ESSENTIAL ASPECTS OF THE BALANCE BETWEEN SUBJECTIVE AND OBJECTIVE ELEMENTS IN STRATEGIC MANAGEMENT

Authors

  • A. L. Bogokin National Institute of Certified Management Consultants

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-3-17-30

Keywords:

contextual thinking, context-dependent approaches, the awareness of the strategist, personal vision of the future, stereotypes from the past, the subjectivity of strategic thinking, personal experience of the past

Abstract

The article analyzes one of the most important aspects of making and implementing fateful decisions for the future - the relationship between subjective and objective at all stages of strategic management (SM) in the activity of the appropriate subject of management (SubM), more often identified as a Strategist. It is also noted that the personal experience of SubM is both a gold reserve of solutions verified by success, and a weight of ideas of the past that have lost their relevance, limitations and patterns that have a very indirect relationship to the reality of the present and even more, of the future. The key conclusions of the article concern the distinction between the mentioned useful experience and collateral meanings, on the one hand, and the irrelevant load of outdated skills, ineffective tools and abilities, on the other hand. Aspects of the Strategist's believe in his observations and their influence on his motivation to use the principles of critical thinking in controlling and decision-making for the future are explored as well. Confronting fears of the future is the focus of the article and reflects the peculiarities of Strategist’s reaction to the challenges of the event flow in the future. Separately, the article analyzes the phenomenon of developing “personal experience of the future” due to the fractal features of strategic scenarios within the framework of context-oriented approaches (CO-approaches) in SM.

Author Biography

A. L. Bogokin, National Institute of Certified Management Consultants

PhD in Economics

References

Грин Дж., Стеллман Э. Постигая Agile. Ценности, принципы, методология / пер. с англ. С. Пасерба. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2019. ISBN 978-5-00146-085-5

Каленаускас И. Интеллектуальная авантюра II. Революция сознания. Санкт-Петербург : Афина, 2017. 228 с. ISBN 978-5-99089-847-9

Богокин А. Л. Когда у стратегии вырастают крылья. Как сделать вашу стратегию неотразимой? // Экономика: Общая и Справочная, Другое решение, 2020. ISBN 978-613-8-38479-3

Деминг Э. Выход из кризиса. Новая парадигма управления людьми, системами и процессами / [пер. с англ.]. Москва : Альпина, 2022. ISBN 978-5-9614-7101-4

Шармер О. Теория U. Лидерство из будущего / [пер. с англ.]. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2019. ISBN 978-5-00117-457-8

Диспенза Дж. Сам себе плацебо: как использовать силу подсознания для здоровья и процветания. Москва : Эксмо, 2023. 384 с. ISBN 978-5-04-119545-8

Деминг Э. Выход из кризиса. Новая парадигма управления людьми, системами и процессами / [пер. с англ.]. Москва : Альпина, 2022. ISBN 978-5-9614-7101-4

Богокин А. Л. Когда у стратегии вырастают крылья. Как сделать вашу стратегию неотразимой? // Экономика: Общая и Справочная, Другое решение, 2020. ISBN 978-613-8-38479-3

Шармер О. Основы Теории U. Главные принципы применения на практике / пер. с англ. Москва : МИФ, 2019. ISBN 978-5-00146-210-1

Mintzberg H. Bedtime Stories for Managers // Berrett-Koehler Publ., 2019. ISBN 9781523098781

Портер М. Конкурентная стратегия. Методика анализа отраслей и конкурентов / пер. с англ. Москва : Альпина Паблишер, 2015. 454 с. ISBN 978-5-00057-373-0

Друкер П. Практика Менеджмента / [пер. с англ.]. Москва : МИФ, 2015. 400 с. ISBN 978-5-00057-332-7

Implanting strategic management / I. Ansoff, D. Kipley, A. O. Lewis, R. Helm-Stevens, R. Ansoff // Palgrave Macmillan Cham. 2019. Pp. 41-52. DOI: 10.1007/978-3-319-99599-1

Каплан. Р, Леонард Г., Майкс А. Предвидеть непредвиденное, 2020 // HBR. URL: https://hbr-russia.ru/management/strategiya/847476 (дата обращения: 19.07.24).

Богокин А. Л. От управления рисками к управлению возможностями в построении Будущего, 2021 // VC.ru. URL: https://vc.ru/u/388399-andrey-bogokin/241535-ot-upravleniya-riskami-k-upravleniyu-vozmozhnostyami-v-postroenii-budushchego (дата обращения: 19.07.24).

Published

07.10.2024

How to Cite

Bogokin А. Л. (2024). ESSENTIAL ASPECTS OF THE BALANCE BETWEEN SUBJECTIVE AND OBJECTIVE ELEMENTS IN STRATEGIC MANAGEMENT. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 20(3), 17–30. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-3-17-30

Issue

Section

Articles