PREPARING TO ORGANIZE TECHNICAL UNIVERSITY STUDENTS’ INDEPENDENT WORK USING PROFESSION-ORIENTED BLOGGING

Authors

  • A. A. Gareyev Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-2-66-73

Keywords:

students’ independent work, professional orientation, algorithm, profession-oriented blogging, technical university

Abstract

Modern approaches to the organization of students’ independent work based on the use of information and communication technologies are both a promising opportunity and a challenge for education due to its ongoing digitalization. This paper attempts to describe an algorithm for the preparation to such an independent work based on students’ profession-oriented blogging in a foreign language. This algorithm can be replicated by any foreign language teacher interested in developing the professional foreign language competence of future technical university graduates and implies a number of procedures. Starting from the analysis of regulatory documentation and determining the objectives and methods of students’ independent work, it is then suggested to form an expert group for further evaluation of this independent work’s results, the structure, content and levels of the competences to be developed, to organize a pedagogical assessment of the criteria to evaluate these results, as well as to prepare the information content and think through the technical support. The results of experimental work enable us to speak of high effectiveness of the given algorithm, as it implies the focus on professional orientation of students’ independent work which most foreign language teachers find challenging.

Author Biography

A. A. Gareyev, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Gareev A. A., Shikhova O. F., Shikhov Yu. A. Profession-Oriented Blogging as the Optimal Teaching Tool for the Development of Students' Professional Language Competence // V International Forum on Teacher Education, Kazan, May 29-31, 2019. Pp. 937-943. DOI 10.3897/ap.1.e0891

Reid L. Digital Natives and Digital Immigrants // The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. 2018. Pp. 1-5.

Шамсутдинова Т. М. Оценка информационной компетентности студентов: квалиметрический подход // Преподаватель ХХI век. 2018. № 2-1. С. 93-104.

Герцен С. М., Сухарева О. Э., Скороходова Л. В. Индивидуальные образовательные траектории как инновационная технология развития высшего образования // Высшее образование сегодня. 2019. №. 10. С. 57-61.

Гольцова Т. А., Проценко Е. А. Дидактический потенциал профессионально ориентированных блогов при обучении иностранному языку специалистов юридического профиля // Сб. ст. XII Междунар. науч.-исслед. конкурса «Достижения вузовской науки 2020». Пенза : Наука и просвещение, 2020. С. 78-82.

Naar S., Suarez M. Motivational interviewing with adolescents and young adults // Guilford Publications, 2021. 224 с.

Черепанов В. С. Экспертные методы в педагогике : учеб. пособие. Пермь : ПГПИ, 1988. 84 c.

Аванесов В. С. Основы научной организации педагогического контроля в высшей школе : пособие для слушателей учебного центра Гособразования СССР. Москва : МИСиС, 1989. 167 с.

Гареев А. А. Критерии оценки блогов в рамках самостоятельной работы студентов // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании : материалы 22-й Междунар. науч.-практ. конф., Екатеринбург, 18-20 апр. 2017 г. Екатеринбург : Рос. пос. проф.-пед. ун-т, 2017. С. 203-206.

Коренев А. А. Обратная связь в обучении и педагогическом общении // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Серия «Филологические науки». 2018. № 2. С. 112-127.

Канеман Д. Думай медленно… решай быстро [пер. с англ. А. Андреев, Ю. Деглиная, Н. Парфенова]. Москва : ACT, 2021. 653 с. ISBN 978-5-17-134577-8.

Published

25.06.2022

How to Cite

Gareyev А. А. (2022). PREPARING TO ORGANIZE TECHNICAL UNIVERSITY STUDENTS’ INDEPENDENT WORK USING PROFESSION-ORIENTED BLOGGING. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 18(2), 66–73. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-2-66-73

Issue

Section

Articles