IMPLEMENTATION OF THE METHOD OFGENERALIZATION IN THE METHOD OF TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE AS A FOREIGN LANGUAGE

Authors

  • S. M. Minasyan Yerevan State University, Ijevan Branch
  • I. M. Nekipelova Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • N. N. Zakirova Glazovsky State Pedagogical Institute named after V. G. Korolenko
  • E. S. Nekipelov Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-1-33-46

Keywords:

category of state, methodology of language material, method of generalization, russian as a non-native language, methodology for teaching Russian as a foreign language

Abstract

The article is devoted to the research of ways to implement the method of generalization in teaching Russian as a foreign language. Generalizing language material at the final stage of teaching students Russian as a non-native language is one of the most difficult methodological tasks. Its solution is associated with the task of systematizing language material enclosed in the space of the Russian language. However, it is not possible to thoroughly and fully describe this space. The implementation of the generalization method is shown on the example of the methodology of language material representing the state category. During the research, it was revealed that the generalization can be practical and theoretical in nature, which is why it can be presented in textbooks and textbooks in different ways. Among the most relevant ways to implement the generalization method, the following should be noted: 1) compiling a list of words that can act as statives in statements and be used in constructions expressing a state category, 2) representing the internal (categorical) and externalgrammar of words of a state category, 3) performing a theoretical comparison of a state category with words expressing other categories, 4) explaining the difference between the functioning of words of a state category and the functioning of words belonging to other categories. All this allows you to identify the same, common or repeating properties for statives, apply a grammatical algorithm for the use of statives in statements, identify the general genetic foundations of the category of state, determine the natural and significant connections of the particular manifestations of the category of state, represent the integral system of the category of state in the general system of the language, by detecting the genetic general basis of the category of a state analytically realistically and mentally transform its system, find a general principle of the correct approach to multiple homogeneous uses of words of the state category, create a detailed system of knowledge of the language. At the end of the research, it was concluded that a correct and competent generalization of knowledge about statives contributes to the successful, long-term and continuous language interiorization of the status category.

Author Biographies

S. M. Minasyan, Yerevan State University, Ijevan Branch

Candidate of Pedagogical Sciences

I. M. Nekipelova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor

N. N. Zakirova, Glazovsky State Pedagogical Institute named after V. G. Korolenko

Candidate of Philological Sciences

E. S. Nekipelov, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Student

References

Некипелова И. М., Минасян С. М., Некипелов Э. Ш. Роль опережающего обучения в методике преподавания русского языка как иностранного (на примере изучения категории состояния) // Социально-экономическое управление: теория и практика. 2022. Т. 18. № 4. С. 53-73. DOI: 10.22213/2618-9763-2022-4-53-73

Некипелова И. М. Культурные и педагогические аспекты изложения языкового материала в учебнике, предназначенном для обучения русскому языку студентов - граждан зарубежных стран // Art-Sanat Dergisi. 2016. № S. С. 492-497. EDN: XRPYIX

Krylov E. Engineering Education - Convergence of Technology and Language // Technology and Language. 2020. Vol. 1, no. 1 (1). Pp. 49-50. DOI: 10.48417/technolang.2020.01.11. EDN: HGIGJT

Мельник А. Д. Проблема слов категории состояния в современной лингвистической литературе // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2-2. С. 277. EDN: UZJBXL

Say S. On the nature of dative arguments in Russian constructions with "predicatives" // Current studies in Slavic linguistics. Amsterdam, Philadelphia, 2013. Pp. 225-246.

Zimmerling A. Dative subjects and semi-expletive pronouns in Russian // Studies in Formal Slavic Phonology, Morphology, Syntax, Semantics and Discourse Structure. Peter Lang, 2009. Pp. 253-265.

Циммерлинг А. В. Именные предикативы и дативные предложения в европейских языках // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии. Вып. 9 (16). Москва: Изд-во РГГУ, 2010. С. 549-558.

Антонова Л. В., Антонов В. И., Бурзалова Т. В. Обобщение как путь формирования теоретического мышления учащихся // Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 15. С. 7-9. EDN: KYSXAJ

Некипелова И. М. Процессы языковой интериоризации и экстериоризации в осуществлении межкультурной коммуникации в пространстве поликультурного социума // Современные тренды в межкультурной коммуникации и дидактике: монография. Варшава: Варшавский государственный университет, 2022. С. 396-421. (in Russ.)

Некипелова И. М., Минасян С. М. Особенности нетиповой интериоризации осложненных многозначностью омонимов неродного языка (на примере соотношения слова "предложение" с соответствующими ему словами в английском языке и языке йоруба) // Cuadernos de Rusística Española. 2021. № 17. Рр. 117-133. (in Russ.). DOI: 10.30827/cre.v17.21054. EDN: JOXNHB

Горский Д. П. Обобщение и познание. Москва: Мысль, 1985. 208 с.

Хуторской А. В. Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения. Москва: МГУ, 2003. 416 с. ISBN 5-211-04710-9

Шимина А. Н. Логико-гносеологические основы процесса формирования понятий в обучении. Москва: Изд-во МОПИ, 1981. 75 с.

Махмутов М. И. Проблемное обучение: основные вопросы теории. Москва: Педагогика, 1975. 368 с.

Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. Москва: Педагогика, 1986. 240 с.

Давыдов В. В. Виды обобщений в обучении (логико-психологические проблемы построения учебных предметов). Москва: Педагогика, 1972. 424 с.

Российская педагогическая энциклопедия: в 2 т. / гл. ред. В. Г. Панов. Москва: Большая российская энциклопедия, 1993-1999. Т. 2: М-Я. 1999. 669 с.

Комовская Е. В. Способы представления грамматики при преподавании русского языка как иностранного // Филологический класс. 2021. Т. 26, № 2. С. 234-244. DOI: 10.51762/1FK-2021-26-02-20. EDN: AFITDI

Теремова Р. М. Система коммуникативно ориентированного обучения иностранных учащихся русской грамматике: опыт инновационного развития // Русский язык за рубежом. 2021. № 3 (286). С. 67-72. DOI: 10.37632/PI.2021.286.3.010. EDN: XPKKGG

Тюренкова Л. М. Методологическое единство учебного процесса // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 1 (68). С. 30-31. EDN: YQXVNE

Кондратьев А. С., Пряткин Н. А. Современные технологии обучения физике. Санкт-Петербург: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2006. 342 с. ISBN 5-288-03817-1

Цатурян А. М., Минасян С. М. Психолого-педагогические аспекты опережающего обучения // Cross-Cultural Studies: Education and Science. 2021. Т. 6. № 1. С. 95-102. DOI 10.24411/2470-1262-2021-10108. EDN: NAUFFO

Published

10.04.2023

How to Cite

Minasyan С. М., Nekipelova И. М., Zakirova Н. Н., & Nekipelov Э. Ш. (2023). IMPLEMENTATION OF THE METHOD OFGENERALIZATION IN THE METHOD OF TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE AS A FOREIGN LANGUAGE. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 19(1), 33–46. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-1-33-46

Issue

Section

Articles