THE HUMAN CAPITAL: VITAL, SOFT, HARD, META AND MENTAL SKILLS

Authors

  • I. M. Nekipelova Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • E. S. Nekipelov Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-1-60-75

Keywords:

human capital, human resource, labor relations, vital, hard and soft skills, mental and meta skills

Abstract

The article is devoted to there search of skills that form the human capital. The need for research is due to the transformation of social spaсe in general, as well as with changes in economic, educational and labor relations. These transformations have affected human professional activities and showed that a person is weak being faced with changes in the external and internal environment. There search revealed that the division of all skills into hard skills and soft skills, which takes place in modern science, has no exact basis. However, this division is very important, because these skills are necessary for a person to carry out successful professional activities. The research also showed that the isolated vital skills are not studied and do not have an exact terminological definition. In this regard, the authors proposed to single out mental skills and meta skills separately. The authors gave definitions and the list of skills that make up both groups. As a mental skills were named: 1) fast decision-making, fast retrieval of information from memory, quickability to react, rapid adaptation to changing rules, quick selection of required parameters for solving problems, which are due to the speed of thinking; 2) ability of a person to change his behavior in a changed situation, changing roles, ability to assess effects, ability to run multiple jobs in parallel, effectively switching from one task to another, planning the best effective ways to solve the problem, ability to solve complex problems, neutralization of routine work, which are determined by flexibility of thinking. Meta skills included logical thinking, critical thinking, analogical thinking, creative thinking, tactical and strategic thinking. At the end of the study, it was concluded that the implementation of all types of skills forms human capital. Human capital, in turn, comes into clash with other human capitals and in interaction with them and forms a human resource.

Author Biographies

I. M. Nekipelova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor

E. S. Nekipelov, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Student

References

The human capital report 2016. URL: https://www.weforum.org/reports/the-human-capital-report-2016/ (дата обращения: 30.01.2022).

Там же. URL: https://www.weforum.org/reports/the-human-capital-report-2016/ (дата обращения: 30.01.2022).

Некипелова И. М. Гуманитаризация высшего образования в пространстве постлокдауна // Cross-Cultural Studies: Education and Science. 2021. Т. 6. № 3. С. 116-127.

Vital skills. URL: https://vitalskills.co.uk/ (дата обращения: 02.02.2022).

Marr B. The 10 Vital skills you will need for the future of work // Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2019/04/29/the-10-vital-skills-you-will-need-for-the-future-of-work/?sh=23dcd1043f5b (дата обращения: 02.02.2022).

Vital skill definition and meaning // Collins English Dictionary. URL: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/vital-skill (дата обращения: 02.02.2022).

Голуб Е. В., Сапрыкин И. С. Инклюзивное образование в высших учебных заведениях России: проблемы и решения // Povolzhskij pedagogicheskij vestnik. 2015. № 4 (9). С. 109-114.

Бабанова Е. М. Влияние социальных барьеров на процесс непрерывного инклюзивного образования // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2016. № 8-9. С. 30-33.

Зорина Е. В. Преодоление барьеров при реализации инклюзивного образования в вузе // Образование и наука. 2018. № 20 (5). С. 165-184.

Кантор В. 3., Пузань В. В. Отношение студенческой молодежи к инвалидам как детерминанта их включения в интегративное реабилитационно-образовательное пространство вуза // Инклюзивное образование лиц с нарушениями в развитии: взгляд из Европы и России. Санкт-Петербург : РГПУ им. А. И. Герцена, 2010. С. 151-163.

Кантор В. З. Инклюзивное высшее образование: специальные средовые условия обучения студентов-инвалидов в вузе // Психолого-педагогические исследования. 2019. Т. 11. № 3. С. 44-56.

Лешер О. В., Деменина Л. В. Инклюзивное обучение студентов университета: комплекс научных подходов // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1. URL: www.science-educati- on.ru/121-18603 (дата обращения: 08.02.2022).

