THE SPECIFICS OF VERBAL COMMUNICATION OF YOUNG LEARNERS (BASED ON MATERIAL FROM POPULAR LITERATURE AND THEMED WEBSITES)

Authors

  • D. S. Zlivko Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • Т. A. Urgarchev Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • V. D. Chiby`shev Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-4-86-93

Keywords:

child discourse, natural language modeling

Abstract

The paper offers a systemization of tools to study child discourse (thesaurus, text corpora, speech data and etc.). Modelling of linguistic activity involves various methods studying child speech at different stages of its development in connection with forming cognitive, social, psychological skills, and acquired gender stereotypes in communication. Establishment of a register for linguistic resources for child speech research is currently a relevant objective. In multimodal corpora, both linguistic and metalanguage material modeling children's discourse is presented; the corpus can be provided with markup to characterize prosody of speech and non-verbal means of communication. In multimodal corpora, texts are linked to other materials, which allows you to accurately reproduce the features of communication (gender, age, emotive sides of speech, etc.). The concepts of dictionaries of children's speech are diverse (content platforms, explanatory dictionaries, thesaurus dictionaries, thematic, motivational dictionaries, dictionaries of innovation, etc.). In our opinion, lexicographic sources form a new branch of lexicography, which can be associated both with the development of the theoretical foundations of a new field of research and with the creation of a new type of dictionaries.

Author Biographies

D. S. Zlivko, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

PhD of Philology

Т. A. Urgarchev, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Student

V. D. Chiby`shev, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Student

References

Гридина Т. А. Объяснительный словарь детской речи: лексикографический проект // Филологический класс, 2013. № 2 (32). С. 7-12.

Базы данных речи русских детей "INFANTRU" и "CHILDRU" / Е. Е. Ляксо, О. В. Фролова, А. Д. Громова, С. Ю Гайкова, А. В. Куражова, О. Д. Романова, М. А. Богорад, А. В. Остроухов, А. Н. Соловьев, Н. Ю. Смит // Речевые технологии || Speech Techology. 2009. № 2. P. 14.

Потапова Р. К., Потапов В. В. Речевые базы данных как часть мультимодальных корпусов в интернете // Вестник МГЛУ. Гуманитарные науки. Выпуск 6 (797). 2018. С. 99-116.

Национальный корпус русского языка [сайт]. URL: https://ruscorpora.ru/s/axn0r (дата обращения: 06.12.2023).

Эйсмонт П. М. "Кондуит": корпус устных детских текстов // Корпусная лингвистика: тр. Междунар. конф. Санкт-Петербург: Изд-во СПбГУ, 2017. С. 373-377.

List of children's speech corpora || Список корпусов детской речи // Википедия - свободная энциклопедия. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_children%27s_speech_corpora (дата обращения: 06.12.2023).

Красноперова Е. С. Корпусные исследования детской речи: перспективы развития // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2021. № 2. С. 156-165. DOI: 10.26170/23067462_2021_02_13

Заикин Н. Детские рассказики для детей // Юность. 2011. № 11. С. 107-114.

Кульчицкая Л. В. Когнитивная метафора - концептуальная метафора - метафорическая модель: онтологический статус понятий // Личность. Культура. Общество. 2013. Т. 15, № 1(77). С. 117-124.

Гридина Т. А., Коновалова Н. И. Метафора в свете национальной ментальности: монография. Екатеринбург: [б. и.]. 2020. 226 с. ISBN 978-5-7186-1667-5

Эртнер Д. Е. История становления метафорологии как науки: методологические контуры интерпретации // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2015. Т. 1, № 4. С. 167-174.

Гридина Т. А. Метафоры детской речи как феномен лингвокреативного мышления и поэтической одаренности // Лингвистика креатива-4: монография / под ред. Т. А. Гридиной. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет. 2018. С. 11-39.

Данюшина Л. А. Гендерные стереотипы в детском дискурсе // Язык. Текст. Дискурс. 2013. № 11. С. 206-210. EDN: RVQTNX

Говорят дети [сайт]. URL: https://det.org.ru (дата обращения: 01.06.2023).

Холодная М. А. Указ. соч.

Гридина Т. А. Феномен вербальной креативности в свете инноваций детской речи: методология анализа // Стратегические ориентиры современного образования: сб. науч. ст. Т. 2. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2020. С. 69-72. DOI: 10.26170/Kso-2020-110

Гридина Т. А. Метафоры детской речи как феномен лингвокреативного мышления и поэтической одаренности // Лингвистика креатива-4: монография / под ред. Т. А. Гридиной. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет. 2018. С. 11-39.

Gardner Н. Frames of mind: The theory of multiple intelligences. N. Y.: Basiс Books, 1993. 440 p.

Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. 2-е изд., перераб. И доп. Санкт-Петербург: Питер, 2002. 272 с.

Ладенко И. С. Интеллект и логика. Красноярск: Изд-во Красноярского ун-та, 1985. 144 с.

Айзенк Ханс, Эванс Даррин. Энциклопедия психологических тестов: Коэффициент интеллектуальности вашего ребенка / пер. с англ. Л. И. Кравцовой. Москва: ACT, 1997. 192 с. ISBN 5-7841-0565-5

Самигулина Ф. Г., Данюшина Л. А. Детский дискурс как лингвокогнитивный феномен: монография. Ростов-на-Дону: Фонд науки и образования, 2014. 204 с. ISBN 978-5-9906245-7-3

Данюшина Л. А. Детское словотворчество как лингвокогнитивный феномен // Речевая коммуникация в современной России: материалы III Междунар. конф.: в 2 т. Том 1. Омск: Омский государственный университет им. Ф. М. Достоевского. 2013. С. 43-47.

Данюшина Л. А. Детский дискурс как феномен формирующейся языковой личноcти: диссертация на соискание ученой степени кандидата филол. наук: 10.02.01 - русский язык. Ростов-на-Дону: ФГАОУ ВО "Южный федеральный университет", 2014. 207 с.

Published

31.12.2023

How to Cite

Zlivko С. Д., Urgarchev А. Т., & Chiby`shev В. Д. (2023). THE SPECIFICS OF VERBAL COMMUNICATION OF YOUNG LEARNERS (BASED ON MATERIAL FROM POPULAR LITERATURE AND THEMED WEBSITES). Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 19(4), 86–93. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-4-86-93

Issue

Section

Articles