PROFESSIONAL LANGUAGE COMPETENCE OF TECHNICAL UNIVERSITY STUDENT: CONCEPT, STRUCTURE, DEVELOPMENTAL SPECIFICS
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2021-3-64-69Keywords:
professional language competence, technical university, competence-based approach, foreign language training, component, individual educational trajectoryAbstract
The use of competence-based approach in higher technical education demands a certain degree of precision from teachers and researchers when building a structure of a competence. This paper explores foreign language training in a technical university. It discusses the specifics of a concept of competence in the context of a technical university taking into account its qualimetric nature, the ability to measure the results of its development. Also, the concept, structure and developmental specifics of a complex, professional language competence relevant for technical universities are presented. Based on the literature review and the use of method of group expert assessment, the structure of professional language competence for a technical university student is identified. It consists of three its most significant components: communicative, cognitive and domain-specific. With that, the domain-specific component implies two individual educational trajectories which correspond to the needs of future graduates. The presented structure lays the foundation of a pedagogical model and technology developed by the author and can be used for other pedagogical solutions and experiments.References
Грибкова О. В. Развитие инновационной образовательной среды в контексте совершенствования профессионально-педагогической подготовки в вузе // Вестник Курган-Тюбинского государственного университета имени Носира Хусрава. 2017. № 1. С. 62-65.
Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 22-30.
Медведев В. П., Татур Ю. Г. Подготовка преподавателя высшей школы: компетентностный подход // Высшее образование в России. 2007. № 11. С. 46-56.
Субетто А. И. Онтология компетентностного подхода в образовательной системологии // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 1. С. 100-126.
Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax. MIT press. 2014. Vol. 11. 251 p.
Таюрская Н. П. Иноязычная коммуникативная компетенция: зарубежный и российский опыт // Гуманитарный вектор. Серия «Педагогика, психология». 2015. № 1 (41). С. 83-87.
Там же
Нестерова С. А., Чичиланова С. А. Социально-экономические предпосылки модернизации языкового образования в вузе // Актуальные вопросы гуманитарных и экономических наук: теория и практика : материалы нац. науч. конф. Института агроинженерии. 2018. С. 21-26.
Костюкова Т. А., Морозова А. Л. Развитие иноязычной коммуникативной компетентности специалистов неязыковых специальностей // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 348. С. 122-127.
Патяева Н. В., Михайлова Е. Б. Формирование общекультурных компетенций в процессе подготовки студентов инженерных специальностей по иностранному языку // Новая наука: От идеи к результату. 2017. №. 1-2. С. 79-81.
Гареев А. А. Учебный блог как средство организации самостоятельной работы студентов технического вуза по развитию профессиональной иноязычной компетенции : дис. … канд. пед. наук. Ижевск : Ижевский государственный технический университет имени М. Т. Калашникова, 2021. 276 с.
Выготский Л. С. Собрание сочинений. Москва : Directmedia, 2013. 1095 с.
Gareyev A., Shikhova O., Shikhov Yu. Profession-Oriented Blogging as the Optimal Teaching Tool for the Development of Students’ Professional Language Competence. ARPHA Proceedings, 2019, pp. 937-943. DOI 10.3897/ap.1.e0891
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Гареев А.А.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.