PROFESSIONAL LANGUAGE COMPETENCE OF TECHNICAL UNIVERSITY STUDENT: CONCEPT, STRUCTURE, DEVELOPMENTAL SPECIFICS

Authors

  • A. A. Gareyev Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2021-3-64-69

Keywords:

professional language competence, technical university, competence-based approach, foreign language training, component, individual educational trajectory

Abstract

The use of competence-based approach in higher technical education demands a certain degree of precision from teachers and researchers when building a structure of a competence. This paper explores foreign language training in a technical university. It discusses the specifics of a concept of competence in the context of a technical university taking into account its qualimetric nature, the ability to measure the results of its development. Also, the concept, structure and developmental specifics of a complex, professional language competence relevant for technical universities are presented. Based on the literature review and the use of method of group expert assessment, the structure of professional language competence for a technical university student is identified. It consists of three its most significant components: communicative, cognitive and domain-specific. With that, the domain-specific component implies two individual educational trajectories which correspond to the needs of future graduates. The presented structure lays the foundation of a pedagogical model and technology developed by the author and can be used for other pedagogical solutions and experiments.

Author Biography

A. A. Gareyev, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Грибкова О. В. Развитие инновационной образовательной среды в контексте совершенствования профессионально-педагогической подготовки в вузе // Вестник Курган-Тюбинского государственного университета имени Носира Хусрава. 2017. № 1. С. 62-65.

Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 22-30.

Медведев В. П., Татур Ю. Г. Подготовка преподавателя высшей школы: компетентностный подход // Высшее образование в России. 2007. № 11. С. 46-56.

Субетто А. И. Онтология компетентностного подхода в образовательной системологии // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 1. С. 100-126.

Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax. MIT press. 2014. Vol. 11. 251 p.

Таюрская Н. П. Иноязычная коммуникативная компетенция: зарубежный и российский опыт // Гуманитарный вектор. Серия «Педагогика, психология». 2015. № 1 (41). С. 83-87.

Там же

Нестерова С. А., Чичиланова С. А. Социально-экономические предпосылки модернизации языкового образования в вузе // Актуальные вопросы гуманитарных и экономических наук: теория и практика : материалы нац. науч. конф. Института агроинженерии. 2018. С. 21-26.

Костюкова Т. А., Морозова А. Л. Развитие иноязычной коммуникативной компетентности специалистов неязыковых специальностей // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 348. С. 122-127.

Патяева Н. В., Михайлова Е. Б. Формирование общекультурных компетенций в процессе подготовки студентов инженерных специальностей по иностранному языку // Новая наука: От идеи к результату. 2017. №. 1-2. С. 79-81.

Гареев А. А. Учебный блог как средство организации самостоятельной работы студентов технического вуза по развитию профессиональной иноязычной компетенции : дис. … канд. пед. наук. Ижевск : Ижевский государственный технический университет имени М. Т. Калашникова, 2021. 276 с.

Выготский Л. С. Собрание сочинений. Москва : Directmedia, 2013. 1095 с.

Gareyev A., Shikhova O., Shikhov Yu. Profession-Oriented Blogging as the Optimal Teaching Tool for the Development of Students’ Professional Language Competence. ARPHA Proceedings, 2019, pp. 937-943. DOI 10.3897/ap.1.e0891

Published

17.01.2022

How to Cite

Gareyev А. А. (2022). PROFESSIONAL LANGUAGE COMPETENCE OF TECHNICAL UNIVERSITY STUDENT: CONCEPT, STRUCTURE, DEVELOPMENTAL SPECIFICS. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 17(3), 64–69. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2021-3-64-69

Issue

Section

Articles