MARKETING RESEARCH OF ENVIRONMENTAL CULTURE POPULATION OF IZHEVSK

Authors

  • N. G. Sokolova Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-3-77-99

Keywords:

marketing research of environmental culture, social and ethical marketing, environmental culture, corporate social responsibility, environmental management

Abstract

The article presents the results of a marketing study of the environmental culture and behavior of the population of the city of Izhevsk in 2023. The goals and objectives, the population under study, the size and structure of the sample, and the analysis tools are defined. An assessment of the actual sample obtained was given, on the basis of which a database was formed and an assessment of environmental culture and behavior was carried out. This study was initiated by the author of the article with the aim of testing a previously developed marketing model for assessing the level of environmental culture and behavior of the population “cognition-feeling-action”. The study became necessary to substantiate a number of provisions in the field of: environmental management and management against the backdrop of growing environmental problems in Russia and its regions; systematization of ideas about corporate social responsibility from the standpoint of justifying the rationality of its application; formation of marketing methodology for studying environmental culture and behavior of the population. Based on the results of a mass sample survey, a general and segment-by-segment assessment of the environmental culture and behavior of the population of Izhevsk in 2023 was given. The survey made it possible to record a number of indicators of the cognitive, affective and behavioral reaction of the population in the environmental sphere in general and by segment: “young” population (18 -44 years old); “middle-aged” population (45-59 years old), “elderly” people (over 60 years old). The structure of knowledge of environmental projects and programs, public and state bodies/institutions responsible for the state of the environment in the city of Izhevsk and Udmurtia has been studied. An assessment of the environmental situation in the city of Izhevsk by segment was recorded, and differentiation of people’s opinions regarding the consequences of environmental deterioration and the relevance of environmental problems was noted. An indirect study of the behavioral attitudes of a “responsible citizen” made it possible to assess the norms of behavior of the population and their readiness to act. Based on people's opinions, a rating of the relevance of measures to improve the environmental situation in the city of Izhevsk and the Urals was formed. As a result, an assessment of ecological culture is given by segments in the “cognition-feeling-action” model and illustrated graphically.

Author Biography

N. G. Sokolova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Doctor of Economics, Associate Professor

References

Якимова Е. Н. Анализ результатов исследования формирования экологической культуры в среде студенчества как инструмент преодоления экологического кризиса // Глобальный научный потенциал. 2023. № 9 (150). С. 30-32. EDN: UGAUVU

Корунова В. О. Экологическая культура в Республике Татарстан: оценка экологической информированности населения // Электронный экономический вестник Татарстана. 2022. № 4. С. 69-73. EDN RXACEG

Алексеев С. В., Оганов Р. С., Тутынина Е. В. К вопросу об оценке уровня экологической культуры населения Санкт-Петербурга // Экопоэзис: экогуманитарные теория и практика. 2022. Т. 3, № 1. С. 30-42. DOI: 10.24412/2713-1831-2022-1-30-42. EDN: VHACRM

Структурные компоненты экологической культуры / М. Н. Алексеева, Е. А. Гринева, О. В. Краснова [и др.] // Библиотека журнала Методист. 2022. № 4. С. 23-32. EDN: MEBYRH

Великий П. П. Актуальные аспекты социологического исследования экологической культуры // Региональные агросистемы: экономика и социология. 2023. № 1. С. 70-81. EDN: ANZSNW

Соколова Н. Г. Исследование поведенческой реакции населения в сфере услуг местной администрации: маркетинговый подход // Казанский экономический вестник. 2014. № 1 (9). С. 67-73. EDN: SBZHFX

Новосельский С. О., Булавина М. А. Сущность и особенности функционирования системы социального партнерства в рамках модели корпоративной социальной ответственности // Вестник Института мировых цивилизаций. 2023. Т. 14, № 2 (39). С. 66-70. EDN: MSOACZ

Ромайкин П. Д., Дорофеев М. Л. Негосударственное социальное обеспечение и корпоративная социальная ответственность: оценка потенциала исследований в Российской Федерации // Инновации и инвестиции. 2023. № 11. С. 157-161. EDN: YLGRGU

Леоненко Е. А. Корпоративная социальная ответственность (CSR), устойчивое развитие (SD) и ESG как маркеры социального развития государства и бизнеса // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2023. № 11-2. С. 230-240. DOI: 10.17513/vaael.3081. EDN: CPYRGK

Каримова С. А. Корпоративная социальная ответственность как источник социального капитала организации : монография. Москва : Креативная экономика, 2020. 208 с. ISBN 978-5-91292-311-1. DOI: 10.18334/9785912923111. EDN: VJFMBB

Максаев А. А. Социально-этичный маркетинг в реализации корпоративной социальной ответственности вузов на региональных рынках : диссертация на соискание ученой степени д-ра экон. наук. Ростов, 2022. 453 с. EDN: QLLDHW

Соколова Н. Г., Горохов М. М., Мищенкова О. В. Анализ рациональных основ применения стратегии корпоративной социальной ответственности // Вестник Удмуртского университета. Серия: Экономика и право. 2023. Т. 33, № 3. С. 461-467. DOI: 10.35634/2412-9593-2023-33-3-461-467. EDN: JTRVPL

Свинин С. В., Дядик В. В. Корпоративная социальная ответственность промышленных предприятий как фактор повышения конкурентоспособности региональных социально-экономических систем // Общество: политика, экономика, право. 2023. № 5 (118). С. 137-143. DOI: 10.24158/pep.2023.5.19. EDN: TAHOVE

Сальманов С. М., Аржаев Ф. И., Сольяшинова О. А. Экология, природопользование и эффективность использования природного капитала в России // Дискуссия. 2023. № 4 (119). С. 108-120. DOI: 10.46320/2077-7639-2023-3-119-108-120. EDN: TUMVEV

Попова Т. В., Харламов Н. Р. Влияние организационной культуры на эффективность экологического управления хозяйственным объектом // Социальное предпринимательство и корпоративная социальная ответственность. 2022. Т. 3, № 1. С. 37-48. DOI: 10.18334/social.3.1.114273. EDN: KRIDQW

Парасоцкая Н. Н., Мезенцева Т. М., Мезенцев А. А. Аналитическое исследование влияния экологии на экономическую безопасность государства России // Экономика и управление: проблемы, решения. 2023. Т. 2, № 10 (139). С. 44-52. DOI: 10.36871/ek.up.p.r.2023.10.02.005. EDN: LUBJJB

Published

07.10.2024

How to Cite

Sokolova Н. Г. (2024). MARKETING RESEARCH OF ENVIRONMENTAL CULTURE POPULATION OF IZHEVSK. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 20(3), 77–99. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-3-77-99

Issue

Section

Articles