Марголис А. А., Рубцов В. В., Серебрянникова О. А. Концепция проекта развития качества и доступности высшего образования для лиц с инвалидностью в Российской Федерации // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 22. № 1. С. 10-17.

Найдина И. В. Психологические основы деятельности водителя : учебное пособие. Москва, 2014. 63 с.

Рожков Л. Б., Найдина И. В. Психологические основы безопасного управления транспортным средством. Москва : ООО «Торговый Центр МААШ», 2014. 60 с.

Васильева М. Б. Психофизиологические основы деятельности водителя. Из опыта работы // Молодой ученый. 2015. № 10.1 (90.1). С. 50-53.

Пересмотренная рекомендация о техническом профессиональном образовании (19.11.1974, UNESCO) // Университетская информационная система Россиb/ URL: https://uisrussia.msu.ru/yunesko.php (дата обращения: 4.09.2021).

Конвенция о техническом и профессиональном образовании (10.10.1989, UNESCO) [Convention on Technical and Vocational Education]. URL: https://docs.cntd.ru/document/1900832.php (дата обращения: 4.09.2021).

Там же. URL: https://docs.cntd.ru/document/1900832.php (дата обращения: 4.09.2021).

Luxton E. How long will your skills last? Depends on your job // World Economic Forum. URL: https://www.weforum.org/agenda/2016/09/how-long-work-skills-last-depends-on-job (дата обращения: 02.02.2022).

Некипелова И. М. Языковая система как объект исследования постнеклассической науки // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 1 (19). C. 116-121.

Липкин Е. Индустрия 4.0: Умные технологии - ключевой элемент в промышленной конкуренции». Часть 9. Развитие аналитических систем // Современная электроника. URL: https://www.soel.ru/online/kniga-industriya-4-0-umnye-tekhnologii-klyuchevoy-element-v-promyshlennoy-konkurentsii-chast-9-razvi/ (дата обращения: 30.01.2022).

Пушкарева Т. П. Информационное моделирование памяти // Мир науки, культуры, образования. 2012. № 1 (32). С. 233-237.

Там же. С. 233-237.

Штарьков Ю. М. Универсальное кодирование. Теория и алгоритмы. Москва : Физматлит, 2013. 288 с.

What employees are saying about the future of remote work / A. Alexander, De Smet A., M. Langstaff, D. Ravid // McKinsey Quarterly, April 1, 2021. URL: https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/what-employees-are-saying-about-the-future-of-remote-work (дата обращения: 05.02.2022).

Колантаевская А. С., Гришина Н. В., Базаров Т. Ю. Стилевые особенности самодетерминации в ситуации жизненных изменений // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 16. 2016. Вып. 4. С. 51-62.

Безносов С. П. Профессиональная деформация личности. Санкт-Петербург : Речь, 2004. 272 с.

Дружилов С. А. Психология профессионализма: инженерно-психологический подход. Харьков : Гуманитарный центр, 2017. 360 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессий. Москва : Академический проект, 2003. 336 с.

Кузанский Н. Об учёном незнании. Москва : Азбука, 2001. 320 с.

Raiskums B. W. An Analysis of the Concept Criticality in Adult Education. Minneapolis: Capella University. 2008.

Ennis R. H. Critical Thinking Assessment / Fasko D. Critical Thinking and Reasoning: Current Research, Theory, and Practice. Hampton Press, 2003. Рp. 293-314.

Scriven M., Paul R. W. Defining Critical Thinking // 8th Annual International Conference on Critical Thinking and Education Reform, Summer 1987. National Council for Excellence in Critical Thinking. URL: http://www.criticalthinking.org/pages/defining-critical-thinking/766 (датаобращения: 30.01.2022).

Некипелова И. М. Язык и речь: рост и истинность информации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 2-1 (44). С. 146-148.

Published

03.06.2022

How to Cite

Nekipelova И. М., & Nekipelov Э. Ш. (2022). THE HUMAN CAPITAL: VITAL, SOFT, HARD, META AND MENTAL SKILLS. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 18(1), 60–75. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-1-60-75

Issue

Section

Articles