ACQUISITION OF THE RUSSIAN LANGUAGE BY KOREAN STUDENTS (technical program students)

Authors

  • E. E. Murinova Kazan Federal University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-3-94-101

Keywords:

Russian as a foreign language, Language Pedagogy, learning programs

Abstract

This article deals with traditional and modern methods, techniques of language pedagogy, connected with Russian lexicography and corpus linguistics. Contemporary tools of teaching Russian as a foreign language (new types of dictionaries, particularly ideographic and text corpuses) address issues related to unsystematic learning of the language, structuring the teaching process, enhancing students’ creativity and interests in the language. The author considers linguocultural aspect as central point of intercultural communication needed for linguistic persona development. It is reported that within language training programs for technical faculty students the following components are to be covered: gender aspects of communicative behavior reflected in verbal interaction, features of mind-set, cultural traditions of formal and informal communication. According to the author, this aim can be reached due to tasks on ranking in communication, contrastive-comparative analysis, working with lexicographic literature; texts of different styles and genres enable foreign students to learn lexical-phraseological system of the Russian language (theme groups; synonymic rows; antonymic pairs) more effectively, and pay attention to functional aspect of the language system.

Author Biography

E. E. Murinova, Kazan Federal University

Master’s Degree Student, Institute of Philology and International Communication

References

Серебренников Б. А. Роль человеческого фактора в языке: Язык и мышление. Москва : Наука, 1988. 242 с. ISBN 5-02-010878-2

Дементьев В. В. Коммуникативные ценности русской культуры: категория персональности в лексике и прагматике. Москва : Глобал Ком, 2013. 336 с. (Studia philologika). ISBN 978-5-9551-0541-3.

Дементьев В. В. Коммуникативные ценности русской культуры: категория персональности в лексике и прагматике. Москва : Глобал Ком, 2013. С. 14.

Ли Иксоп, Ли Санок, Чхэ Ван. Корейский язык. Москва : Первое Марта, 2005. 483 c.

Квон Ён Особенности корейского обращения // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9: Филология. Востоковедение. Журналистика. 2007. № 1-2. С. 304-314.

Кан С. К. Использование форм вежливости в корейском языке // Коммуникативные аспекты языка и культуры : сб. материалов XV Междунар. науч.-практ. конф. студ. и молодых ученых, Томск (19-21 мая 2015 г.) / под ред. С. А. Песоцкой. Томск : Национ. исслед. Томский политехн. ун-т, 2015. С. 176-181.

Квон Ён. Особенности корейского обращения // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9: Филология. Востоковедение. Журналистика. 2007. № 1-2. С. 304-314.

Ли Ирина. Приветствия в корейском языке: как лучше сказать и в чем разница. URL: https://venasera.ru/korean-lang/privetstviya-v-korejskom-yazyke-kak-luchshe-skazat-i-v-chyom-raznica.html (дата обращения: 10.03.2022).

Rhee S. Politeness Pressure on Grammar: The Case of First and Second Person Pronouns and Address Terms in Korean // Russian Journal of Linguistics. 2019. Vol. 23. No 4. Pp. 950-974. DOI 10.22363/2687-0088-2019-23-4-950-974

Ким В. В. Гендерные аспекты корейского языка // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2008. № 551. С. 106-110.

Леонтьева Т. В. Идеографический словарь русской социальной лексики: общество и человек. Екатеринбург : Ажур, 2018. 554 с.

Саяхова Л. Г., Хасанова Д. М., Морковкин В. В. Тематический словарь русского языка: Около 25000 слов / под ред В. В. Морковкина. Москва : Русский язык, 2000. 560 с.

Национальный корпус русского языка. URL: https://ruscorpora.ru/new/search-spoken.html (дата обращения: 18.03.2022).

Савчук С. О., Махова А. А. Мультимедийный модуль в составе НКРЯ: направления развития // Анализ разговорной русской речи (ар3-2017) : труды Седьмого междисциплинарного семинара. Санкт-Петербург, 2017. С. 83-89.

Published

10.10.2022

How to Cite

Murinova Е. Е. (2022). ACQUISITION OF THE RUSSIAN LANGUAGE BY KOREAN STUDENTS (technical program students). Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 18(3), 94–101. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-3-94-101

Issue

Section

Articles