MODEL FOR THE SOCIAL COMPETENCE FORMATION OF YOUTH IN A VOLUNTEER ENVIRONMENT

Authors

  • E. A. Perminova State Academic University for the Humanities
  • S. Y. Fisenko State Academic University for the Humanities
  • O. M. Perminova Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-1-61-71

Keywords:

volunteering, professional competencies, management of the educational process, social competence

Abstract

The article is devoted to the current problem of managing developing an individual’s social competence, since successful interaction skills are part of universal competencies, necessary for effective professional activity, and become the subject of study in various sciences. The theoretical analysis of the category of social competence revealed, there are many approaches to studying and understanding it: on the one hand, this is a socio-psychological feature and personality characteristic, on the other hand, it is the process of managing education and the formation of effective communication. The study of the content, structure and features of the formation of social competence made it possible to identify a correlation with the educational process at the university and volunteer activities. It was revealed that the development of an individual’s social activity corresponds to the principles of volunteer activity and a hypothesis has been put forward about the possibility of effectively managing the development of social competence of young people within the framework of volunteer activities of an educational institution. A study of the prospects for youth participation in volunteering showed that for young people, the most interesting areas of volunteering are those that require the use of elements of social competence. Based on the results of the author's research, an assessment of readiness to participate in certain areas of volunteering was carried out, the main motives for involvement were identified and a list of personal qualities that constitute social competence necessary for successful activities was proposed. Based on the results of the author's research, an assessment of readiness to participate in certain areas of volunteering was carried out, the main motives for involvement were identified and a list of personal qualities that constitute social competence necessary for successful activities was proposed. A mechanism for managing the formation of social competence in a volunteer environment is proposed based on the coordination of personal and public interests, and proposals are given for forms of interaction between the volunteer community and the social educational system for the formation of social competence of young people through involvement in social design. An analysis of social initiatives on information resources of volunteer activities was carried out and proposals were formed for the integration of volunteering into the educational process of an educational institution.

Author Biographies

E. A. Perminova, State Academic University for the Humanities

Student

S. Y. Fisenko, State Academic University for the Humanities

Student

O. M. Perminova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

PhD in Economics

References

Волонтерство в России: сегодня, завтра // ВЦИОМ. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/volonterstvo-v-rossii-segodnya-i-zavtra (дата обращения: 15.11.2023).

Крупнейшая платформа для добрых дел // Добро.ru: мы вместе. URL: https://dobro.ru (дата обращения: 15.11.2023).

Келасьев В. Н., Первова И. Л. Социальная компетентность: уровни, структура, стратегии формирования: монография. Санкт-Петербург: Астерион, 2019. 122 с. ISBN 978-5-00045-734-4

Лозгачева О. В. Волонтерское движение как условие развития социальной компетентности подростков // Педагогическое образование в России. 2015. № 6. С. 175-179.

Кашапов А. С. О модели становления конфликтной компетентности // Ярославский психологический вестник. 2007. Вып. 21. С. 75-80.

Качкина Л. С. Указ. соч. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialno-psihologicheskaya-kompetentnost-sotrudnikov-i-osobennosti-ee-formirovaniya/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Чанышева Г. О. О коммуникативной компетентности // Высшее образование в России. 2005. № 2. С. 148-151.

Чертенко А. Л. Социальная компетентность как фактор повышения профессионализма служащих местного самоуправления // Чиновник. 2005. № 5 (39). С. 31-35.

Качкина Л. С. Социально-психологическая компетентность сотрудников и особенности ее формирования // Медицина и образование в Сибири. 2008. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialno-psihologicheskaya-kompetentnost-sotrudnikov-i-osobennosti-ee-formirovaniya/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Каримова Л. Ш. Формирование социальной компетентности будущих педагогов-психологов как необходимое условие при работе с одаренными детьми // Социально-гуманитарные знания. 2006. № 9. С. 71-78.

Колычева З. И. Социальная компетентность педагога в свете модернизации образования // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2003. № 6. С. 26-34. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-kompetentnost-pedagoga-v-svete-modernizatsii-obrazovaniya/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Лавская Н. С. Социальная компетентность педагога-дефектолога // Вестник Университета Российской академии образования. 2011. № 5. С. 70-73. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-kompetentnost-pedagoga-defektologa/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Нурутдинова Ж. В. Критерии социальной компетентности будущих педагогов профессионального обучения // Педагогика. 2009. № 4. С. 109-111. EDN: KXXOKJ

Панов A. M. Социальная работа как наука, вид профессиональной деятельности и специальность в системе высшего образования // Российский журнал социальной работы. 1995. № 1. С. 101-103. EDN: ZJUUKT

Шевеленкова Т. Д. О личностной характеристике социального работника // Социальная работа. 1992. Вып. 5. С. 87-89.

