Improvement of the University’s Management System Based on Optimization of Processes at the Level of Structural Divisions

Authors

  • E. V. Priimak Kazan National Research Technological University
  • I. S. Razina Kazan National Research Technological University
  • N. G. Bikeeva Kazan State Power Engineering University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2413-1172-2024-3-26-37

Keywords:

optimization, process approach, educational activity, management system

Abstract

The process approach is the main element of management in the organization. At the same time, one of the key aspects of this approach is to ensure the visibility (“transparency”) of the management object (organization or system) through its accurate, sufficient, concise, easy-to-understand and analyze description. The process approach to the management of the organization of higher education is based on the division of educational activities into components, which allows you to subdivide the processes into basic, managerial and supporting and bring the processes in line with the goals of the organization. the purpose of the work is to improve the management system of the university based on the optimization of processes at the level of institutions in such a way that the results of the process contribute to the achievement of the strategic goals of KNITU. The study is based on the study of the experience of Russian organizations represented in the scientific literature based on international standards in the field of quality management ISO 9000 series. The process approach to management is based on the understanding of the activity process itself as a set of interrelated or interacting activities that use resources and transform inputs into outputs. The article considers and analyzes the functions of the institute in the general system of the university, describes the processes of activity using the IDEF0 methodology and, based on expert evaluation, identifies the most significant processes for which process maps are compiled. Based on the assessment of customer satisfaction and identification of strengths and weaknesses using the SWOT analysis tool, opportunities for improving the institute's activities and ways of strategic development are identified. The practical significance is due to the fact that the results of the work can be used by KNITU to optimize the internal processes of institutions, as well as to improve the processes of the university as a whole.

Author Biographies

E. V. Priimak, Kazan National Research Technological University

PhD of Chemical Sciences

I. S. Razina, Kazan National Research Technological University

PhD of Chemical Sciences

N. G. Bikeeva, Kazan State Power Engineering University

Senior Lecturer, Department of Information Technology and Intelligent Systems

References

Приймак Е. В., Бикеева Н. Г. Оптимизация процессов вуза: возможности функционально-стоимостного подхода // Компетентность. 2024. № 5. С. 18-24. DOI: 10.24412/1993-8780-2024-5-18-24

Семенов В. П., Медведева М. В., Подлевских М. Г. Критерии оценки результативности и эффективности высшего образовательного учреждения в условиях цифровой трансформации // Петербургский экономический журнал. 2022. № 1-2. С. 140-149. DOI: 10.24412/2307-5368-2022-1-2-140-149

Процессная модель - основа совершенствования функционирования деятельности структурного подразделения вуза / А. А. Мусина, Н. Г. Николаева, С. М. Горюнова, Н. В. Котова // Вестник Технологического университета. 2024. Т. 27, № 2. С. 88-94. DOI: 10.55421/1998-7072_2024_27_2_88

Лукашенко Д. В. Процессная модель обеспечения качества образовательного процесса в образовательной организации силового ведомства // Естественные и технические науки. 2023. № 8 (183). С. 132-135.

Косемян С. Э. Некоторые аспекты моделирования процессов в вузе // Качество. Инновации. Образование. 2020. № 6 (170). С. 22-27. DOI: 10.31145/1999-513x-2020-6-22-27

Функциональная модель интегрированной системы управления учебным процессом вуза / Н. Н. Клеванский, А. В. Перетятько, А. А. Леонтьев В. С., Мавзовин, И. В. Воронкова // Современные наукоемкие технологии. 2023. № 6. С. 48-55. DOI: 10.17513/snt.39630

Специфика системы менеджмента качества в вузе / Г. А. Грибина, Н. А. Дубровин, А. А. Жидков, К. С. Гордеев, А. М. Воронцов // Современные научные исследования и инновации. 2021. № 1 (117). С. 17.

Ибрагимова Л. А., Бабурина О. Н. Разработка и совершенствование процессов системы менеджмента предприятия с использованием нотации BPMN 2.0 // Вестник ИжГТУ имени М. Т. Калашникова. 2018. Т. 21, № 3. С. 91-99. DOI: 10.22213/2413-1172-2018-3-91-99

Антипов Д. В., Губанова О. Г. Процессный подход в определении модели учета и анализа затрат на качество // Вестник ИжГТУ имени М. Т. Калашникова. 2023. Т. 26, № 3. С. 41-52. DOI: 10.22213/2413-1172-2023-3-41-52

Нурмаганбет Е. Т., Аманиязова Г. Д. Анализ базовых управленческих процессов современного университета // Yessenov Science Journal. 2020. Т. 37, № 1. С. 53-58.

Гаранин М. А., Сандлер Д. Г. Система поддержки принятия управленческих решений в университете на примере группы процессов «Наука и инновации» // Перспективы науки и образования. 2020. № 3 (45). С. 527-543. DOI: 10.32744/pse.2020.3.38

Головина Т. А., Остроухова Д. К. Бизнес-процессы образовательных услуг в условиях модернизации экономики и новых вызовов // Среднерусский вестник общественных наук. 2022. Т. 17, № 3. С. 184-210. DOI: 10.22394/2071-2367-2022-17-3-184-210

Казурова Д. В., Чекайкин С. В. Процессный подход - один из важнейших принципов построения СМК // Современные информационные технологии. 2021. № 33 (33). С. 89-92. DOI: 10.46548/21vek-2021-1054-0065

Бурнашева Э. П., Осипов В. А. Процессный подход и бережливое управление как инструменты оптимизации деятельности вуза // Современное образование: актуальные вопросы и инновации. 2021. № 3. С. 13-17.

Артемьев А. В., Ельшин Л. А. Разработка и обоснование использования процессной модели управления университетом в современных условиях // Казанский экономический вестник. 2020. № 2 (46). С. 87-97.

Денисов Д. Ю., Томорадзе И. В., Быкова А. В. Внедрение процессного подхода в управление высшим учебным заведением // Экономика и предпринимательство. 2021. № 7 (132). С. 1210-1214. DOI: 10.34925/EIP.2021.132.7.220

Беденко Н. Н., Сергеева М. Г. Менеджмент образовательных услуг в системе высшего образования. Часть 2 // Профессиональное образование и общество. 2021. № 1 (37). С. 8-88.

Беденко Н. Н., Сергеева М. Г. Менеджмент образовательных услуг в системе высшего образования. Часть 1 // Профессиональное образование и общество. 2020. № 4 (36). С. 15-127.

Семенов В. П. Методы управления качеством образовательных услуг в техническом университете // Современное образование: содержание, технологии, качество. 2021. Т. 1. С. 47-48.

Современный вуз как организационно-экономическая система: пути ее самосовершенствования и развития / Л. Д. Старикова, М. П. Бородин, Г. Р. Царева, В. А. Шалунова, А. В. Белов // Современное педагогическое образование. 2024. № 4. С. 46-49.

Соловьев В. П., Перескокова Т. А. О концепции развития инженерного образования // Инженерное образование. 2022. № 32. С. 119-131. DOI: 10.54835/18102883_2022_32_11

Published

07.10.2024

How to Cite

Priimak Е. В., Razina И. С., & Bikeeva Н. Г. (2024). Improvement of the University’s Management System Based on Optimization of Processes at the Level of Structural Divisions. Vestnik IzhGTU Imeni M.T. Kalashnikova, 27(3), 26–37. https://doi.org/10.22213/2413-1172-2024-3-26-37

Issue

Section

Articles