MARKET OF AUTOMOBILE FILLING STATIONS OF THE RUSSIAN FEDERATION: DETERMINATION OF THE DEVELOPMENT VECTOR OF PJSC TATNEFT

Authors

  • A. P. Kulmakov Udmurt State University
  • N. G. Sokolova Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-4-14-23

Keywords:

market for automobile filling stations (gas station market), retail trade in petroleum products, Vertically integrated oil company (VIOC)

Abstract

The article analyzes the geography of automobile gas stations (gas stations) of the Russian Federation from the point of view of the structure and features of the functioning, evolution and development prospects of the gas station network, as well as the interaction of the subjects forming it. The oil and gas complex market is illustrated in the context of large Russian vertically integrated oil companies (VIOCs). Its key players and their position in the market are identified, the companies are ranked by the number of gas stations and the share of sales in total revenue as of 2022. The authors record factors for the development of the geography of the network of automobile gas stations, indicators of the dynamics of the volume of the gas station market in Russia for 2018-2022. It is noted that the network of automobile gas stations is beginning to represent a developed retail distribution network providing a wide range of services and is becoming an attractive sector for the development of vertically integrated oil companies’ business. The authors analyze the position of PJSC Tatneft in the petroleum products market. The network of gas stations of PJSC TATNEFT is studied: geography, reformatting and loyalty programs, innovative projects. It is noted that the focus on expanding the network of gas stations as “service centers” is present in the company’s development strategy until 2030.

Author Biographies

A. P. Kulmakov, Udmurt State University

Master’s Degree Student

N. G. Sokolova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Doctor of Economics, Associate Professor

References

Кадовба Е. А., Каморников С. С., Каморников С. Ф. Диверсификация бизнеса как стратегия развития сетей АЗС на рынке нефтепродуктов Республики Беларусь // Известия Гомельского государственного университета имени Ф. Скорины. 2023. № 2 (137). С. 106-111. EDN: SRFAZA

Масленников В. А., Заика М. В., Маркелов А. В. Методология проектирования объектов дорожного сервиса автомобилей // Мир транспорта. 2023. Т. 21, № 2 (105). С. 61-67. DOI: 10.30932/1992-3252-2023-21-2-7. EDN: NAHXRN

Пожарицкий Е. Д. Методы привлечения покупателей в современном ритейле // Бизнес. Инновации. Экономика: сб. науч. ст. Вып. 3. Минск: Институт бизнеса Белорусского государственного университета, 2019. С. 215-219. EDN: TLSHQT

Кабитова Е. В. Выявление драйверов развития компании топливного ретейла // Экономика устойчивого развития. 2022. № 4(52). С. 51-57. DOI: 10.37124/20799136_2022_4_52_51. EDN: ELNUBB

Майер Анастасия. В России в 2022 году в полтора раза выросло количество газовых автозаправок // Ведомости. URL: https://www.vedomosti.ru/business/articles/2023/03/20/967164-v-rossii-v-poltora-raza-viroslo-kolichestvo-gazovih-avtozapravok (дата обращения: 08.12.2023).

Автомобильные заправочные станции (АЗС) в России // TADVISER. Государство. Бизнес. Технологии. URL: https://www.tadviser.ru/index.php (дата обращения: 07.12.2023).

Мировой рынок нефти в процессе перемен: монография / С. В. Жуков, С. А. Золина, И. А. Копытин, М. В. Синицын, А. Р. Рева, М. В. Крамской. Москва: Национальный исследовательский институт мировой экономики и международных отношений имени Е. М. Примакова Российской академии наук, 2017. 118 с. ISBN 978-5-9535-0514-7. DOI: 10.20542/978-5-9535-0514-7. EDN: YUBPOD

Российский рынок топлива. Сколько наши нефтяники зарабатывают на АЗС. URL: https://bcs-express.ru/novosti-i-analitika/rossiiskii-rynok-topliva-skol-ko-nashi-neftianiki-zarabatyvaiut-na-azs (дата обращения: 07.12.2023).

Российский рынок топлива. Сколько наши нефтяники зарабатывают на АЗС. URL: https://bcs-express.ru/novosti-i-analitika/rossiiskii-rynok-topliva-skol-ko-nashi-neftianiki-zarabatyvaiut-na-azs (дата обращения: 07.12.2023).

Российский рынок топлива. Сколько наши нефтяники зарабатывают на АЗС. URL: https://bcs-express.ru/novosti-i-analitika/rossiiskii-rynok-topliva-skol-ko-nashi-neftianiki-zarabatyvaiut-na-azs (дата обращения: 07.12.2023).

Российский рынок топлива. Сколько наши нефтяники зарабатывают на АЗС. URL: https://bcs-express.ru/novosti-i-analitika/rossiiskii-rynok-topliva-skol-ko-nashi-neftianiki-zarabatyvaiut-na-azs (дата обращения: 07.12.2023).

Тимирханова Л. Ф., Пельменева А. А. Факторы развития рынка газомоторного топлива в регионах РФ // Проблемы экономики и управления нефтегазовым комплексом. 2020. № 8 (188). С. 37-46. DOI 10.33285/1999-6942-2020-8(188)-37-46. EDN: NPXSRM

Девликамова Г. В. Развитие организации и управления розничным топливным бизнесом // Менеджмент в России и за рубежом. 2022. № 1. С. 90-97. EDN: PPYNQQ

Гордеев Д. С., Косухина Е. А. Оценка концентрации фирм в сфере розничной торговли нефтепродуктами в РФ // Экономическое развитие России. 2020. Т. 27, № 11. С. 52-68. EDN: QZYYVN

Published

31.12.2023

How to Cite

Kulmakov А. П., & Sokolova Н. Г. (2023). MARKET OF AUTOMOBILE FILLING STATIONS OF THE RUSSIAN FEDERATION: DETERMINATION OF THE DEVELOPMENT VECTOR OF PJSC TATNEFT. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 19(4), 14–23. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-4-14-23

Issue

Section

Articles