Лидак Л. В., Мухортова Т. А. Педагогическая модель формирования социальной компетентности муниципальных служащих // Профессиональное образование в России. 2014. № 4. С. 36-41

Лукьянова М. И. Социальная компетентность как компонент управленческой культуры руководителя // Психология инновационного управления социальными группами и организациями: материалы международного конгресса. Кострома: Изд-во Костромского государственного университета им. Н. А Некрасова, 2001. С. 240-242. EDN: YJIWID

Погудин М. В. Компетентностный вектор социализационной траектории развития студента-юриста // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2012. № 8. С. 40-46.

Фролова Т. И. Академические ресурсы профессиональной специализации журналистов: предпосылки, функции, содержание и формы // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2016. № 5. С. 144-172.

Гороховская Н. А., Рулиене Л. Н. Социальная компетентность как цель образования личности // Вестник БГУ. Образование. Личность. Общество. 2017. №2. С. 16-21. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-kompetentnost-kak-tsel-obrazovaniya-lichnosti/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Борисенко Е. Н., Жданова Г. А. Стратегия педагогического сопровождения формирования социальной компетентности студентов высших учебных заведений: монография. Кемерово, 2012. 170 с. ISBN 978-5-89289-693-1

Бейлина Н. С. Сущность понятия "социальная компетентность" // Вестник Череповецкого государственного университета. 2011. № 3 (32). С. 97-99. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-ponyatiya-sotsialnaya-kompetentnost/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Маркова А. К. Психология профессионализма. Москва: Знание, 1996. 309 с. ISBN 5-87633-016-7

Колычева З. И. Социальная компетентность педагога в свете модернизации образования // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2003. № 6. С. 26-34. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-kompetentnost-pedagoga-v-svete-modernizatsii-obrazovaniya/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Басова В. М. Формирование социальной компетентности личности // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2008. № 4. С. 107-110. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-sotsialnoy-kompetentnosti-lichnosti/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Новикова А. А. Формирование социальной компетентности студентов в высшей школе // Известия вузов. Социология. Экономика. Политика. 2012. № 4. С. 78-84. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-sotsialnoy-kompetentnosti-studentov-v-vysshey-shkole (дата обращения: 23.11.2023).

Калинина Н. В. Развитие социальной компетентности школьников в образовательной среде: психолого-педагогическое сопровождение: монография. Ульяновск, 2004. 228 с. ISBN 5-7432-0481-0

Прямикова Е. В. Социальная компетентность школьников: смыслы и практики // Социологические исследования. 2009. № 7. C. 126-132. URL: https://studylib.ru/doc/2363498/social._naya-kompetentnost._-shkol._nikov-smysly-i (дата обращения: 23.11.2023).

Молчанова Е. В. Социальная компетентность студентов: педагогический аспект // Russian Journal of Education and Psychology. 2019. № 11. С. 12-17. DOI: https://doi.org/10.12731/2658-4034-2019-11-12-17. URL: http://journal-s.org/index.php/sisp/article/view/12387 (дата обращения: 23.11.2023).

Романов В. А. Социальная и эмоциональная компетентность: сравнительный анализ // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 58-1. С. 189-192. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-i-emotsionalnaya-kompetentnost-sravnitelnyy-analiz/viewer (дата обращения: 23.11.2023).

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Москва: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 40 с.

Маркова А. К. Психология профессионализма. Москва: Знание, 1996. 309 с. ISBN 5-87633-016-7

Келасьев В. Н., Первова И. Л. Социальная компетентность: уровни, структура, стратегии формирования: монография. Санкт-Петербург: Астерион, 2019. 122 с. ISBN 978-5-00045-734-4

Published

08.04.2024

How to Cite

Perminova Е. А., Fisenko С. Ю., & Perminova О. М. (2024). MODEL FOR THE SOCIAL COMPETENCE FORMATION OF YOUTH IN A VOLUNTEER ENVIRONMENT. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 20(1), 61–71. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-1-61-71

Issue

Section

Articles