt Republic on the basis of the development of the market of engineering services. The concept of engineering is investigated; the main segments of the industrial enterprises (consumers of engineering services) and types of organizations manufacturing the engineering services are identified. Groups of the main consumers and producers of engineering services in the market of the Udmurt Republic and neighboring regions are revealed. The directions of formation of technological potential of defense industry enterprises with account of scientific schools and developments of FSBEI HE "Kalashnikov Izhevsk State Technical University” and the engineering center established on its basis are proposed.References
Перечень поручений по реализации Послания Президента Российской Федерации Федеральному Собранию от 5 декабря 2016 г. № Пр-2346.
Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. - СПб. : Питер, 1999. - 416 с.
Бабаев В. Ю., Чернорук А. А. Диверсификация как инструмент управления развитием предприятия // Экономика и управление. - 2010. - № 4. - С. 30-34.
Румянцев А. М. Экономическая энциклопедия. Политическая экономия. - М. : Советская энц., 1972. - 560 с.
Котлер Ф. Маркетинг XXI века. Маркетинг от А до Я. Новые маркетинговые технологии. Десять смертных грехов маркетинга : пер. с англ. / под ред. Т. Р. Тэор. - СПб. : Нева, 2005. - 432 с.
Жулина Е. Г., Мягкова Т. Л., Кацуба О. Б. Диверсификация деятельности предприятия. - URL: http://thelib.ru/books/zhulina_elena/diversifikaciya_deyatelnosti_ predpriyatiya-read.html
Прудский В. Г., Ёлохов А. М., Ковшов В. С. Стратегический менеджмент. - Пермь : Перм. гос. ун-т, 2007. - 254 с.
Кунявский М. Е., Кублин И. М. Организационно-экономические проблемы диверсификации производства. - Саратов : Изд. центр Саратовской гос. экон. акад., 1997. - 125 с.
Кунявский М. Е., Кублин И. М., Распоров К. О. Управление маркетингом промышленного предприятия. - М. : Международные отношения, 2004. - 371 с.
Румянцева Е. Е. Новая экономическая энциклопедия. - М. : Инфра-М, 2008. - 826 с.
О промышленной политике в Российской Федерации : Федеральный закон от 31 декабря 2014 г. № 488-ФЗ.
Зайцев Н. Л. Краткий словарь экономиста. - М. : Инфра-М, 2007.
Проект подпрограммы «Развитие инжиниринговой деятельности и промышленного дизайна» // www.minprom.gov.ru.
Осика Л. Современный инжиниринг: определение и предметная область // Энергорынок. - 2010. - № 4.