STRATEGIC TOOLS DEVELOPMENT TO ENSURE PRODUCT COMPETITIVENESS IN THE GLOBALIZATION CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-4-6-13Keywords:
strategy, positioning, target audience, needs, motivationAbstract
The article studies the development of new methodological support for marketing activities in the context of globalization for innovative enterprises with a wide range of products. Today, manufacturers are winning over consumers in conditions of high competition and decreasing response time to market needs. It is necessary to structure the needs of the target audience according to purchase decision-making patterns. Based on the analysis of approaches to ensuring competitiveness, it was revealed that it is necessary to study consumer behavior and motivation for purchasing goods. The theories of purchasing decisions and motivation for choosing a product are analyzed. It is noted that globalization has transformed the consumer environment and consumer behavior, and the motives for self-positioning in society and joining new social groups are highlighted. The article proposes a “needs - interests - values” systematization, which highlights the special properties of a product. The proposed systematization is included in the algorithm for choosing a positioning strategy based on a ranking pyramid, taking into account: price, quality, functionality, design, exclusivity, brand status and brand spirit, which allow influencing the choice of the target audience. The developed seven-level ranking pyramid is a tool for making decisions on choosing a product positioning strategy. The proposed methodological approach to positioning of goods will ensure the competitiveness of the organization.References
Six Trends That Will Shape Consumer Behavior This Year // Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/onmarketing/2014/02/04/six-trends-that-will-shape-consumer-behavior-this-year (дата обращения: 30.10.2023).
Вапнярская О. И. Индивидуализация потребностей как фактор поведения потребителей: теоретический аспект // Сервис в России и за рубежом. 2014. № 8 (55). С. 38-55.
Buss D. M. Evolutionary psychology: The new science of the mind (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 2004. 480 p.
Величко А. Н., Подмарков В. Г. Социолог на предприятии. Москва: Московский рабочий. 1976. 240 с.
Маслоу А. Х. Маслоу о менеджменте. Санкт-Петербург: Питер, 2003. 416 с.
Блэкуэлл Р., Миниард П., Энджел Дж. Поведение потребителей. 10-е изд. / пер. с англ. Санкт-Петербург: Питер Ком, 2007. 944 с.
Блэкуэлл Р., Миниард П., Энджел Дж. Поведение потребителей. 10-е изд. / пер. с англ. Санкт-Петербург: Питер Ком, 2007. 944 с.
Гужва Е. Г. Потребление как национальный приоритет: российская специфика // Экономическое возрождение России. 2007. № 3 (13). С. 12-19.
Макаров В., Клейнер Г. Микроэкономика знаний. Москва: Экономика, 2017. 204 с.
Малахов С. В. Эффект Веблена, поиск статусных товаров и отрицательная полезность демонстративного досуга // Журнал институциональных исследований. Т. 4, № 3. 2012. С. 6-16.
Шишкарева Н. В., Спвченко И. И., Ухалова Т. С. Основные направления в изучении вопросов личного потребления // Креативная экономика. Т. 11, № 1. 2017. С. 9-18.
Сорокин А. В. Общая экономика: новый подход к анализу спроса и предложения // Вестник Московского университета. Сер. 6. Экономика. 2018. № 4. С. 3-20.
Маракулин М. В. Управление компромиссами как фактор конкурентоспособности компании // Менеджмент в России и за рубежом. 2003. № 4. С. 29-34.
Ламбен Жан-Жак. Менеджмент, ориентированный на рынок. Стратегический и операционный маркетинг. - Санкт-Петербург: Питер, 2004. 800 с.
Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / пер. с англ. 4-е изд. Москва: Альпина Паблишер, 2011. 453 с.
Магданов П. В. Система стратегического планирования в корпорации // Вестник Пермского университета. 2014. Вып. 1 (20). С. 77-89.
Минцберг Г., Альстрэнд Б., Лэмпел Дж. Школа стратегий [пер. с англ. Д. Раевская, Л. Царук; под общ. ред. Ю. Каптуревского]. Санкт-Петербург: Питер, 2001. 402 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Д А Жуйков, А А Чуракова, О М Перминова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.