THE MODEL OF CHOOSING A CRM SYSTEM IN THE MANAGEMENT OF BUSINESS ROCESSES OF SMALL BUSINESSES

Authors

  • E. U. Zlobina Udmurt State University
  • I. V. Matveeva Udmurt State University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-4-16-24

Keywords:

business informatization, CRM system, financial planning, small and medium-sized enterprises, digitalization of business

Abstract

The article presents a model for choosing a CRM system for small and medium-sized enterprises (SMEs), which allows for effective business processes of interaction with clients. The authors came to the conclusion that in modern conditions, digitalization of SME activities is becoming one of the pressing issues.Active digitalization of business accelerates the process of transition of the economy to digital. The digital economy is based on information and communication technologies (ICT). Information technologies in the modern economy are used for the purpose of fast, high-quality and effective computer processing of information resources, their transmission over any distance in the shortest possible time. The authors argue that government support for business digitalization cannot and should not be the only stimulating factor for SMEs. In addition to external conditions, there are also internal motivating factors - these are the capabilities of the business environment. The authors of the article substantiate the idea that CRM systems allow optimizing the process of financial and economic interaction between a company and a buyer. Using the hierarchy analysis method, the key parameters for choosing a CRM system were determined. The final indicator of the CRM system selection allows choosing the optimal CRM system for the enterprise from alternative ones. The indicator is calculated based on the second-level indicators: the functionality of the CRM system, the program interface, the tariff scale.Each of these indicators is disclosed through the indicators of the 3rd level. The weights of the indicators of all levels were determined by experts through a pairwise comparison of the elements of each level on a nine-point scale. The criteria and their weight values proposed by the authors will allow SME sector entities to choose the optimal program depending on the requests and capabilities of the enterprise.

Author Biographies

E. U. Zlobina, Udmurt State University

PhD in Economics, Associate Professor

I. V. Matveeva, Udmurt State University

PhD in Economics, Associate Professor

References

Саати Т. Л. Принятие решений при зависимостях и обратных связях: Аналитические сети. / пер. с англ. ; Изд. стереотип. Москва : URSS. 2021. 360 с. ISBN: 978-5-397-01622-3. EDN: QJXRLX

Зайченко И. М., Козлов А. В., Шитова Е. С. Драйверы цифровой трансформации бизнеса: Понятие, виды, ключевые стейкхолдеры // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2020. Т. 13. № 5. С. 38-49.

Цифровая трансформация: эффекты и риски в новых условиях / рук. авт. колл. П. Б. Рудник, Т. С. Зинина; под ред. И. Р. Агамирзяна, Л. М. Гохберга, Т. С. Зининой, П. Б. Рудника; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». Москва : ИСИЭЗ ВШЭ, 2024. 156 с. ISBN 978-5-7598-3009-2. URL: https://publications.hse.ru/pubs/share/direct/943961082.pdf (дата обращения: 05.08.2024).

Цифровая трансформация в России 2020. Обзор и рецепты успеха. Москва : KMDA, 2020. 67 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1xVK4l SanDZSCN6kGAHXikrGoKgpVlcwN/view (дата обращения: 05.08.2024).

Global Risks Report 2023 || Глобальные риски 2023: сегодняшний кризис. URL: https://www.weforum.org/publications/global-risks-report-2023/in-full/1-global-risks-2023-today-s-crisis/#1-global-risks-2023-today-s-crisis (дата обращения: 05.08.2024).

Матвеева И. В. Механизм интеграции информационно-аналитических инструментов инфраструктурной поддержки малых предприятий в процесс бизнес-инкубирования: диссертация на соискание ученой степени канд. экон. наук. Санкт-Петербург, 2019. 187 с.

Зайченко И. М., Козлов А. В., Шитова Е. С. Драйверы цифровой трансформации бизнеса: Понятие, виды, ключевые стейкхолдеры // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2020. Т. 13. № 5. С. 38-49.

Саакян А. П. Анализ трансформации государственной финансовой поддержки малого и среднего предпринимательства в условиях цифровизации // Инновации и инвестиции. 2020. № 1. С. 117-124. EDN: FFICET

Панфилова Е. А., Комаров С. Н. Формы поддержки субъектов малого и среднего предпринимательства в условиях цифровой трансформации // Естественно-гуманитарные исследования. 2020. № 29 (3). С. 282-289. DOI: 10.24411/2309-4788-2020-10274. EDN: RXULOM

Хоменко Е. Б., Ватутина Л. А., Злобина Е. Ю. Цифровизация и цифровая трансформация бизнеса: современные вызовы и тенденции // Вестник Удмуртского университета. Серия: Экономика и право. 2021. № 4. С. 545-551.

Хоменко Е. Б., Ватутина Л. А., Злобина Е. Ю. Инфраструктура предпринимательства в условиях цифровой трансформации // Наука и бизнес: пути развития. 2021. № 4. С. 153-156. EDN: XRANEN

Апханова Е. Ю., Бирюкова Л. В. Цифровизация бизнеса в России: возможности и проблемы // Вестник Хабаровского государственного университета экономики и права. 2021. № 1 (105). С. 21-27. DOI: 10.38161/2618-9526-2021-1-021-027. EDN: LWBHSE

Полянин А. В., Соболева Ю. П., Тарновский В. В. Цифровизация процессов малого и среднего предпринимательства // Управленческое консультирование. 2020. № 4. С. 80-96. DOI: 10.22394/1726-1139-2020-4-80-96. EDN: ZOFQUB

Гурунян Т. В., Трапезников С. И. Поддержка цифровизации МСП: эмпирический анализ // Инновации и инвестиции. 2022. № 12. С. 201-205. EDN: ZQRXVW

Хончев М. А. Цифровизация малого бизнеса в России: проблемы и перспективы // Экономические системы. 2023. № 2. С. 32-57. DOI: 10.29030/2309-2076-2023-16-2-37-52. EDN: ZLFGZV

Матвеева И. В., Костенкова В. Г. Корпоративные финансы: преимущества и недостатки внедрения системы бюджетирования // Вестник Удмуртского университета. Серия: Экономика и право. 2023. Т. 33. № 2. С. 267-272. DOI: 10.35634/2412-9593-2023-33-2-267-272. EDN: ONNIEV

Published

28.12.2024

How to Cite

Zlobina Е. Ю., & Matveeva И. В. (2024). THE MODEL OF CHOOSING A CRM SYSTEM IN THE MANAGEMENT OF BUSINESS ROCESSES OF SMALL BUSINESSES. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 20(4), 16–24. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-4-16-24

Issue

Section

Articles