TECHNOLOGIES IN EDUCATIONAL DESIGN

Authors

  • S. M. Minasyan Yerevan State University (Ijevan Branch); Russian State Vocational Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2021-4-45-53

Keywords:

design, technology, product efficiency, connections between phenomena, skills formation

Abstract

With the rapid development of society and IT, tangible changes are taking place in the educational system and programs, it becomes possible to explore cause-and-effect relationships and relationships between them, to find solutions in a non-standard way. Technologies, as a kind of mechanism, are capable of using new means and ways of working in the education system, embodied in a real mode. Any technologies should contribute to inadequate solutions, demonstrate their effectiveness, help to find the correct answer to the questions and problems posed, and solve them in a non-standard way. Considering design as an effective product for future education, it is necessary to learn how to identify connections between phenomena, objects, objects, observe changes, find interesting connections, pose an original question: how to change, combine, transform, turn over, replace, align, find analogy, to solve in an original way - all this leads to the formation of hard-soft-vital skills, and independent and creative, search work and the successful implementation of innovative technologies in the design process bring good results. The article discusses three groups of technologies developed and revised by us for design according to certain characteristics and in the direction of performing functions: technologies that provided non-standard, original solutions; technologies related to rethinking and transformation; creative design technologies, principles of working with these technologies.

Author Biography

S. M. Minasyan, Yerevan State University (Ijevan Branch); Russian State Vocational Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие для студентов вузов и системы повышения квалификации педагогических кадров. Москва : Академия, 2001. 224 с.

Полат Е. С. Дистанционное обучение: организационный и педагогический аспект // Информатика и образование. 1996. № 3. С. 87-91.

Радионов В. Е. Теоретические основы педагогического проектирования : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01. СПб. : Санкт Петербургский гос. техн. у-нт, 1996. 352 с.

Петрикова А., Куприна Т., Галло Я. Введение в дидактику русского языка и межкультурную коммуникацию. Словакия : Прешевский университет, философский факультет, 2015. 365 с.

Короткова И. Н. Проектирование образовательного процесса как средство интеграции профессионально-педагогических знаний будущих учителей: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Ярославль, 2005. 193 с.

Монахова Г. А. Теория и практика проектирования учебного процесса как ведущего компонента в профессиональной деятельности учителя: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.08. Волгоград, 2000. 349 с.

Муравьева Г. Е. Дидактическое проектирование : моногр. Шуя : Изд-во ШГПУ, 2000. 84 с.

Муравьева Г. Е. Технологический подход к проектированию образовательного процесса // Проектирование образовательных процессов. Шуя : Весть, 2003. С. 3-10.

Арнаутов В. В. Особенности инновационно-моделирующей деятельности по проектированию образовательных процессов // Педагогическая технология академика В. М. Монахова. Методология. Внедрение. Развитие. Москва ; Новокузнецк, 1997. С. 69-79.

О'Коннор Дж., Мак-Дермотт Ян. Искусство системного мышления: Творческий подход к решению проблемы и его основные стратегии. Киев ; Москва : София, 2001. 297 с. ISBN 5-220-00396-8

Яковлева Н. О. Концепция педагогического проектирования: методологические аспекты : моногр. Москва : Инф.-изд. центр AT и СО, 2002. 180 с.

Яковлева Н. О. Проектирование как педагогический феномен // Педагогика. 2002. № 6. С. 8-14.

Этапы и формы педагогического проектирования // Педагогика и психология высшей школы : учеб. пособие / под. ред. М. В. Булановой-Топорковой. Ростов-на-Дону : Феникс, 2002. 544 с. URL: http://www.p-lib.ru/pedagogika/pedagogika_vyshey_shkoly/bulanova_toporkova56.html (дата обращения: 13.11.2021)

Атавар М. Думай иначе. Креативность. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2019. 158 с.

Левин М. Гениальность на заказ. Легкий способ поиска нестандартных решений и идей. Москва : Манн, Иванов и Фербер ; Эксмо, 2013. 224 с.

Лысенкова С. Н. Методом опережающего обучения: книга для учителя: из опыта работы. Москва : Просвещение, 1988. 192 с.

Tsaturyan A., Minasyan S. Associative-Forwarding Links and Their Methodological Functions for Training. Cross-Cultural Studies: Education and Science. Vol. 4, Issue 4, 2019, pp. 79-84.

Makaryan A. A., Minasyan S. M. Variety of ICT-Technologies in Distance Education. Cross-Cultural Studies: Education and Science, vol. 6, issue 2, 2021, pp. 63-70.

Минасян С. М. Основные преимущества образовательных программ по проектно-модульному подходу // Сборник научно-образовательных докладов и статей «Модернизация образования в контексте современных педагогических парадигм». Ереван : АГПУ, 2014. С. 97-106.

Published

18.01.2022

How to Cite

Minasyan С. М. (2022). TECHNOLOGIES IN EDUCATIONAL DESIGN. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 17(4), 45–53. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2021-4-45-53

Issue

Section

Articles