STRUCTURAL MODEL OF ESTIMATION OF INDEPENDENT WORK OF STUDENTS IN THE EDUCATIONAL PROCESS BASED ON FUNCTIONAL AND STRUCTURAL ANALYSIS

Authors

  • I. A. Pushkarev Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • A. A. Deduhina Republican College of Music
  • A. A. Tchukavina School Harmony

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-1-81-88

Keywords:

independent work of students, structural model, functional and structural analysis, musical electronic means, synthesizer

Abstract

The article provides a structural model for independent work of students in the educational process. This structural model is developed on the basis of functional and structural analysis. It makes it possible to visually represent the learning process as a whole as well as to objectify the process of assessing the independent work of students both for the teacher and the student himself. The developed structural model is general, it is applicable in the process of teaching and assessing independent work both in general education schools, art schools, and in various secondary and higher educational institutions. To concretize the model it is considered in the context of the studied subject supplementing it with specific content. The application of the developed model is shown as an example of music lessons of general and secondary specialized educational institutions with the use of electronic music technologies. Currently there is a contradiction between the large resources of independent work of students and the need to evaluate the process and results of independent work. One of the possible ways to solve this contradiction is to involve the students themselves in the diagnostic process using the methods of functional and structural analysis. The use of the potential of independent work of students contributes to the creation of conditions for self-realization of a person and presupposes the free development of his abilities. This is in line with current trends in education. The article indicates that in the modern education system the role of independent work of students is increasing both in mastering basic knowledge and special knowledge, skills and abilities. In this regard, the problem arises of assessing this work, both by teachers and by the students themselves. It is supposed to involve the students themselves in the process of assessing the independent work on the basis of the methods of functional and structural analysis.

Author Biographies

I. A. Pushkarev, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

PhD in Technical Sciences

A. A. Deduhina, Republican College of Music

A. A. Tchukavina, School Harmony

References

Уваров В. И. Возможные аналоги оценки самостоятельной работы студентов как способ повышения качества учебного процесса в дистанционном формате // Евразийский союз ученых. 2021. № 1 (82). С. 47-50. DOI 10.31618/ESU.2413-9335.2021.1.82.1995

Озерова Г. П. Оценка самостоятельной работы студентов при смешанном обучении на основе данных учебной аналитики // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 8-9. С. 117-126. DOI https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-8-9-117-126

Плеханов Ф. И., Пушкарев А. Э., Пушкарев И. А. Выбор виброзащиты зданий и сооружений с подвижными нагрузками на основе функционально-структурной модели // Фотинские чтения. 2017. № 2 (8). С. 168-172.

Архангельский С. И. Лекции по научной организации учебного процесса в высшей школе. Москва : Высшая школа, 1976. 200 с.

Скибицкий Э. Г. Функционально-стоимостной анализ - инструмент оценки педагогической полезности образовательных средств // Вестник Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова. 2017. Вып. 20. С. 134-138.

Там же. С. 134-138.

Почестнев А. А. Структурно-функциональный подход к оценке качества реализации образовательных программ // Высшее образование в России. 2020. № 10. С. 114-124. DOI: https://doi.org/10/31992/0869-3617-2020-29-114-124

Пушкарева Л. А. Формирование стиля творческой деятельности будущих специалистов олимпиадными методами и средствами : диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук: 13.00.08. Ижевск, 2009. 178 с. : ил.

Семин Ю. Н., Пушкарев И. А. Самооценка самостоятельной работы студентов музыкальных учебных заведений // Вестник Ижевского государственного технического университета. 2010. № 2. С. 159-162.

Семин Ю. Н., Пушкарев И. А. Реализация модели системы оценивания самостоятельной работы обучающихся в образовательном процессе // Вестник Ижевского государственного технического университета. 2014. № 1. С. 162-165.

Сродных Н. Л. Рабочая программа дисциплины «Основы игры на электронных музыкальных инструментах» // Pandia. URL: https://pandia.ru/text/80/289/83242.php (дата обращения: 10.01.2022).

Там же. URL: https://pandia.ru/text/80/289/83242.php (дата обращения: 10.01.2022).

Сродных Н. Л. Рабочая программа дисциплины «Основы игры на электронных музыкальных инструментах» // Pandia. URL: https://pandia.ru/text/80/289/83242.php (дата обращения: 10.01.2022).

Примерные программы по учебным дисциплинам «Клавишный синтезатор», «Ансамбль клавишных синтезаторов», «Студия компьютерной музыки» для детских музыкальных школ, музыкальных отделений школ искусств. Москва : Министерство культуры Российской Федерации ; Научно-методический центр по художественному образованию, 2002. 55 с.

Основная образовательная программа общеобразовательного учреждения, работающего по образовательной системе «Гармония» / под ред. Н. Б. Истоминой. Смоленск : Ассоциация XXI век, 2013. 94 с. ISBN 978-5-418-00716-2

Красильников И. М. Интерактивная музыкальная деятельность как основа развития музыкальности школьников : монография. Москва : Экон-Информ, 2015. 179 с. : ил. ISBN 978-5-9907701-2-6

Choksy Lois, Abramson Robert M., Gillespie Avon E., Woods David, York Frank. Teaching Music in the Twenty-First Century. Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 2001, 342 p.

Примерные программы по учебным дисциплинам «Клавишный синтезатор», «Ансамбль клавишных синтезаторов», «Студия компьютерной музыки» для детских музыкальных школ, музыкальных отделений школ искусств. Москва : Министерство культуры Российской Федерации ; Научно-методический центр по художественному образованию, 2002. 55 с.

Красильников И. М. Электронное музыкальное творчество в системе художественного образования. Дубна : Феникс+, 2007. 496 с.

Красильников И. М. Электронное музыкальное творчество в системе художественного образования. Дубна : Феникс+, 2007. 496 с.

Published

03.06.2022

How to Cite

Pushkarev И. А., Deduhina А. А., & Tchukavina А. А. (2022). STRUCTURAL MODEL OF ESTIMATION OF INDEPENDENT WORK OF STUDENTS IN THE EDUCATIONAL PROCESS BASED ON FUNCTIONAL AND STRUCTURAL ANALYSIS. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 18(1), 81–88. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-1-81-88

Issue

Section

Articles