Evolution of the Concept “Efficiency”

Authors

  • L. S. Babynina Plekhanov Russian University of Economics
  • A. A. Vakhrushev East European Institute

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2017-3-103-106

Keywords:

efficiency, effectiveness, general, external, internal effectiveness, efficiency criteria, adaptability, flexibility, competitiveness, innovativeness, operational efficiency, cost effectiveness, organization

Abstract

Based on the analysis of semantic concepts and generalization of research on the problem of efficiency, the paper considers the main stages in the development of the concept of "efficiency". In the context of ideas about the dominant factors in the effectiveness of the organizational system, the ideas of representatives of Western and Russian scientific schools of management are considered. The author's understanding of overall efficiency from the point of view of external and internal factors is stated as a state of the organizational system that can be evaluated at a particular time by means of various criteria reflecting economic and social benefits. It is stated that overall efficiency can be ensured only when external and internal effectiveness is achieved. The main criteria for the external efficiency are adaptability, flexibility and competitiveness; for the internal one - innovation, operational efficiency, economy and organization.

Author Biographies

L. S. Babynina, Plekhanov Russian University of Economics

DSc in Economics

A. A. Vakhrushev, East European Institute

References

Гудова Е. А. Эффективность с «человеческим лицом»: эволюция понимания эффективности в теории организаций // Мониторинг общественного мнения : Экономические и социальные перемены. - 2016. - № 1. - С. 231-239.

Бабынина Л. С. Производительность и эффективность труда: современные модели управления // Нормирование и оплата труда в промышленности. - 2008. - № 6. - С. 21-26.

Одегов Ю. Г., Руденко Г. Г., Бабынина Л. С. Экономика труда : учебник : в 2 т. / Российская экономическая академия имени Г. В. Плеханова. - М., 2007. - Т. 2.

Синк Д. С. Управление производительностью: планирование, измерение и оценка, контроль и повышение. - М. : Прогресс, 1989. - С. 12.

Прокопенко И. И. Управление производительностью труда : практическое пособие. - Киев : Тэхника, 1990. - С. 17.

Международный стандарт МЭК 50-90. Надежность и качество услуг.

Международный стандарт ISO серии 9000:2000.

Хайниш С. В. Нестандартные ситуации : Практикум для хозяйственных руководителей. - М. : Экономика, 1992. - С. 49.

Бабынина Л. С. Теоретические подходы к эффективности менеджмента // Современная экономика: концепции и модели инновационного развития : Материалы VIII Междунар. науч.-практ. конф. : в 3 кн. (Москва, Российский экономический университет имени Г. В. Плеханова, 19-20 февраля 2016 г.). - Кн. 1. - С. 43-47.

Митрофанова Е. А., Зеленцов А. Б. Механизм влияния социально-трудовых отношений на эффективность бизнеса : монография. - М. : Изд. дом ГУУ, 2015. - С. 82.

Евдокимова Т. В. Анализ генезиса теоретических подходов к понятию оценки эффективности // Вестник Томск. гос. ун-та. Экономика. - 2013. - № 3.

Друкер П. Задачи менеджмента в 21 веке. - М. : Вильямс, 2004.

Published

06.10.2017

How to Cite

Babynina Л. С., & Vakhrushev А. А. (2017). Evolution of the Concept “Efficiency”. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 20(3), 103–106. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2017-3-103-106

Issue

Section

Economics (only archive)