MECHANISMS OF INVESTIGATION OFTHE EXTERNAL AND INTERNAL ENVIRONMENT OF THE COMPANY WHEN CHOOSING A SUPPLIER
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-1-6-11Keywords:
SWOT-анализ, PEST-анализ, ABC analysis, SWOT analysis, PEST analysis, external environment, internal environmentAbstract
The article considers the need to analyze the most important factors of the external and internal environment. The article is devoted to the external and internal environment of the company when choosing a supplier. The main factors influencing the activity of enterprises are singled out. It is determined that the study of the external and internal environment of the company is a tool to identify possible threats to the organization. The study of the external and internal environment allows the company to predict possible situations in a timely manner, develop an action plan in case of negative moments, formulate a strategy that will allow the company to achieve its goals and prevent possible losses. The main definitions are considered and methods are proposed that can be used in the system of strategic analysis. The article focuses on the issues of enterprise research through SWOT and PEST analyzes, which are used to make a strategic decision, and also helps to determine the advantages and disadvantages, which will assess the need for these methods and highlight the points that require improvement of the company when choosing a supplier. It is concluded that there is a need for increased attention to the analysis of the external and internal environment, as well as the importance of internal analysis of all the main components of research mechanisms.References
Яковлева С. И. Угрозы, вызовы, риски и проблемы как важные категории стратегического планирования регионов // Псковский регионологический журнал. 2017. № 31 (3). С. 3-18.
Зайцева Е. А. Научные основы стратегического поведения предприятия в рыночной среде // Научное обозрение: теория и практика. 2018. № 5. С. 6-12.
Гвозденко А. Н. SWOT-анализ: методики проведения и возможности применения на российских предприятиях // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2019. № 2. С. 144-156. URL: https://grebennikon.ru/article-waja.html (дата обращения: 14.02.2023).
Полунина Н. Л. Факторы внешней и внутренней среды, оказывающие влияние на социальную и экономическую эффективность предпринимательской деятельности // Вестник Тамбовского университета. 2017. № 3 (199). С. 23-27.
Лавренова Г. А., Сысоев С. И. Формирование конкурентных преимуществ современного предприятия // Экономинфо. 2018. № 4. С. 34-39.
Хорин А. Н. Керимов В. Э. Стратегический анализ: учеб. пособие. Москва: Эксмо, 2020. 288 с. ISBN 978-5-699-29942-3
Тимофеева Т. А. Анализ воздействия факторов внешней среды на современное предприятие // Молодой ученый. 2019. № 36 (274). С. 41-44.
Ксенофонтов А. А. Оценка эффективности функционирования территорий Российской Федерации // Инновации и инвестиции. 2021. № 6. С. 197-202.
Жихаревич Б. С. Риски и угрозы в стратегиях российских регионов // Региональная экономика. Юг России. 2020. Т. 8. № 4. С. 19-29.
Сулимова Е. А., Мазур Э. О. Влияние основных элементов внутренней среды организации на эффективность ее деятельности // Инновации и инвестиции. 2019. № 11. С. 152-155.
Котляров И. Д. Внутренняя и внешняя среда фирмы: уточнение понятий // Вестник Воронежского государственного университета. 2012. № 2. С. 169-174. URL: https://journals.vsu.ru/econ/article/view/9814 (дата обращения: 14.02.2023).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 М Р Дегтерева, Ю А Цыбина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.