MECHANISMFOR ATTRACTING STUDENTS RSPU IM. A.I. HERZEN TO SCIENTIFIC WORK

Authors

  • E. A. Okladnikova Russian State Pedagogical University named after. A. I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-2-98-106

Keywords:

mechanisms for involving students in scientific work, academic and extracurricular scientific work of students, Russian State Pedagogical University named after A. I. Herzen

Abstract

The article presents the results of a pilot sociological study on the topic: “Why should students of a pedagogical university engage in science.” The object of the study were students of the Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen, and the subject: the process of involving them in the work of student scientific associations. The purpose of the study is to describe the mechanism for involving students in extracurricular scientific work. We examined the problem of the existence of two types of such mechanisms: 1) one that serves to attract all University students in educational and entertaining pseudo-scientific detail and 2) aimed at involving gifted students in specific scientific work. Work on the topic was carried out using a combination of methods. The first group of methods: participant observation, formalized, structured sample survey with self-completion of a questionnaire, etc., and the second is a modeling method, including the construction of models, their verification by comparing the model with the characteristics of the original. The result of the work carried out was the substantiation of the idea put forward by us that the model of the mechanism for involving students of a pedagogical university in educational and entertaining pseudo-scientific activities differs from the model of involvement in scientific work itself; the experience of the mechanism for involving students in specific scientific work was generalized (scientific research of departments, unique research developments by small student teams, on a topic proposed by a teacher seriously involved in science, etc.); it was found that such work is not effective without the political will of the University leadership, acting in accordance with the content of the classical model of education and social challenge.

Author Biography

E. A. Okladnikova, Russian State Pedagogical University named after. A. I. Herzen

доктор исторических наук, профессор, кафедра социологии

References

Дорохова Т. Ю., Пучков Н. П. Факторы творческой активности студентов в научной деятельности // Вопросы современной науки и практики. 2021. № 3. С. 70-84.

Итоги конкурса молодых обществоведов «Грядущее знание». URL: https://delyagin.ru/articles/183-sobytija/111875-itogi-konkursa-molodykh-obshhestvovedov-grjadushhee-znanie (дата обращения: 18.06.2024)

Акманаева Д. Х. Научная деятельность студентов вузов как фактор повышения функциональности высшего профессионального образования : диссертация на соискание ученой степени канд. социол. наук : 22.00.04. Пенза, 2012.17 с.

Арсеньев В. Средневековый университет и наследие Марциана Капеллы // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. № 11. С. 1-3.

Иванова Г. М. Образовательная реформа 1958 года и общественные дискуссии о путях развития высшей школы в СССР // Историческая и социально-образовательная мысль. 2023. Т. 15. № 1. С. 55-75.

Monteiro S.С., Almeida L.S. The relation of career adaptability to work experience, extracurricular activities, and work transition in Portuguese graduate students. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001879115001050?via%3Dihub (дата обращения: 02.06.2024).

Rombokas M. High School Extracurricular Activities & College Grades. URL: http://www.eric.ed.gov/?id=ED391134 (дата обращения: 02.06.2024).

Иванайская Т. Л. Внеучебная деятельность как фактор профессионального самоопределения студента : диссертация на соискание ученой степени канд. пед. наук: 13.00.08. Оренбург, 2010. 206 с.

Чиж А. Н. Внеучебная деятельность студентов в теории высшего педагогического образования, 1960-1980-е годы : диссертация на соискание ученой степени д-ра пед. наук: 13.00.01. Луганск, 1998. 258 c.

Зимняя И. А. Учебная научная деятельность // Инновационные проекты и программы в образовании. 2009. № 6. С. 3-13.

Зимняя И. А. Педагогическая психология. Москва ; Ростов-на-Дону, 2000. 480 с. Ч. 4. Гл. 1. С. 191-216.

Кириллова С. Научная работа учителя - не самоцель // Школьный уклад. URL: https://upr.1sept.ru/article.php?ID=200800108 (дата обращения: 18.06.2024).

Пирожкова О. Б. Исследовательская компетентность педагога: сущность и диагностика // Педагогическая перспектива. 2022. № 1 (5). С. 3-9.

Коновалов А. А. О дефиците исследовательских компетенций у педагогов СПО: результаты исследования // Профессиональное образование и рынок труда. 2021. № 2. С. 112-125.

Лицман Г. Н. Научно-исследовательская деятельность как средство профессионально-квалификационного роста учителя: диссертация на соискание ученой степени канд. пед. наук: 13.00.01. Екатеринбург, 2000. 211 с.

Published

09.07.2024

How to Cite

Okladnikova Е. А. (2024). MECHANISMFOR ATTRACTING STUDENTS RSPU IM. A.I. HERZEN TO SCIENTIFIC WORK. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 20(2), 98–106. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-2-98-106

Issue

Section

Articles